پیشنهاد ایران برای صادرات گاز به هند از طریق عمان

اردیبهشت ۱۴۰۳

سه شرکت هندی به طور جدی در حال بررسی پیشنهاد تهران در زمینه قراردادهای سهم‌بری از تولید در بخش انرژی ایران و توسعه میدان گازی فرزاد بی می باشند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از « هیندو»، تهران برای جبران کاهش خرید نفت دهلی‌نو از ایران، سهم تضمین شده در تولید به هند پیشنهاد کرده است.

بر اساس این گزارش، ۳ شرکت هندی به طور جدی در حال بررسی پیشنهاد تجدیدنظر شده ایران در مورد قراردادهای سهم‌بری از تولید در بخش انرژی این کشور می باشند. این قرارداد شامل توسعه میدان گازی فرزاد بی است.

این اولین بار پس از انقلاب اسلامی ایران است که تهران به منظور جبران کاهش خرید نفت از هند، چنین قراردادهایی به شرکت‌های هندی پیشنهاد کرده است. این پیشنهاد، گام بزرگی در راستای تحکیم روابط دوجانبه میان دو کشور محسوب می‌شود و به منزله عقب‌نشینی ایران از روش پیشین این کشور در ارائه پیشنهاد قراردادهای بازخرید با بازگشت ۱۵ درصد هزینه‌ها به شرکت‌های هندی است.

به گفته منابع دیپلماتیک، اگر دهلی‌نو این پیشنهاد را بپذیرد باید منتظر نتایج آن باشد چراکه تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، صنعت نفت ایران را هدف گرفته است. در سال ۲۰۱۱، شرکت‌های هندی مذاکرات برای توسعه میدان گازی فرزاد بی با ایران را آغاز کردند اما این گفتگوها به سبب نگرانی هند از اثرات تحریم‌ها ادامه نیافت.

رستم قاسمی وزیر نفت ایران در جریان بازدید از هند در ماه می، به شرکت‌های هندی به منظور ترغیب آنها برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی، قراردادهای سهم‌بری از تولید پیشنهاد کرد. در حقیقت، ایران پیشنهاد کرد تا گاز را به شکل مایع از طریق عمان به هند ارسال کند. ایران فناوری مایع کردن گاز را ندارد درنتیجه توافق کرده است تا این فرآیند در عمان صورت گیرد.

در چند سال قبل، به سبب تحریم‌های غرب، صادرات نفت ایران به هند کاهش یافته است. در سال ۱۳-۲۰۱۲، واردات نفت هند از ایران بیش از ۲۶٫۵ درصد کاهش یافت و به ۱۳٫۳ میلیون تن رسید. دهلی‌نو در سال قبل از آن ۱۸٫۱ میلیون تن نفت از ایران خریداری کرده بود.

همچنین، در سال ۱۳-۲۰۱۲، واردات نفت از ایران ۷٫۲ درصد نفت وارداتی هند را تشکیل می‌داد، که این میزان در سال قبل از آن برابر با ۱۰٫۵ درصد بود.

از سال ۲۰۰۹، شرکت‌های هندی در حال مذاکره با ایران برای توسعه میدان گازی فرزاد بی در بلوک فارسی در خلیج فارس بوده‌اند. بر اساس برآوردهای اولیه، این میدان گازی دارای ۲۱٫۶۸ تریلیون فوت مکعب گاز و ۱۲٫۸ تریلیون فوت مکعب ذخایر قابل وصول است.

قرار است که در مرحله اول، روزانه ۱٫۱ میلیارد فوت مکعب گاز از این میدان گازی استخراج شود. در مرحله دوم، این رقم به ۱٫۶۵ میلیارد فوت مکعب در روز افزایش خواهد یافت و در مرحله سوم، این میزان به ۲٫۲ میلیارد فوت مکعب در روز خواهد رسید.

سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای مراحل اکتشاف این میدان گازی ۵٫۵ میلیارد دلار و برای توسعه آن و ساخت پایانه‌ تولید و حمل گاز طبیعی مایع ۸ تا ۹ میلیارد دلار دیگر درنظر گرفته شده است. گاز این میدان می‌تواند مستقیما به صورت گاز مایع به هند صادر شود.

منبع : فارس


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.