پیامد‌‌های آشنایی قبل از ازدواج

دکتر حمید شمسی‌پور/ آشنایی قبل از ازدواج باید در مدت محدود، هدفمند و تحت نظارت پدر و مادر باشد. یعنی وجود این سه شاخصه می‌تواند به شناخت افراد از همدیگر کمک کند تا بتوانند با احتمال بیشتری به موفقیت زندگی زناشویی مطمئن باشند. اما اگر مدت آشنایی نامحدود و طولانی باشد و والدین نظارتی در این‌گونه آشنایی نداشته باشند و دختران و پسران بدون هدف وارد رابطه شوند در نتیجه این عوامل هدف اصلی آشنایی از بین خواهد رفت و پیامد‌‌های ناگواری به وجود خواهد آمد. البته توجه به این نکته ضروری است که هر فردی در روابط اجتماعی بویژه مواقعی که موضوع انتخاب شدن مطرح است، ‌نقابی بر چهره دارد و ممکن است به خاطر هدف و انگیزه‌ای که دارد، ویژگی شخصیتی خود را آنگونه که هست نشان ندهد به همین خاطر این دوران اغلب با چالش‌‌‌های زیادی همراه خواهد بود. همچنین از جمله دیگر خطرات آن می‌توان به وابستگی عاطفی دو تن به همدیگر اشاره کرد. این‌گونه روابط نزدیک بویژه در دختران وابستگی عاطفی ایجاد می‌کند که پایان دادن به آن سخت است. از طرف دیگر ممکن است در دوره طولانی مدت آشنایی قبل از ازدواج بهره‌کشی مالی، بهره‌کشی جنسی و بهره‌کشی عاطفی اتفاق بیفتد، بنابراین پدر و مادر یا سرپرست دختران و پسران باید آنها را از آسیب‌‌‌های احتمالی این‌گونه روابط آگاه‌ سازند.
توجه داشته باشیم آشنایی قبل از ازدواج باید حد و مرز داشته باشد. این حد و مرز‌‌ها را پدر و مادر و قوانین و مقررات اجتماعی مشخص می‌کنند. یعنی در این‌گونه روابط هم باید حدود قوانین اجتماعی و حقوقی و هم آداب و رسوم و هنجار‌‌هایی که خانواده برای این نوع روابط تعیین می‌کند، مدنظر قرار بگیرد.
پدر و مادر باید از نزدیک پیگیر این‌گونه رابطه‌‌‌ها باشند تا بتوانند در مواقع ضروری مداخله کنند و فرزندان خود را از خطرات محافظت نمایند.
در هر حال باید اشاره کنیم یکی از راه‌‌‌های شناخت افراد، برخورد و ارتباط نزدیک است تا افراد بتوانند رفتار و واکنش‌‌‌های عاطفی همدیگر را در موقعیت‌‌‌های مختلف مشاهده کنند. البته در این‌گونه موارد ضروری است پدر و مادر هدفمند بودن رابطه را برای دختران و پسران تفهیم کنند تا آنها بدانند این رابطه به چه منظور است. در اینجا راهنمایی و کمک مشاوران و روانشناسان باتجربه نیز مهم است تا افراد یاد بگیرند که مدت آشنایی‌شان محدود است و معمولاً نباید بیش از ۶ ماه طول بکشد. مشاوران به جوانان یاد می‌دهند قبل از ازدواج از چه نظر همدیگر را ارزیابی کنند و ارزیابی باید چگونه انجام شود. همچنین آنها هنگام مشاوره یاد می‌گیرند که کدام ویژگی‌‌‌های شخصیتی و خانوادگی مهم هستند تا از این ویژگی‌‌‌ها مطلع شوند و براساس این اطلاعات در یک مدت محدود تصمیم به ازدواج بگیرند.
*مشاور ازدواج و روان درمانگر


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.