پیشنهاد افزایش تسهیلات مسکن روستایی به ۱۵ میلیون تومان

۰۸اردیبهشت،

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن از پیشنهاد افزایش ۲.۵ میلیون تومانی تسهیلات نوسازی مسکن روستایی خبر داد و گفت: هم‌اکنون میزان این تسهیلات ۱۲.۵ میلون تومان است که برای سال ۹۳ به ۱۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

به گزارش consbank، به نقل از همشهری آنلاین، عزیزالله مهدیان با یادآوری این‌که بهسازی و نوسازی خانه‌های روستایی از سال ۸۴ آغاز شده است، افزود: بر این اساس هر سال اعتباراتی به این منظور از سوی دولت اختصاص یافته است.

وی با بیان این‌که در سال‌های ۸۹ و ۹۰ نوسازی ۶۰۰هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: همواره اعتبارات نوسازی واحدهای مسکن روستایی در انتهای سال تخصیص می‌یابد، به‌عنوان مثال اعتبارات نوسازی سال ۹۰ در سال ۹۱ تخصیص یافت و به همین سبب ۲۰۰ هزار سهمیه سال ۹۰ در سال قبل ساخته شد.

وی با اشاره به این‌که از ابتدای برنامه چهارم تاکنون یک میلیون و ۲۹۴ هزار و ۲۸۵ واحد مسکن روستایی ساخته و به مردم واگذار شده است، گفت: در مدت مذکور برای ساخت یک میلیون و ۶۳۱ هزار واحد تامین اعتبار شد که از این تعداد یک میلیون و ۵۳۴ هزار با عقد قرارداد با بانک‌های عامل موفق به دریافت تسهیلات بانکی شده‌اند.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن با تاکید بر این‌که در حال حاضر ساخت یک میلیون و ۲۹۴ هزار واحد مسکن روستایی به اتمام رسیده است، افزود: البته این آمار منهای عملیات بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق سانحه دیده کشور است. در صورتی که این آمار را نیز محاسبه کنیم در مجموع از ابتدای سال ۸۴ تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی نوسازی و بازسازی شده است.

مهدیان خاطرنشان کرد: تا پایان برنامه پنجم باید دو میلیون خانه روستایی در کشور نوسازی شود که با توجه به برنامه‌ریزی و اقدامات صورت گرفته به طور قطع آمار نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی از هدف برنامه مذکور فراتر می‌رود.

*افزایش تسهیلات مسکن روستایی

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن در ادامه با بیان این‌که میزان تسهیلات نوسازی خانه‌های روستایی در حال حاضر ۱۲٫۵ میلیون تومان است، افزود: در بازسازی خانه‌های سانحه دیده از بلایای طبیعی نظیر زلزله ۱۲٫۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود، البته علاوه بر این مبلغ دولت کمک بلاعوض ۲٫۵ میلیون تومانی را به روستائیان پرداخت می‌کند.

مهدیان در پاسخ به این پرسش که برنامه‌ای برای افزایش تسهیلات مسکن با توجه به افزایش قیمت‌ها دارید، گفت: براساس مصوبه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی باید سالانه ۱۵ درصد به سقف تسهیلات مسکن روستایی افزوده شود تا بتوانیم اهداف نوسازی را محقق کنیم، بنابراین حتما برای سهمیه سال ۹۲ (که در سال ۹۳ ساخته می‌شود) پیشنهاد افزایش تسهیلات مسکن روستایی را به دولت خواهیم داد.

وی ادامه داد: بر این اساس به رسم هر سال نیمه دوم امسال پیشنهاد افزایش ۲٫۵ میلیون تومانی این تسهیلات را به دولت می‌دهیم که این پیشنهاد در شورای مسکن مطرح و در نهایت باید به تصویب شورای پول و اعتبار نیز برسد.

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات مسکن روستایی معمولا ۷۰ درصد کل هزینه‌های ساخت را پوشش می‌دهد و بقیه هزینه را روستائیان باید تامین کنند.


بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.