پیرترین و جوان‌ترین کشورهای دنیا را می شناسید؟

کشوری صنعتی ملقب به سرزمین آفتاب، سال‌ها رکورد پیرترین کشور دنیا را به خود اختصاص داده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، براساس بسیاری از تحقیقات جمعیتی در جهان، هر سال کشور ژاپن در صدر مسن‌ترین کشورهای دنیا قرار می‌گیرد و پس از آن، کشورهای اروپایی در رده‌های بعدی قرار دارند.کشور ژاپن با ۲۲٫۶ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال، مسن‌ترین کشور جهان است. پس از ژاپن نیز آلمان با ۲۰٫۵ درصد و ایتالیا با ۲۰٫۴ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال در رتبه‌های دوم و سوم پیرترین کشورهای جهان قرار دارند.

رشد جمعیت در سرزمین آفتاب، صفر است و پیش‌بینی می‌شود جمعیت این کشور در دهه‌های آینده کاهش پیدا کند.

برای کشور سالخورده آلمان هم متخصصان پیش‌بینی می‌کنند جمعیت این کشور سال ۲۰۶۰، حدود ۱۹ درصد کاهش پیدا کند و در این سال جمعیت آلمان ۶۶ میلیون نفر شود.

براساس اغلب تحقیقات جمعیتی انجام شده، بین میزان توسعه یافتگی و پیری جمعیت، رابطه مستقیمی وجود دارد. یعنی معمولا هر چقدر جوامع به سمت توسعه‌یافتگی بیشتر پیش می‌روند، فرآیند سالخوردگی جمعیت نیز در آن کشورها افزایش محسوسی پیدا می‌کند.

از سوی دیگر، کشورهای نیجر با ۵۰٫۱ درصد، اوگاندا با ۴۸٫۷ درصد و بورکینافاسو با ۴۶٫۶ درصد جمعیت زیر ۱۵ سال، در زمره جوان‌ترین کشورهای جهان قرار دارند.

البته در این کشورهای فقیر آفریقایی، وجود جمعیت جوان نتواسته تاثیر چندانی در اقتصاد و توسعه‌یافتگی کشور داشته باشد.

در منطقه خاورمیانه نیز اوضاع شبیه آمارهای جهانی است. یعنی کشور فقیر افغانستان به عنوان جوان‌ترین کشور این منطقه شناخته می‌شود و از سوی دیگر، کشور ثروتمند قطر، پیرترین کشور این منطقه به حساب می‌آید.

در کشور جوان افغانستان، میانگین سنی جمعیت حدود ۱۸ سال است، ولی در کشور قطر این میانگین سنی به حدود ۳۲ سال می‌رسد.

تحلیل آمارها بخوبی نشان می‌دهد در کشورهایی با جمعیت مسن‌تر، نرخ باروری پایین است، ولی امید به زندگی در این جوامع، بالاتر از جوامع جوان است، اما در کشورهای جوان‌تر، نرخ باروری بالاتر ولی نرخ امید به زندگی پایین‌تر از کشورهای مسن و توسعه‌یافته است.

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.