پژوهش‌نامه تبدیل متن به گفتار در قالب نسخه چاپی و الکترونیکی انتشار یافت

۲۲ آبان ،

پژوهش‌نامه تبدیل متن به گفتار به عنوان اولین گام برای دستیابی به ابزار تبدیل اطلاعات موجود از قالب نوشتاری به قالب گفتاری منتشر و نسخه الکترونیکی آن در وب‌گاه SCICT.IR قرار گرفت.

به گزارش تفسیری خبرنگار فناوری اطلاعاتممتازنیوز، تبدیل متن به گفتار، یکی از مهم‌ترین ابزارهای تبدیل اطلاعات موجود از قالب نوشتاری به قالب گفتاری است که  دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی به عنوان اولین گام در تلاشی روشمند برای دستیابی به این ابزار، با دعوت از جمعی از متخصصان و دست‌اندرکاران، کارگروهی را تشکیل داد تا با گردآوری منابع موجود، مباحث مرتبط با این حوزه را از دیدگاه‌‌های مختلف فنی، اجتماعی، فرهنگی، کاربردی و مدیریتی، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد که پژوهش‌نامه حاضر نتیجه این مراحل است.

 گفتنی است :تبدیل متن به گفتار با دو قالب اساسی زبان یعنی قالب نوشتاری و قالب گفتاری آن در ارتباط است که در قالب نوشتاری با پیچیدگی‌ها‌ی فراوان در انواع تحلیل‌های صرفی، نحوی، معنایی به منظور استخراج انواع اطلاعات مورد نیاز از متن ورودی روبرو هستیم که  بسیاری از این تحلیل‌ها در کاربردهای دیگری چون ترجمه ماشینی، خلاصه‌سازی و طبقه‌‌‌بندی متون، سامانه‌های پرسش و پاسخ، بازیابی اطلاعات، جستجو در پایگاه‌های داده متنی و مانند آن نیز مورد نیاز است.

همچنین علاوه بر این در تبدیل متن به گفتار با قالب گفتاری زبان نیز سروکار داریم و بنابراین با هدف دست‌یابی به گفتاری نزدیک به گفتار طبیعی، با مشکلات عدیده‌ای در تولید تلفظ و نوای مناسب برای گفتار بازسازی شده روبرو هستیم.

 لازم به  ذکر است :آنچه در این پژوهش‌نامه بدان پرداخته شده  شامل ارائه تعریف تبدیل متن به گفتار، کاربرد و کاربران عمده آن، اهمیت، آثار و فوائد علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی حاصل از به‌کارگیری آن، تاریخچه، ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک سامانه تبدیل متن به گفتار، مباحث علمی پایه مورد استفاده در تبدیل متن به گفتار، زیرسیستم‌ها و اجزای یک سامانه‌ تبدیل متن به گفتار و پیشرفت‌های به دست آمده در ساخت هر یک از این اجزاء در زبان فارسی و سایر زبان‌ها است.

یاد آور میشود :این پژوهش‌نامه می‌تواند به عنوان مرجع مناسبی برای دروس دانشگاهی اعم از تبدیل متن به گفتار، پردازش سیگنال صحبت (گفتار پردازی رقمی)، بازشناسی گفتار، پردازش زبان طبیعی، زبان‌شناسی رایانه‌ای و مانند آن مورد استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی پزشکی، فیزیک، زبان‌شناسی و مانند آن قرار گیرد.

گفتنی است پیش از این، پژوهش‌نامه نویسه‌خوان نوری (OCR) در قالب نسخه چاپی و الکترونیکی و همچنین پژوهش‌نامه بازشناسی خودکار گفتار (ASR) و پژوهش‌نامه فونت در قالب نسخه الکترونیکی توسط این دبیرخانه و از طریق وب‌گاه SCICT.IR  انتشار یافته بود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.