پیام دهکردی با یک عاشقانه آرام می‌آید و احمد دهقان با بچه‌های کارون

۱۳م اسفند ،

این هنرمند در توضیحی دربارهٔ‌ روند گویاسازی «یک عاشقانه‌ آرام» به ایسنا، گفت: در این اثر که تا عید به کتاب‌فروشی‌ها می‌آید، سعی کرده‌ام بیش‌ترین وفاداری را به متن کتاب «یک عاشقانه‌ آرام» مرحوم نادر ابراهیمی داشته باشم. البته به صورت بسیار ظریف و نرم سعی کرد‌ه‌ام خوانش خود را با تأکید و اندکی تغییرات در لحن در اجرا بگنجانم و به این شکل متن را برای خواننده امروزی‌تر کنم. این بازیگر تئاتر با بیان این‌که در این اثر متن تغییری نکرده است،‌ اظهار کرد: با توجه به این‌که در کتاب کاراکترهای مختلفی وجود دارد و کارگردان چنین کارهایی می‌تواند برای هر کاراکتر داستان از یک صدا استفاده کند، اما من بعد از مدت‌ها به یک نتیجه پرخطر و پرریسک رسیدم و آن این بود که به جای همه کاراکترها خودم صحبت کنم که نهایتا هم این ریسک را کردم و کار انجام شد و فکر می‌کنم کار متفاوتی از آب درآمده است.
 

دهکردی در ادامه افزود: زمان کل کار هشت ساعت و نیم شده است که من سعی کرده‌ام در آن از تیپ‌سازی‌ها و صداسازی‌های کلیشه‌یی بپرهیزم تا اثر برای مخاطب ملال‌آور نشود. همین کار بود که سبب شد مدت زمانی که صرف تمرین و انجام این کار ‌می‌کنم، حدود یک سال و نیم طول بکشد. نقطه قوت اجرای کتاب «یک عاشقانه‌ی آرام» این است که در آن سعی نکرده‌ام صداگذاری کنم؛ بلکه سعی کرده‌ام خودم با نوعی رفتار ظریف به جای تمام کاراکترها با اندک تفاوتی صحبت کنم که مخاطب تفاوت‌ها را دریابد و در عین حال نیز بداند که به جای تمام کاراکترها، پیام دهکردی صحبت می‌کند.

او دربارهٔ‌ دیگر عوامل این اثر بیان کرد: بخشی از ماجرای خلق این اثر به دیگر عوامل کار بستگی داشت. چنان‌که بر اساس خوانشی که از کتاب داشتم، کریستف رضاعی را مناسب‌ترین فردی دیدم که می‌توانست برای آن آهنگ‌سازی کند و فکر می‌کنم کاری هم که او در این اثر انجام داده‌، بسیار متفاوت،‌ نو و جسورانه است. گرافیک و طراحی این اثر را نیز ساعد مشکی که یکی از صاحب‌نام‌ترین و آشناترین هنرمندان گرافیک است، انجام داده است.

دهکردی در ادامه با بیان این‌که سعی کرده‌ایم اثری درخور شأن نادر ابراهیمی خلق شود، اظهار کرد: کتاب «یک عاشقانه‌ آرام» تا به حال ۲۵ بار تجدید چاپ شده و این سبب سنگین شدن مسؤولیت ما در قبال اثر است. ما نیز تمام تلاش‌مان را کرده‌ایم تا این اثر به شکل مطلوب به مخاطب برسد.

او در پایان، حضور همسر نادر ابراهیمی و همراهی‌اش در مراحل انجام کار و همچنین بازبینی اثر را از موهبت‌های انجام این کار عنوان کرد. به نقل از دهکردی، این کتاب قرار است از سوی انتشار یافتنات نوین کتاب گویا تا نوروز به کتاب‌فروشی‌ها راه پیدا کند.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، «بچه‌های کارون» رمان تازه احمد دهقان است. این کتاب طنزآمیز مراحل نشر را می‌گذراند و برای نمایشگاه کتاب منتشر و عرضه می‌شود. این نویسنده گفت: این رمان‌، رمانی نوجوانانه است که بعد از کتاب «دشتبان» و «گردان سه‌نفره»، سومین رمان نوجوانانه‌ من است. حوزه رمان نوجوان‌، حوزه‌ای است که من علاقه‌ دارم روی آن کار کنم و گاهی که حوزه‌ی ادبیات بزرگسال ناامیدکننده و خسته‎کننده می‌شود و حواشی آن بسیار می‌شود،‌ به حوزه ادبیات نوجوان روی می‌آورم که طراوت بیش‌تری دارد و حواشی‌اش کم‌تر است.

دهقان با اشاره به لذتی که از نگارش این رمان برده است، گفت: من با لذت این رمان را نوشتم. مانند سایر کارهای من دربارهٔ جنگ است و ماجرای یک گروه نوجوان را در روزهای آغازین جنگ روایت می‌کند؛ زمانی که خرمشهر در اشغال است و این بچه‌ها روبه‌روی جبهه‌ خرمشهر می باشند.

این نویسنده‌ همچنین بیان کرد: در این رمان سعی کردم فضایی شاد و طنز را بیاورم که هم مورد علاقه‌ی نوجوانان باشد و هم خودم از آن لذت ببرم و فضای طنز آن به خود من هم کمک کرد.

دهقان گفت: رمان «بچه‌های کارون» هنوز صفحه‌بندی نهایی نشده است، اما فکر می‌کنم ۲۵۰ صفحه باشد و تا نمایشگاه کتاب در انتشار یافتنات سوره‌ مهر منتشر می‌شود.

همچنین کتابی دربارهٔ‌ شعر و زندگی سیدعلی صالحی با عنوان «فرستاده‌ رستگاری» منتشر می‌شود. ایرج زبردست گفت: «فرستاده‌ رستگاری» دربرگیرنده‌ مطالبی دربارهٔ‌ شعر و زندگی شاعر ارجمند سیدعلی صالحی است. بخشی از کتاب زندگی خودنوشت این شاعر است که با نثری زیبا و زنده جان خواننده را تا بی‌کرانگی دیروز و خاطره می‌کشاند. این شاعر افزود: این کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای به تازگی مجوز چاپ گرفته و قرار است از سوی یکی از ناشران معتبر به چاپ برسد. «باران که بیاید همه عاشق می باشند»، «شکل دیگر من» و «حیات دوباره رباعی» از جمله دیگر کتاب‌های منتشرشده‌ ایرج زبردست می باشند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.