پیشنهادات مجلس شورای اسلامی برای پیشگیری از خشونت در جوامع مختلف جهان

۱۶م اسفند ،

hamid forootan-3-1.jpg

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک اتحادیه بین‌المجالس با نهاد زنان سازمان ملل متحد، اقدامات و دستاوردهای مجلس برای مقابله با خشونت علیه زنان را تشریح و پیشنهاداتی برای پیشگیری از خشونت در جوامع مختلف ارائه کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) نیره اخوان بی‌طرف که برای شرکت در اجلاس اتحادیه بین المجالس در خصوص امحاء خشونت علیه زنان که در چارچوب نشست سال جاری کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، به نیویورک سفر کرده است، با اشاره به این‌که «پدیده خشونت نسبت به زنان امری نوظهور نبوده و دارای پیشینه‌ای تاریخی است اما در حال حاضر به عنوان معضلی اجتماعی، مقوله‌ای تازهبه شمار می‌رود» افزود: در اصل اهمیت دادن به موضوع خشونت نسبت به زنان بدان سبب است که می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی گشته و کانون خانواده را به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی به مخاطره اندازد.

وی با بیان این‌که «خشونت علیه زنان یک مساله جهانی است و به جامعه خاصّی اختصاص ندارد» اتخاذ رهیافتی جامع برای حل این معضل و توجه به زمینه‌ها و ریشه‌های آن را خواستار شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذاری و یکی از ارکان مهم تصمیم‏‌سازی، با عنایت به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وضع قوانین موضوعه برای مقابله با خشونت نسبت به زنان را با دو محور پیشگیری و تدابیر حمایتی در دستور کار خود قرار داده است و قوانین مختلفی از جمله قانون حقوق و مسوولیت‌های زن درجمهوری اسلامی ایران و چندین قانون دیگر را تصویب کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ساز وکارهای دیگری نیز جهت پیشگیری خشونت علیه زنان از سوی مجلس شورای اسلامی اتخاذ شده است که شامل تصویب قوانین؛ ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان و بقای خانواده، ایجاد بیمه خاص بیوه‌گان و زنان سالخورده و بی‌سرپرست، اعطای قیمومت فرزندان به مادران شایسته، تهیه و اجرای برنامه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با فساد و ظلم علیه زنان با رویکرد عدالت محور، موظف شدن دولت نسبت به تهیه و تدوین سندملی امنیت بانوان و کودکان، تدوین و تصویب برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده و تلاش برای تصویب لایحه امنیت زنان می‌باشد.

وی افزود: هیات نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران به منظور پیشگیری از خشونت در جوامع، پیشنهادات زیر را ارائه می‌دهد؛

– توجه به فطرت و کرامت انسانی زن و بازتولید مفاهیمی چون آزادی، حقوق بشر و … بر اساس اخلاق و معنویت مطرح شده از سوی ادیان الهی

– برنامه‌ریزی در جهت احیاء ساختارخانواده به عنوان محور کنترل سلامت روانی، فکری و اجتماعی نسل‌های آینده بشری

– عزم بین‌المللی به منظور جلوگیری از زورمداری‌های یکجانبه قدرت‌های نظامی و اقتصادی برای مهار مداخلات سیاسی و نظامی در کشورها و تغییر در سیاستگذاری‌های جهانی برای جلوگیری از جنگ‌ها و مناقشات مسلحانه و عوارض ناشی از آن بر زندگی مردم (به ویژه زنان و کودکان) و ممانعت از بروز فقر و خشونت ناشی از تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه

-ایجاد اهرم و سازوکارهای قانونی برای جلوگیری از برخوردهای دوگانه با خشونت و نقض حقوق بشر در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی.

-توجه جدی و قاطع به ریشه جنگ‌ها و مناقشات مسلحانه که منجر به ایجاد خشونت در سطح کلان می‌گردند.

– توجه به علل واقعی و اصلی خشونت علیه زنان همچون بیکاری، فقر و درآمد کم، اعتیاد به مواد مخدر و الکل، مشکلات روانی و فشار‌های بسیار در زندگی شهری و مسائل فرهنگی مانند پایین بودن سطح تحصیلات و نظام نا عادلانه اقتصادی در سطح کلان

– لزوم بررسی تطبیقی میزان امنیت، آرامش و رضایتمندی زنان در جوامع کم‌توجه به عوامل معنوی و کشورهای صنعتی با ممالکی که رویکردهای اعتقادی و ارزشی دارند.

– آموزش و ترویج آموزه‌های دینی و رویکردهای معنوی در جوامع، به خصوص در خانواده‌ها مانند، استفاده از روش‌های تفاهم‌آمیز، چگونگی برخورد با همسر، روش مناسب نقد با حفظ احترام متقابل، توجه به نیازهای همسران و پرهیز از اشاعه فرهنگ برهنگی و رفتارهای منافی عفت برای پیشگیری از خشونت.

– توجه به تربیت نسل دوستدار صلح و امنیت در کانون خانواده، توانمندسازی زنان با توجه به ابعاد وجودی آنان از لحاظ حقوق فردی ، خانوادگی مانند حق دختری، حق مادری و حق همسری و همچنین حق مشارکت در توسعه اجتماعی.

– توجه به نقش رسانه ها به ویژه اینترنت و ماهواره در ایجاد ترویج خشونت نسبت به زنان و کودکان.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد : تجربه ثابت کرده است ،تصویب قوانین به تنهایی کافی نبوده، بلکه نظارت دقیق ، جدی و قاطع بر اجرای اینقوانین از موضوعات مهم بشمار می‌رود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.