پیشرفت صنعت ثبت امواج مغزی/ نگرانی از فروش اطلاعات مغزی کاربران

۲۳فروردین۱۳، فاوانیوز :شرکتهای سازنده اپلیکیشنهای تلفنهای همراه به قدری اطلاعات دربارهٔ کاربران خود جمع کرده اند که به زودی می توانند این اطلاعات را براساس امواج مغزی کاربران خود به شرکتهای دیگری چون بیمه و تبلیغات عرضه کرده و به فروش برسانند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از مهر، از دهه ۱۹۲۰ تاکنون، واسطهای مغز رایانه برای اهداف تحقیقاتی و پزشکی به ویژه بیمارانی که از ناتوانیهای حرکتی برخوردارند، مورد استفاده بوده است، اما با کاهش قیمت، این فناوری راه خود را به خارج از آزمایشگاه ها هم باز کرده و اکنون در دنیای اپلیکیشنهای بازی، ابزارهای نظارتی خودکار و صفحات کلیدی که نیاز به لمس ندارند نیز ملاحظه می گردد.

این واسطها با ضبط فعالیتهای مغز و انتقال اطلاعات به یک رایانه کار می کنند.

الکتروانسفالوگرافی متداول ترین شکل این واسطها است و معمولا با یک دستگاه روی سر و تعداد الکترود در بخشهای مختلف آن همراه است.

دانشمندان برای استفاده های پزشکی و تحقیقاتی می توانند سیگنالهای مغز بیمار را تفسیر کرده و پیام را به سایر دستگاه ها چون اعضای مصنوعی بدن، صندلی چرخدار و یا جعبه صدا منتقل می کند.

براساس اظهارات، شان ویتکار دانشجوی حقوق در دانشکده حقوق موسسه فناوری اوپلدر کالج بوستن، این دستگاه می تواند سیگنالهای الکتریکی ایجاد شده توسط امواج مغزی را تشخیص دهد، سطح توجه و حالت احساسی را مورد توجه قرار دهد.

در چندسال قبل هزینه دستگاه های الکتروانسفالوگرافی به طور قابل توجهی کاهش یافته است به طوری که یک دستگاه الکتروانسفالوگرافی حدود ۱۰۰ دلار قیمت دارد.

از سوی دیگر تولید کنندگان اتومبیل نیز تلاش می کنند با استفاده از واسطهای مغز رایانه سطح خستگی رانندگان را تشخیص داده و زمان عکس العمل آنها را ارتقا بخشند.

درحال حاضر بازار صنایع وابسته به اعصاب درحال رشد است، به طوری که محققان از اطلاعات دستگاه های واسط مغز رایانه برای اندازه گیری سطح توجه و پاسخهای عاطفی گروه های تمرکز برای تولید تبلیغات و محصولات استفاده می کنند.

اکنون بیم آن می رود که شرکتها نه تنها بتوانند سطح توجه کاربران را به تبلیغات تشخیص دهند و احساس آنها را دریابند، بلکه شرکتهای بیمه نیز از این اطلاعات برای تعیین فرانشیز بیمه براساس اطلاعات ثبت شده سطح استرس اشخاص استفاده کنند.

تابستان قبل محققان در همایش امنیت Usenix نسخه های اولیه از این دستگاه ها را نشان دادند، دستگاه هایی که می تواند فرد را برای به دست آوردن اطلاعات شخصی وی فریب دهد.

محققان در این نمایش تا حد بسیاری موفق عمل کردند و اطلاعات شخصی اشخاصی که روی آنها آزمایش می شد را به دست آوردند.

فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.