پیام آیت الله جوادی آملی در مراسم چهلم آیت الله مجتبی تهرانی

۲۵ام بهمن ،

در ابتدای این مراسم پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید، پیام تسلیت آیت الله جوادی آملی قرائت شد. ایشان در این پیام گفت: ارتحال عالم ربانی و فقیه بزرگوار حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) ولی عصر(عج) و جامعه روحانیت حوزه های علمیه مخصوصا حوزه علمیه تهران و مردم این شهر و بیت مکرم آن عالم ربانی و شاگردان و ارادتمندان خاص ایشان تعزیت می گویم.
آیت الله جوادی آملی در ادامه سخنانش بیان کرد: امید است که در خاندان این مرحوم پرچم هدایت و علم افروخته باشد. مرحوم آقا مجتبی تهرانی عمر خود را صرف علم کرد. طبق روایت امام حسن(ع) از پیامبر اسلام(ص) علم را به دو دسته تقسیم کرد. آنچه که باید مورد توجه قرا گیرد این است که این علم را به صورت موضوعی می توان تقسیم کرد. بعضی علم را به خاطر غایت به دسته هایی تقسیم می کنند. چه از نظر موضوع و چه از نظر غایت اگر علم را به موضوع هایی تقسیم کنیم آقا مجتبی عمر پر برکت خود را در علوم دینی صرف کرده بودند.
وی با اشاره به اینکه آقامجتبی تهرانی از اساتید برجسته ای استفاده کرده بودند، گفت: ایشان در فقه، معارف فراوانی از کتاب سنت استفاده می کرد و به شاگردان خود می آموخت، اگر تمایز علوم به تمایز اهداف هم باشد آقا مجتبی تهرانی شخصیت بارزی در این بخش هم می باشند.
آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: وقتی از خوف خدا سخن می گوید، خواه خوف نفسی یا عقلی باشد هدف علم است. آیت الله تهرانی به جایی رسیده بود که بعد از تفقه در دین ضمن تعلیم و تصنیف و تعلیم و تربیت شاگردان که در دیگران اثرگذار بود.
ایشان با اشاره به اینکه حرف هر گوینده ای در شنونده اثر ندارد تأکید کرد: این بزرگوار با تهذیب نفس به جایی رسیده بود که سخن او بر دیگران اثر داشت.
ایشان در بخش دیگری از سخنانش در تبیین علم دینی اذعان کرد: کسی که درس خوانده تا به جایی و مقامی برسد، علم او دینی نیست. کسی که درس خوانده تا بتواند به رضای خدا برسد علم او دینی است، حتی اگر علم شخص اول فقه و اصول و کلام و علم نفر دوم پزشکی و تجربی باشد. طبیبی که در جبهه های حق علیه باطل در جهت مداوا کردن دیگران و زخمی ها تلاش می کند علم او دینی است. این فقیه بزرگوار علم خود را در علم دینی قرار داده بودند و عالما و متدینا در فضای دین نفس می کشید.
آیت الله جوادی آملی در ادامه سخنانش با بیان اینکه می گویند ادبیات، منطق، کلام و … علوم عالی است. بله همه علوم عالی می باشند، اما آنچه که اصالت دارد معرفت خداوند و اسماء الهی و معرفت اولیای الهی است. بنابراین آقا مجتبی تهرانی سعی داشت که به معرفت برسد و به شاگردانش هم تعلیم دهد. از کوثر بهشت همه چیز ساخته است و تنها برای رفع عطش نیست برای رفع خستگی و اندوه و گرسنگی هم هست.

۶۲۳۰۳/

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.