پیشرفت‌هایی‌ که در سایه تحریم حاصل شد

پیشرفت هایی که در سایه تحریم حاصل شد

در سال های اخیر جمهوری اسلامی ایران توانسته است در عرصه های مختلف، انحصار کشورهای غربی را بشکند و اهمیت این انحصار شکنی زمانی دوچندان می شود که بدانیم استکبار از راه های مختلف اعم از تهدید، تحریم، ترور و جوسازی و تبلیغات منفی در تلاش بوده تا مانع پیشرفت ایران شود.

تحریم هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت فزاینده ای علیه ایران به کار گرفته شد، باعث گردید تا پتانسیل های زیادی در زمینه های مختلف علمی، شناسایی و شکوفا شود. پیشرفت ایران در عرصه انرژی هسته ای، نه تنها قدرت ایران را در پیمودن مسیر توسعه و پیشرفت به صورت مستقل به دنیا ثابت کرد بلکه انحصار این دانش به چند کشور معدود را در هم شکست.

یکی دیگر از عرصه های پیشرفت ایران، موفقیت های علمی و پژوهشی کشور در علوم مختلف از جمله هوا و فضاست، ایران طی دوران پس از انقلاب و با وجود محدودیت های فراوان در انتقال و حتی فروش تجهیزات، در عرصه صنایع دفاعی و دانش افزایی در این بخش نیز دستاوردهای مهمی به دست آورده است.

پروژه های مهمی چون ساخت موشک های تدافعی از جمله کروز، بالستیک فوق سریع ضدرهگیری، موشک قیام، سجیل و شهاب ۳ . همچنین بهره برداری از پروژه های فضایی و پرتاب موشک های ماهواره بر باعث شده ایران در سال های اخیر به جمع ۱۱ عضو باشگاه فضایی جهان در آید. موفقیت ایران در ارسال ماهواره همراه با کپسول زیستی به فضا و برنامه ریزی برای ارسال ماهواره جدید به مدار زمین نیز از نتایج پیشرفت کشور محسوب می شود. ارسال ماهواره های مخابراتی چون نوید علم و صنعت، ماهواره مصباح و امید نیز از دیگر نمونه های این موفقیت است.

ایران دردهه اخیر در زمینه ساخت دارو نیز پیشرفت های انکارناپذیری به دست آورده است و درعرصه بیوتکنولوژی و بیولوژیک و نانوداروها نیز تحقیقات بسیار خوبی انجام داده و با ساخت چند داروی ضد سرطان که محصول فعالیت های دانشمندان کشور بود، فرآورده های حاصله را راهی داروخانه های کشور کرده است.

درمان بیماری های عفونی و ساخت دارو برای بیماران حامل ویروس ایدز و درمان زخم های ناشی از بیماری دیابت و داروی آیمود (IMOD) برای افزایش مقاومت بدن و خودکفایی در تولید پلاسما و فاکتورهای خونی از طرح های پیچیده ای است که دانشمندان کشورمان به آن دست یافته اند.تولید سلول های بنیادین جنینی و علم شبیه سازی نیز در کشور به دانشی بومی تبدیل شده است و شبیه سازی حیواناتی چون بز، گوسفند و گوساله طی سال های اخیر باعث شده ایران در زمینه سلول های بنیادین در جمع کشورهای مطرح در این زمینه قرار گیرد.

پیشرفت در حوزه جراحی های پزشکی از جمله پیوندهای مختلف اعضا نیز باعث شده نتایج پیشرفت علم پزشکی در ایران به سایر نقاط جهان انتقال پیدا کند.

از سوی دیگر در عرصه فناوری های فوق پیشرفته دیجیتالی و الکترونیکی، توان بالای تکنیکی ایران، باعث نشاندن هواپیمای بدون سرنشین آر ـ کیو ـ ۱۷۰ شد.یکی از بخش هایی که بلافاصله پس از وقوع انقلاب اسلامی و پس از محدودیت های غرب در کشور رشد خود را آغاز کرد و زمینه فعالیت محققان را فراهم آورد، بخش صنعت نفت بود. صنعت نفت با تلاش دانشمندان و با تکیه بر دانش های بومی ایرانی روند توسعه خود را بتدریج طی کرد.

از جمله افتخارات در این صنعت مهم در کشور، توسعه فازهای پارس جنوبی و به کارگیری پیمانکاران ایرانی با تجهیزات داخلی و برای تولید و استخراج نفت بود. ساخت توربو کمپرسور و خودکفایی در صنعت حفاری و ساخت دکل های حفاری باعث شده وزیر نفت اعلام کند با اقداماتی که سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در دست انجام دارند، فاصله اندکی تا خودکفایی کامل در عرصه ساخت تجهیزات صنعت نفت مانده است.

این دستاوردها که گوشه ای از پیشرفت های دانشمندان کشورمان در عرصه های مختلف است تائیدی بر این واقعیت است که ایران توانسته با وجود تحریم ها، موانع علمی و اقتصادی و کنار گذاشتن آنها به موقعیت بهتری دست یابد و محدودیت ها نتوانسته دستاوردهای ایران را در عرصه های مختلف و صنایع متعدد کاهش دهد.


آخرین مقالات آفتاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.