پیشرفت های ایران همواره مورد توجه ملت چین است

به گزارش ایرنا، دکتر ‘ مرضیه وحید دستجردی’ وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ایران و هیات همراه روز چهارشنبه ضمن حضور در دانشگاه داروهای سنتی چین در شهر پکن ، با رییس و معاونان این مرکز دیدار و گفت وگو کردند.

در این نشست که ‘ مهدی صفری ‘ سفیر ایران در چین نیز حضور داشت ، دو طرف بر تسریع اجرای قراردادها و تفاهم نامه های قبلی و توسعه همکاری ها به خصوص در زمینه داروهای گیاهی و طب سنتی تاکید کردند.

پرفسور ‘جائو’ طی سخنانی گفت: ملت های ایران و چین با یکدیگر برادر هستند و ما از پیشرفت های ایرانیان در عرصه های مختلف از جمله علمی و پزشکی بسیار خرسندیم .

وی با اشاره به اینکه ایرانیان به خاطر فرهنگ، دانش و استکبار ستیزی همواره مورد توجه ملت چین بوده اند، افزود: ما در زمینه طب سنتی همکاری و قراردهای خوبی از جمله با دانشگاه علوم پزشکی ایران داریم.

رییس دانشگاه داروهای سنتی چین همکاری ها با ایران را رو به جلو خواند و بر توسعه هر چه بیشتر با بخش های دانشگاهی و پزشکی ایران به خصوص در زمینه طب سنتی تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه طب های سنتی ایران و چین منشا خدمات بسیار برای مردم دنیا بوده اند، افزود: با توجه به نیاز امروز بشریت این دو طب اکنون نیاز به ارتقا ، ارتباط و تاثیر پذیری بیشتر از یکدیگر دارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان نیز طی سخنانی ضمن تاکید بر تسریع همکاری های علمی ، پزشکی بین دو کشور گفت: وزارت بهداشت ایران از همکاری های مشترک با چین در عرصه طب و داروهای سنتی حمایت جدی می کند.

دکتر دستجردی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی برای رسیدن ایران به قله های دانش و تولید علم، گفت: طب و داروهای سنتی از جمله زمینه هایی است که دو کشور با همکاری مشترک و تبادل تجربیات می توانند برای ملت های جهان مفید و موثر باشند.

وی با اشاره به اینکه علم رایج و مدرن ترجمه ای از علم غربی است، افزود: اما در طب های سنتی ایرانی و چینی ما می توانیم خلاقیت های زیادی در راستای تولید علم داشته باشیم.

وی بر ارتباط بین اساتید ، دانشجویان ، محققان و ترجمه کتاب های علمی بین دو کشور تاکید و تصریح کرد: ما توسعه طب سنتی را در ایران شروع کرده ایم و می توانیم با استفاده از تجربیات متخصصان چینی مسیر پیش رو را هموار تر کنیم.

وزیر بهداشت ایران گفت : در زمان حاضر ۱۵ کارخانه تولید داروهای سنتی در ایران فعال هستند که بیش از ۹۰۰ قلم دارو را با گیاهان داخلی تولید و با پروانه ساخت و استاندارد لازم به بازار عرضه می کنند.

در این نشست طرفین در مورد چگونگی فراگیری کردن طب سنتی ، روش های موثر برای تولید ارزان قیمت داروهای گیاهی ، امکان دسترسی همزمان مردم به طب رایج و طب سنتی و تحقیقات مشترک در زمینه دارو سازی بحث و گفت وگو کردند.

براساس آمار موجود بیش از ۵۰۰۰ کارخانه داروهای گیاهی در سراسر چین فعال هستند و مردم این کشور اعتقاد زیادی به طب سنتی دارند.

برخی کارشناسان سلامت مردم چین به خصوص سالمندان این کشور را استفاده از طب و داروهای سنتی می دانند.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ایران روز یکشنبه این هفته در راس هیاتی برای دیدار و گفت وگو با مقام های چینی از جمله ‘ چن جو ‘ همتای چینی خود وارد پکن شد.

هیات ایرانی طی روزهای اخیر از چند واحد بیمارستانی ، پارک های فن آوری و مراکز آموزشی در پکن بازدید کرد.

این هیات عصر امروز راهی شانگهای در شرق چین می شود.

آساق ** ۲۷۵ **

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۵۲۷۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.