پژویان: برخی به دلیل کم سوادی از اقتصاد حرف هایی می زنند که واقعیت ندارد

محمد هیراد حاتمی:

« گرانی » این روزها در کنار پرواز سکه و طلا مهم ترین رویداد های اقتصادی ایران را به خود اختصاص می دهند. برخی از کارشناسان افزایش قیمت طلا و ارز را را در کنار اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها اصلی ترین دلیل افزایش قیمت های اخیر می دانند و اعتقاد دارند این دو اتفاق عامل اصلی  « گرانی » هستند.

در همین رابطه جمشید پژویان، رییس شورای رقابت در گفت و گو با خبرآنلاین پیرامون تاثیر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بر گرانی های اخیر گفت: « من گمان می کنم یک سری موضوعات ساده در کشور وجود دارد که برخی می خواهند به گونه دیگری آن را مطرح کنند. تقریبا دو سال از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها می گذرد و اکنون به یکباره ارتباط آن با گرانی هایی که تازه به وجود آمده است مطرح می شود. »
وی افزود: « باید نگاه کنیم و بر اساس آن بررسی کنیم که به غیر از ۴ ، ۵ ماه گذشته شرایط تورم در ایران چگونه بوده است. بررسی تورم طی دو سال گذشته نشان می دهد که اگر قرار بود گرانی بی حد و حصر با هدفمند شدن یارانه ها اتفاق بیافتد قاعدتا باید در همان ابتدا این موضوع رخ نمایی می کرد. »
پژویان در زمینه هدفمندی یارانه ها و عدم افزایش تورم ناشی از آن می گوید :« ما شاهد افزایش یکباره قیمت ها در ابتدای اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها نبودیم. باید به این قضیه توجه کرد که در سی سال گذشته عواملی بوده اند که تورم را ایجاد کرده اند و آن عوامل در ساختار اقتصادی ایران از بین نرفته اند، متوسطِ تورم در ۳۰ سال گذشته در حدود ۱۹٫۶ یا ۲۰ درصد می باشد. در سال ۸۹ قبل از نیمه دوم و اجرای هدفمندی یارانه ها، تورم حدود ۹٫۵، ۱۰ درصد بوده است. و بعد از اجرا شدن هدفمندی یارانه ها نیز تورم باز هم پایین تر از ۱۹٫۶ بوده است. به عبارت دیگر هدفمندی یارانه ها اثری قابل توجه در تورم و ایجاد جهش در آن، نداشته است.
پژویان گفت: « طی ماه های اخیر به دلایل نا مشخص و بدون ارتباط با هدفمند شدن یارانه ها قیمت ها رشد پیدا کرد. در این رابطه می توان به موضوع تحریم ها اشاره کرد که بی تردید تاثیر زیادی بر رشد قیمت های اخیر داشته است. دلار تا کنون بیش از ۷۰ درصد رشد قیمت داشته است. با توجه به اینکه حدود ۶۰ میلیارد دلار واردات داریم طبیعی است که بخشی از گرانی های به وجود آمده را در این زمین باید بررسی کرد و نمی توان آنها را به اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها پیوند زد. »
رییس شورای رقابت در ادامه گفته های خود گلایه اش از افرادی که گرانی ها را به اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها ارتباط می دهند اینگونه مطرح کرد: « نمی دانم جرا برخی می خواهند مسایل را به گونه ای دیگر مطرح کنند. اگر گرانی با هدفمند شدن یارانه ها ارتباط داشت باید یک سال و نیم پیش شاهد این موضوع بودیم. »
او در این رابطه مثالی را نیز مطرح کرد: « فرض کنید بیماری مشکلی داشته و رفته جراحی کرده و اکنون در وضعیت بسیار خوب جسمانی قرار دارد. به یکباره این فرد از پشت بام بیافتد ودچار صدمه شدید شود. آیا می توان مرگ او را به بیماری بهبود یافته اوارتباط داد؟ »
پژویان ادامه داد: « در حال حاضر متاسفانه برخی به دلیل دور بودن از دانش اقتصاد،حرف هایی را مطرح می کنند که در واقعیت اینگونه نیست. از سوی دیگر می توان در برخی صحبت هایی که مطرح می شود یک غرض ورزی را مشاهده کرد که در دشمنی با یک اقدام مثبت مطرح می شود. »
رییس شورای رقابت اعتقاد دارد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها سبب کاهش آثار تحریم ها شد: « اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها یک اقدام مثبت بود که بخشی اثرات منفی تحریم ها را از بین برد. به طور مثال در حال حاضر ما دیگر واردات بنزین نداریم و در این رابطه مشکلی وجود ندارد واین به دلیل کاهش قابل ملاحظه قاچاق بنزین به کشورهای همجوار است مقایسه کاهشی در مصرف بنزین استان های مرزی با دیگر استانها این مهم را آشکار می کند. در حالیکه اگر این قانون اجرایی نشده بود قاعدتا اثرات تحریم ها خود را بیشتر بروز می داد و دردسر های بیشتری برای اقتصاد ایران به وجود می آورد. »
او در پاسخ به اینکه دولت در رابطه با اجرایی شدن فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها تعلل می کند گفت: « دولت برای اجرای فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها نباید تعلل کند. این اشتباه بزرگی است. اشتباهی که شاید تحت فشار های وارد شده به دولت به وجود آید و دولت از اجرای فاز دوم قانون هدفمند شدن یارانه ها هراس داشته باشد. بسیار تاسف بار است اگر دولت با اعمال فشار هایی که برآن صورت می گیرد بخواهد بین اجرای فاز اول و دوم فاصله بیاندازد. در این شرایط مطمئنا بین قیمت ها فاصله خواهد افتاد و دوباره فاصله قیمت ها رشد پیدا خواهد کرد. »
رییس شورای رقابت اعتقاد دارد فاز دوم قانون هدفمند شدن یارانه ها باید با برخی اصلاحات صورت پذیرد چرا که به طور مثال در مرحله نخست توجه ای به بخش تولید نشد.
وی افزود: «فاز دوم هدفمندی یارانه ها باید باتوجه به بخش تولید کارش را ادامه دهد و فاصله بین قیمت ها را کاهش دهد. چرا که در غیر این صورت ممکن است نوعی فساد در چرخه اقتصاد بوجود اید که قاعدتاً ناخوش آیند است. نباید به بخش تولید یارانه نقدی پرداخت کرد، بلکه باید با اتخاذ راهکاری که منجر به تغییر تکنولوژی در بخش تولید گردد، از آن حمایت کرد باید از تولید حمایت شود و این فرصتی طلایی برای بخش تولید است تا هزینه‌هایش را کم کند. دولت نیز باید در این زمینه نظام بانکی را به گونه‌ای تجهیز و هدایت کند که اعتبارات لازم در اختیار تولیدکننده‌ها قرار بگیرد، تا با تغییر تکنولوژی تولیدات با کیفیت‌ بیشتر و بهتری ‌را داشته باشیم. »
پژویان همچنین در رابطه با اتفاق های بازار سکه و ارز گفت: « برخی نفع شان در این است که نوسان هایی در بازار ایجاد کنند تا بازار ملتهب شود. واقعیت این است که تحریم های صورت گرفته، به خصوص تحریم بانک مرکزی گروهی را به پیش گویی رسانده که دلار به اندازه کافی در دسترس نخواهد بود. همین اتفاق هم تاثیرش را بر روی رشد قیمت دلار گذاشت و گروهی سود جو به همان نیتی که برای برهم زدن بازار داشتند رسیدند. در غیر این صورت با توجه به حجم صادرات نمی توان گفت ما مشکلی در رابطه با ارز داریم.»
 

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.