پیشنهاد جایگزینی موتور سیکلتهای برقی به جای بنزینی در هسته مرکزی شهر

به گزارش خبرنگار مهر، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در جلسه امروز شورای شهر و در جریان ارائه گزارش در خصوص معاینه فنی خودروها در شهر تهران و رایزنی با اعضای شورا دراین خصوص ، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد : به طور کلی به مساله محیط زیستمان بی توجه شده و رهایش کرده ایم . و در مورد محیط زیستی که به خطر افتاده و سلامت بشر را تهدید می کند احساس نگرانی نداریم.

وی نابودی محیط زیست و به خطر افتادن سلامت جسم و روان شهروندان را از دلایل ارائه گزارش امروز در صحن شورا نام برد و افزود : طبق مطالعات انجام شده ، گازوئیل به شدت سرطان زاست و معضلات ترافیکی و.. سلامت کودکان را به خطر انداخته است . ما می خواهیم بگوییم معاینه فنی می تواند یک هشدار باشد اگر به این مساله توجه نکنیم چند سال بعد با افزایش بیماران بستری شده در بیمارستان ها و درمان سخت بسیاری از بیماری ها مواجه خواهیم شد .

 

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه ۹۰ درصد آلودگی هوا متعلق به خودروهاست گفت : باید واکنش هایمان شدیدتر باشد . در سال فقط ۷۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه می کنند که بخشی از آن ها به اجبار و توسط ابزارهایی که دستمان است همچون دریافت آرم طرح ترافیک و… مراجعه می کنند و بخش دیگری تاکسی های شهر هستند که ملزم به مراجعه هستند.


تشکری هاشمی با بیان اینکه ۴ میلیون خودرو به نام تهران پلاک می شوند که با مجموع خودروهایی پلاک شده در دیگر شهرها که در تهران تردد می کنند این عدد به ۸ میلیون می رسد اظهار کرد : موتور سیکلت ۸ برابر خودروی معمولی تولید آلودگی دارد که دراین مورد هم اقدامی نمی شود. طبق آمار اعلام شده ، در تهران نیز ۵/۲ تا ۳ میلیون موتور سیکلت وجود دارد.


وی به استاندارد نبودن خودروهای تولید داخل و عدم احساس مسئولیت خودروسازان اشاره کرد و گفت : چندی پیش خبر مستحکم سازی خودروی پراید را شنیدم که هم خرسند شدم و هم ناراحت از اینکه هیچ کس پاسخگو نیست که چرا این خودرو از استحکام لازم برخوردار نبوده و در تصادفات مانند کاغذ مچاله می شود . این خودرو به جز آلودگی هوا ، آلودگی صوتی زیادی نیز تولید می کند . بقیه خودوروهای داخل نیز همینگونه هستند ، در حال حاضر وانت پیکان سال ۴۸ با همان موتور تولید می شود.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری با بیان اینکه استانداردهای معاینه فنی خودرو از یورو ۱ نیز پایین تر است اظهار کرد : خودرویی که مبدل کاتالیست آن برداشته شده یا معیوب شده است نیزاستاندارد معاینه فنی دریافت می کند. خودرو غیر استاندارد است ، سوخت غیر استناندارد است ، و قوانین نیز به شدت ناکارآمد است .


وی به افزایش معاینه فنی خودروها از ۲ سال به ۵ سال توسط مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: عزیزان نمی دانند که عمر متوسط خودرو ۵ سال است که مهلت معاینه فنی را نیز ۵ ساله می کنند.  دولت چند وقت پیش اعلام کرد که خودروی بالای ۸ سال را باید کنار گذاشت پس چطور این زمان را تا ۵ سال افزایش داده اند؟


تشکری هاشمی در ادامه گفت : خودروسازان می گویند وقتی خودرو از در کارخانه بیرون می آید تضمینش نمی کنند که مشکلی نداشته باشد ، ما می گوییم خودرو بیرون نیامده دارای مشکل است . مجری قانون نیز در شرایطی نیست که در مقابل قانون بتواند عکس العملی نشان دهد .
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری به مساله فرهنگ سازی در این خصوص اشاره کرد و گفت : نمی گوییم که تولید کارتون و انیمیشن و پوستر و .. کارایی ندرد اما ۹۰ درصد پولمان را دور ریخته ایم چراکه با این تبلیغات تنها ۷۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه می کنند . به غیر از تبلیغ و ارشاد و نصیحت ، نیازمند بازار کارآمد هستیم.


وی با بیان اینکه  شورای شهر باید از مجلس ، خواستار اصلاح قوانین شود افزود : در تهران پیش از این چند صد نفر پلیس می ایستادند تا جلوی ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک را بگیرند اما با این حال روزانه ۸۰ هزار خودرو وارد محدوده می شدند از زمانی که دوربین نصب شده است این تعداد به ۲۰ هزار خودرو کاهش یافته که بخشی از این رقم متعلق به خودروهای شهرستان است که اطلاع درستی از محدوده طرح ندارند و بخشی هم متعلق به افرادی است که همیشه خود را فراتر از قانون می گذارند.


تشکری هاشمی افزود : معاینه فنی باید در کل کشور مکانیزه شود . بر اساس برخی گزارش ها در بعضی شهرها با تماس تلفنی شهروندانشان برگه معاینه فنی خودرو با پیک برایشان ارسال می شود .


وی همچنین پیشنهاد کرد : نیروی انتظامی موظف شود ماهی یکبار بانک اطلاعاتی مراکز معاینه فنی خودور را دریافت کرده و با کمک پلاک خودوروهایی که معاینه فنی دریافت کرده اند ، برای بقیه خودروها بدون هیچ بحثی جریمه صادر کند . همچنین بخواهیم خودوروهایی که از بدو تولید دارای مشکل فنی هستند در تهران پلاک نشوند .


معاون شهردار تهران با اشاره به این مطلب که طرح جامع حمل و نقل در حال بازنگری توسط مشاور است و در آینده نزدیک به شورای شهر ارائه خواهد شد گفت : برخی اعضای شورا تصور می کنند معاینه فنی در تهران مانند دیگر شهرهاست البته ما نمی گوییم که مطلق بدون اشکال هستیم نمره تهران در این رابطه ۹۰ از ۱۰۰ است اما در دیگر شهرها حدود ۱۵ و ۲۰ است.
تشکری هاشمی همچینن به مراکز معاینه فنی در دست بخش خصوصی اشاره کرد و ادامه داد : در تهران دو مرکز خصوصی داریم که داوطلبانه و بدون برگزاری مناقصه یا مزایده کار به آن ها واگذار شده  است. هرکس استانداردها و تعرفه ها را رعایت کند می تواند مجوز راه اندازی مرکز معاینه فنی بگیرد.


وی در خصوص الزام انجام معاینه فنی خودورهای شهراداری نیز اظهار کرد : تاکسی ها بصورت رایگان معاینه فنی می شوند ، مرکزی نیز در شرکت واحد راه اندازی شده است اما می توان با تمهیداتی ، از به کارگیری پیمانکاران در بخش هایی همچون خدمات موتوری و… که خودروهایشان فاقد معاینه فنی هستند خودداری کرد و سپس این قانون را برای خودوروهای بخش خدمات دولتی ، نظامی و… نیز اعمال کرد .


معاون شهردار تهران با بیان اینکه در مورد آلودگی صوتی ، برخورد کمرنگی انجام داده ایم گفت : وقتی در منزل و اتاق کارمان نشسته ایم اولین صدایی که به گوش میرسد ، متعلق به موتورسیکلت است . این وسیله هم آلودگی هوای بسیاری دارد ، هم آلودگی صوتی و هم امنیت را زیر سوال برده است  . طبق آمار نیز ۵۰ درصد حوادثی که منجر به جرح و فوت می شوند ، یک سرش به موتور سیکلت مربوط می شود.


وی افزود : خواهش من این است که برای مناطق ۶ ، ۷ ، ۱۱و ۱۲ که بیشترین تردد موتور سیکلت را دارد ، با کمک دستگاه های مربوط محدودیت ایجاد کرده و تنها موتورهای برقی اجازه تردد داشته باشند . شهرداری تهران آماده است تسهیلات لازم برای  این مساله همچون ارائه وام و.. را مهیا کند . تا موتور سیکلت بدون صدا ، بدون آلودگی صوتی و حمل بار و مسافر در هسته مرکزی شهر تردد کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.