پیام دبیرکل سازمان ملل به مناسبت روز بین‌المللی نوروز

۲۹م اسفند ،

reuters5-3.JPG

دبیرکل سازمان ملل در پیامی به مناسبت روز بین‌المللی نوروز ۲۱ مارس ۲۰۲۴ برابر با یک فروردین اظهار امیدواری کرد که همه مردم از نوروز برای انعکاس زیبایی طبیعت، وعده بهار و توان فرهنگ برای ایجاد صلح بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن کامل پیام بان‌کی‌مون بدین شرح است:

«این ایام ویژه در سال، مردم گوناگونی از سراسر منطقه‌ای متنوع و غنی را برای عید سالانه نوروز به هم نزدیک می‌کند.

نوروز جشن نیروهای بسیاری است که ما را متحد می‌کند.

نوروز سنتی باستانی در بسیاری از کشورهای آسیای غربی، مرکزی و جنوبی همچنین قفقاز، بالکان و فراتر را گرامی داشته می‌شده، در این کشورها گرامی داشتن سال نو همزمان با اولین روز بهار است.

نوروز شامل صحنه گسترده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی است. مناسک جشن و سرور می‌تواند به شیوه‌های گوناگون مانند مسابقه اسب‌سواری، کشتی سنتی، آوازها به زبان‌های مختلف، ارائه داستان‌ها دربارهٔ شاه‌جمشید افسانه‌ای یا روشن کردن شمع در مقابل منازل باشد. این جلوه‌های معنویت حامل پیام همبستگی بشری است.

طیف موثری از کشورها بانی ابتکار موفق ارائه نوروز در فهرست منتخب یونسکو در زمینه معنوی بشری بوده‌اند. تلاش‌های مشترک جمهوری آذربایجان، هندوستان، جمهوری اسلامی ایران، قرقیزستان، ترکیه، پاکستان و ازبکستان به خودی خود ارزش اتحاد در تنوع را ثابت می‌کند.

نوروز فراتر از نزدیک کردن کشورها به یکدیگر است. نوروز به ما یادآوری می‌کند که سیاره‌ای که در آن سهیم هستیم را گرامی بداریم. با ارج نهادن به زیبایی طبیعت و تجدید بهار، نوروز می‌تواند در عمل الهام‌بخش پیشوایان و مردم به یکسان برای اداره و حفظ بهتر محیط زیست باشد.

در این روز بین‌المللی نوروز، اینجانب بهترین آرزوهایم را به آنانی تقدیم می‌کنم که این روز را جشن گرفته و اظهار امیدواری می‌کنم که همه مردم از این مناسبت برای انعکاس زیبایی طبیعت، وعده بهار و توان فرهنگ برای ایجاد صلح بهره ببرند».

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.