پیشنهاد افزایش حقوق افراد در مناطق آلوده به گرد و غبار

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

پیشنهاد افزایش حقوق افراد در مناطق آلوده به گرد و غبار

ایران > قانونگذاری – ممتازنیوز:
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل افزایش مهاجرت از استان‌های آلوده به گرد و غبار ما مصوبه‌ای را در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب کردیم که بر اساس آن ۳۰ درصد به حقوق افراد کارشناسی ارشد و ۲۰ درصد به سایرین اضافه شود.

به گزارش ایرنا، سید شریف حسینی در نشست خبری در جمع خبرنگاران درباره شرایط ویژه استان خوزستان به دلیل مشکلات ناشی از گرد و غبار و هوای آلوده گفت: ما در طرح الحاق یک تبصره به قانون مدیریت خدمات کشوری در کمیسیون تلفیق تصوب کردیم که ۳۰ درصد به حقوق کار‌شناسان ارشد و ۲۰ درصد به سایرین که در استان‌های آلوده کشور زندگی می‌کنند، اضافه شود.

وی ادامه داد: این به دلیل آن است که امروز مهاجرت‌ها از استان‌های آلوده به گرد و خاک افزایش یافته و بسیاری دیگر خواهان زندگی در این مناطق نیستند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد: با تصویب این مصوبه در صحن علنی مجلس انگیزه حضور در خوزستان و استان‌های همجوار بیشتر شود.

  • پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای در استان‌های آلوده به گرد و غبار

شریف حسینی در ادامه پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای با اختیارات کامل و اعتبارات مشخص در استان‌های آلوده به گرد و غبار را ارایه کرد و گفت: ما از این کمیته می‌خواهیم که برای پرآب کردن تالاب حورالعظیم تلاش کند زیرا اگر حقابه این تالاب افزایش یابد ایجاد فضا می‌کند و گرد و غبار را کاهش می‌دهد.

وی همچنین خواهان مالچ پاشی حدود ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های این استان شد و گفت: این موضوع می‌تواند در از بین بردن گرد و غبار‌ها تاثیر گذار باشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: همچنین ما می‌خواهیم در این کمیته ایجاد کمربند فضای سبز در استان‌های آلوده به گرد و غبار بررسی شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شرایط زندگی برای مردم خوزستان و استان‌های همجوار آن همچون کرمانشاه، بوشهر و ایلام سخت شده است، گفت: ما از سال ۸۰ با پدیده ریزگرد‌ها مواجه هستیم که از سال ۸۵ این پدیده بسیار جدی شده است.

شریف حسینی ادامه داد: امروز گرد و خاک‌ها مهمان ناخوانده مردم این استان‌ها شده‌اند و دیگر در حال تبدیل شدن به میزبان هستند.

  • افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی مراجعان بیمارستان به دلیل آلودگی هوا

وی با اشاره به اینکه گرد و خاک‌ها مشکلات اجتماعی، اقتصادی، آموزش و درمانی برای مردم استان‌های جنوبی کشور ایجاد کرده است، اظهارداشت: ریزگرد‌ها، ۵ هزار باکتری آلوده می‌آوردند و امروز ۲۰ تا ۴۰ درصد بیماران بیمارستان‌ها در خوزستان افزایش یافته است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در این خصوص ما در سال گذشته ۲۲ هزار مراجعه به بیمارستان‌های استان داشتیم و ۵ برابر این افراد به پزشکان بخش خصوصی مراجعه کرده بودند.

شریف حسینی افزود: این در حالی است که ۶۰ درصد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی زمینه بیماری آسم و تنفسی نداشتند اما امروز دچار این بیماری‌ها شدند. در سال ۸۹ در استان خوزستان ما ۴۵ روز خطرناک، ۱۱ روز بسیار ناسالم، ۱۲۷ روز ناسالم، ۵۸ روز سالم و ۱۰ روز پاک داشتیم که از استانداردهای جهانی بسیار فاصله دارد.

این عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد: براساس حالت عادی میزان آلایندگی هوا می‌بایست بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میکرو گرم در مترمکعب باشد، ما دستگاه سنجشی در استان خوزستان وصل کردیم که تا ۱۰ هزار میکروگرم را می‌تواند بررسی کند که به معنای ۶۶ برابر بیشتر از حد استاندارد است.

شریف حسینی افوزد: در دو سه روز گذشته این دستگاه ۱۰ هزار برابر را نشان می‌دهد یعنی اینکه ممکن است رقم از این بالا‌تر باشد ولی دستگاه توانایی بالا‌تر نشان دادن را نداشته باشد این بدان معناست که ما حداقل ۶۶ برابر بیشتر از حد استاندارد قرار داریم.

وی گفت: در این زمینه ما تنها شاهد این بودیم که نشست‌های مختلف و مصاحبه‌هایی انجام می‌شود اما اتفاق خاصی نیفتاده است. دولت باید این مشکل را همانند زلزله و سیل رسیدگی کند.

شریف حسینی با اشاره به اینکه امروز نوزدان، افراد شیمیایی و سالخورده در این استان‌ها با مشکلات تنفسی دست و پنجه نرم می‌کنند، اضافه کرد: مسوولان نباید تنها به این بسنده کنند که امکانات درمانی را بالا ببرند بلکه باید به صورت ریشه‌ای به این مشکل رسیدگی کنند.

وی گفت: از ۱۱ مورد گرد و غبار سال ۹۳، ۹ مورد کانون داخلی دارد به این معنا که اگر از مسوولان در این راستا سوال می‌شود نباید بگویند ما نتوانستیم توافقات خارجی داشته باشیم زیرا ۹ مورد این آلودگی‌ها مربوط به داخل است.

نماینده مردم اهواز اضافه کرد: در سال ۹۰ توافقی شده بود که براساس آن می‌بایست ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های استان‌های آلوده به گرد و غبار، شن پاشی و مالچ پاشی شوند اما امروز تنها ۲۵ هزار هکتار آن مالچ پاشی شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در این راستا مصوبه رییس جمهوری را داریم اما هنوز مالچ پاشی‌ها انجام نشده است.

شریف حسینی گفت: یکی از مشکلات دیگر بحث بارندگی است که البته ما می‌دانیم این ربطی به دولت ندارد متوسط بارندگی در جهان ۷۰۰ میلیم‌تر است ولی در خوزستان ۲۰۰ میلیم‌تر است که مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مردم این استان‌ها از دولت انتظار دارند که هر چه سریع‌تر مشکلات آنان را حل کند.

شریف حسینی افزود: ما همچنین شاهد تجمعات مختلفی در این راستا بوده‌ایم ولی هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.