پیامدهای حذف بودجه کنترل جمعیت و تنظیم خانواده چیست؟ – اخبار اجتماعی

دکتر علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و تئورسین برنامه تنظیم خانواده در ایران می گوید لغو برنامه های دولتی تنظیم خانواده و کنترل جمعیت عواقب خوبی برای سلامت مادر و فرزند ندارد.

او در گفتگویی، درباره حذف بودجه تنظیم خانواده در وزارت بهداشت به خبرآنلاین گفت: “این بودجه را وزارت بهداشت که حذف نکرده، دولت حذف کرده است. به نظر من دولت اشتباهاً اعتبارات سلامت خانواده ها را در این زمینه حذف کرده است. تنظیم خانواده قبل از این که به کنترل جمعیت برگردد به سلامت خانواده برمی گردد.”

رییس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: “اگر خانم ها قبل از ۲۰ سال و به خصوص قبل از سن ۱۸ سالگی باردار شوند، ریسک مرگشان بالاست. اگر هم نمیرند، ریسک معلولیتشان بالاست. این چیزی است که مثل روز روشن است و کشور غنی و فقیر هم ندارد. البته آمارش در کشورهای توسعه یافته کمتر است و در کشورهای فقیر بیشتر. اما در تمام اینها وقتی حاملگی زودرس اتفاق می افتد، هم مرگ مادر احتمالش بالا می رود و هم معلولیت. در مورد بچه هم رشد داخل رحمی بدتر است، سقط بیشتر اتفاق می افتد، بچه ای که به دنیا می آید، احتمال بالاتری برای مرگ یا معلولیت دارد. تمام این ها نشان می دهد که هم سلامت مادر و هم سلامت فرزند در خطر است.”

به گفته مرندی، حکومت وظیفه حفظ سلامت مادر و فرزند را دارد: “ما به عنوان حکومت اسلامی مکلف به حفظ سلامت مادر و کودک هستیم. احیای نفس وظیفه آحاد مردم است، چه برسد به وزارت بهداشت که جزء تکالیف قانونی اش است. بنابراین اگر دولت کاری بکند که سلامت مادر و فرزندش به خطر بیفتد این کار خلاف قانون و شرع است. پس نباید اعتباراتی را که این سلامت را به خطر می اندازد، حذف کند.”

او البته پیشگیری از باروری سالم را هم قبول ندارد: “اگر ما کاری کنیم که این منجر به کاهش بی دلیل جمعیت شود، اگر جان مادر و جنین برای حاملگی در خطر نیست، جلویش را نمی گیریم.”

وزیر اسبق بهداشت سپس چنین نتیجه گیری کرد: “پس جلوگیری از توزیع و در اختیار قرار گرفتن وسائل تنظیم خانواده یک کار عوامی است نه کار علمی. این یک کار انفعالی است نه کار منطقی. وزارت بهداشت هم تا آنجایی که من اطلاع دارم فعالیتی برای کاهش جمعیت انجام نمی دهد، آن وظایفش را در مقابل سلامت مادر و کودک انجام می دهد و باید هم بدهد. اگر نکند باید توبیخ شود. اگر کسی می گوید چرا این کار را می کند و نباید بکند، آن جاهلانه دارد می گوید. بله، اگر جایی باشد که فعالانه برود و لوله های خانم ها و آقایان را ببندد، یا جایی آموزش داشتن یک فرزند یا دو فرزند را بدهد، این خلاف است. اما تا آنجایی که من اطلاع دارم، همچین اتفاقی نمی افتد، آنها برای کاهش جمعیت نه برنامه ای دارند و نه تبلیغی می کنند. اما وسائل تنظیم خانواده هم باید وجود داشته باشد و هم وزارت بهداشت باید بتواند آن ها را ارائه کند به خانواده ها که از مرگ و میر بچه هایشان جلوگیری کنند.”
مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.