پیروزی روسیه در انتخابات گرجستان

ساکاشویلی غرب‌گرا در انتخابات مجلس گرجستان شکست خورد

جهان > اروپا– گروه بین‌الملل:
میخائیل ساکاشویلی رئیس‌جمهور گرجستان دیروز به شکست حزب حاکم خود در انتخابات مجلس اذعان کرد.

تحلیلگران معتقدند که این انتخابات آزمون مقبولیت حاکمیت غربی این کشور نزد مردم است. به نوشته وال‌استریت ژورنال، تا دیروز عصر و با شمارش حدود ۲۵درصد از آرا، کمیسیون انتخابات گرجستان اعلام کردکه ائتلاف جدید مخالفان به نام رؤیای گرجی اکثریت کرسی‌های مجلس را در اختیار گرفته است.

این ائتلاف را یک بانکدار تشکیل داده که وعده کرده است روابط با روسیه را گسترش دهد. حزب ساکاشویلی امیدوار بود بتواند اکثر کرسی‌های مجلس را با اختلاف قابل توجهی تصاحب کند. ساکاشویلی در تلویزیون گرجستان ظاهر شد و گفت: روشن است که رؤیای گرجی اکثریت را به‌دست آورده است و با وجود اینکه وی با عقاید این حزب مخالف است، به تصمیم رأی‌دهندگان احترام می‌گذارد. وی افزود:

حزبش در مجلس به اقلیت مخالف بدل خواهد شد که برای نوسازی گرجستان تلاش می‌کند. ساکاشویلی که در دفتری صحبت می‌کرد که مجسمه نیم‌‌تنه رونالد ریگان رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در آن دیده می‌شد، خاطرنشان کرد: به انتخاب اکثریت مردم احترام می‌گذارم. نتایج انتخابات باعث تردید در میراث سیاسی ساکاشویلی شده است که در سال ۲۰۰۳و در جریان خیزش موسوم به انقلاب گل سرخ به قدرت رسید و به متحد جدی آمریکا در این منطقه تبدیل شد.

غرب از دولت ساکاشویلی به‌عنوان طلایه‌دار اصلاحات در منطقه‌ای نام می‌برد که زیر سلطه حاکمان خودکامه است، اما در داخل کشور وی با مشکلات سیاسی روبه‌رو بوده است. مخالفان، وی را متهم می‌کنند که پس از حدود ۹سال حکمرانی، خودش نیز گرایش‌های خودکامگی نشان می‌دهد. انتشار فیلمی که مأموران زندان را در حال شکنجه زندانیان نشان می‌داد، نقش عمده‌ای در شکست حزب حاکم و رئیس‌جمهور گرجستان در این انتخابات داشت.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.