پیروان فرقه، تعقیب می‌کند و ساینتولوژیست‌های خشمگین برآشفته شده‌اند / پرونده “کافه سینما” درباره جنجالی‌ترین فیلم سال-۳

جمعه, ۳۱ شهریور ساعت ۱۳:۰۸ کافه سینما

فرستادن به ایمیل چاپ

+ ۴

+ ۰

کافه سینما-اردوان شکوهی: «مرشد»، درام جدید پل توماس اندرسن، در جشنواره‌ فیلم ونیز خوش درخشید و توانست جوایز بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد – به طور مشترک به یواکین فونیکس و فیلیپ سیمور هافمن- را از آن خود کند؛ اما تحسین منتقدان با واکنش سرد پیروان فرقه‌ نوظهور ساینتولوژی به نوعی تعدیل شد؛ ساینتولوژیست هایی خشمگین که از قرابت های این فیلم با داستان زندگی ال. ران هابارد، بنیانگذار فرقه شان، بر آشفته بودند.

به گزارش کافه سینما، چند روز پیش روزنامه‌ی نیویورک پست گزارش داد که اعضای وابسته به کلیسای ساینتولوژی، پخش کننده‌ی فیلم، کمپانی واینستاین، را با «تماسهای تلفنی غریبی» که این فیلم را به شدت مورد انتقاد قرار داده، کلافه کرده اند. «مرشد» هفته‌ی آینده در ایالات متحده به روی پرده خواهد رفت و اعضای این فرقه ممکن است استراتژی های بیشتری را هم برای اعتبار زدایی از این فیلم در دستور کار خود داشته باشند؛ برنامه هایی که می تواند شامل ایجاد یک کمپین تبلیغاتی با بودجه‌ی داخلی باشد؛ کمپینی که پیغام کلیسا را همزمان و در هرجایی که برای «مرشد» تبلیغات می شود، ترویج کند.

«مرشد»، که داستان آن در دهه‌ی پنجاه میلادی می گذرد، داستان دو مرد را روایت می کند که پیوند جالبی میان آنها شکل می گیرد. اندرسن پیش از این اعلام کرده که ال.ران هابارد منبع الهام وی برای شخصیت فیلیپ سیمور هافمن بوده و البته در عین حال تاکید کرده است که فیلم درباره‌ رابطه‌ میان شخصیتهاست و نه خود نهضت ساینتولوژی.

هافمن اخیرا در مصاحبه ای با نشریه ی اینترتینمنت ویکلی و در تایید نظر کارگردان فیلم گفته بود که: «این فیلم داستان زندگی ال. ران هابارد نیست.»

یک منبع آگاه اذعان کرده است که تعداد تماس‌ها با دفتر کمپانی واینستاین به قدری زیاد بوده که بعضی از اعضای پرسنل این کمپانی اقدامات امنیتی مضاعفی را لحاظ کرده اند.

اعضای فرقه ساینتولوژی سابقه ای طولانی در دفاعی مهاجمانه از خود در برابر حملات آشکار بیگانگان دارند.

چندی پیش جیمی دی وولف، فرزند نوه‌ی هابارد، که خود یک کمدین است، گفته بود که بعد از یک اجرای صحنه ای در انتقاد از این تشکیلات، تحت تعقیب و تهدید اعضای آن قرار گرفته بود. او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.بی.اس گفته بود: «ساینتولوژیست ها با داستانهایی جعلی که ادعا می کردند در جریان یکی از نمایش ها با من همراه بوده اند، به سراغم آمدند. آنها آدم اجیر کرده بودند تا مرا تعقیب کند و فورا هم مرا پیدا کرده بودند.»

علاوه بر این، ژانویه امسال و در جریان پخش تلویزیونی مراسم گلدن گلاب، یک آگهی تبلیغاتی جنجالی و مرتبط با کلیسای ساینتولوژی از شبکه ان.بی.سی پخش شد که سر و صدای زیادی به پا کرد و خیلی ها آن را پاسخی به یکی از رسوایی هایی داخلی بین اعضای فرقه بر شمرده بودند.

«مرشد»، ششمین فیلم بلند پل توماس اندرسن، که بعد از نمایش در جشنواره های ونیز و تورنتو تحسین منتقدین و سینمادوستان را برانگیخته، از امیدهای اسکار امسال به شمار می رود و باید دید موضع گیری شدید ساینتولوژیستها، آنهم در آستانه‌ی اکران، به فروش فیلم کمک خواهد کرد یا دردسرهای متعاقبی را به دنبال خواهد داشت.

کافه سینما به نقل از هافینگتن پست ۱۰سپتامبر ۲۰۱۲

افزودن نظر

جوملا فارسی توسعه و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری جوملا
حامی پروژه ملی جوملا فارسی شرکت نوید ایرانیان


کافه سینما-آخرین اخبار و یادداشت های سینمای ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.