پژوهش های علمی الزامات توسعه پایدار هستند

مدرس گروه آموزش عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه شناخت و ارزیابی وضعیت تولید علم و فعالیت های پژوهشی امری ضروری است، گفت: پژوهش های علمی الزامات توسعه پایدار هستند.

 موسی یمین فیروز مدرس گروه آموزش عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفتگو با خبرنگار صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه پژوهش های علمی در حوزه های مختلف از الزامات توسعه پایدار است گفت: شناخت و ارزیابی وضعیت تولید علم و فعالیت های پژوهشی امری ضروری برای سیاستگذاران توسعه علمی کشور محسوب می شود.  
 
وی با اشاره به اینکه یکی از کارآمدترین شیوه های تحلیل تولیدات علمی استفاده از مطالعات علم سنجی است تصریح کرد: هدف از این پژوهش تعیین رتبه علمی ایران در حوزه علمی ارتوپدی در جهان و خاورمیانه بوده و موسسات و نویسندگان برتر این حوزه در کشور ایران با توجه به شاخص های علم سنجی معرفی خواهند شد که در نهایت فرآیند تولیدات علمی این رشته در ۱۸ سال اخیر در ISI ترسیم می گردد.  
 
وی یادآور شد: پژوهش حاضر با کمک شاخص های علم سنجی مانند، استناد، شاخص H تولیدات علمی ایران در حوزه ارتوپدی در پایگاه ISI طی سالهای ۱۹۹۳ الی ۲۰۱۱(۱۸ سال) مورد ارزیابی قرار می گیرد که جامعه آماری این پژوهش را ۲۵۳ مدرک علمی بازیابی شده است .  
 
مدرس گروه آموزش عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه نتایج نشان داده که کشور ایران در تولیدات علمی این حوزه دارای رتبه ۳۴ در جهان و رتبه ۳ در خاورمیانه است یادآور شد: از میان موسسات ایرانی به ترتیب دانشگاه علوم پزشکی تهران(۵۷ مدرک)، دانشگاه شریف(۲۸ مدرک) و دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی ارومیه(۲۷ مدرک) بیشترین مدارک علمی این حوزه را تولید کرده که  fshare A.، Parnianpour M و Salavati M به ترتیب جزء سه نویسنده برتر این حوزه علمی در کشور محسوب می شوند.  
 
این دکترای حسابداری در ادامه یادآور شد: بطور کلی ۲۵۳ مدرک تولید شده ایران در این حوزه تا تاریخ ۱۴ مارچ ۲۰۱۲، ۱۲۵۳ بار، مورد استناد سایر پژوهشگران قرار گرفته است.  
 
وی با اشاره به اینکه نتایج حاصله نشان داد که تولیدات علمی ایران در حوزه ارتوپدی در دوره مورد بررسی به ویژه در سالهای ۲۰۰۵ به بعد رشد چشمگیری داشته است خاطرنشان کرد:با توجه به شاخص اچ بدست آمده، تولیدات علمی این حوزه در ایران نیز از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار است./عط 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.