پیشنهاد حذف صفر از نمره درسی دانشگاه ها

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ‘حسین نادری منش’ روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی اظهار داشت:‌ برای کاهش اضطراب دانشجویان، پیشنهاد دادیم صفر از نمره دانشگاهی حذف شود و کف نمره ای که به دانشجو داده می شود ۹ باشد.

وی افزود: درحال حاضر مشاهده می شود که برخی از دانشجویان با گرفتن نمره یک یا ۲ از یک درس با وجود موفقیت در دیگر درس ها، دچار مشکلاتی همچون افت معدل و یا مشروطی می شوند که درصورت تصویب کف نمره ۹، درعین حال که دانشجو از آن درس نمره نیاورده و دوباره مجبور است آن را بگذراند لطمه زیادی به معدل او وارد نمی شود.

نادری منش خاطرنشان کرد: نمره صفر در بسیاری از دانشگاه های دنیا نیز وجود ندارد و نمرات تحصیلی دانشجویان براساس رتبه های A, B, C ,D داده می شود که نمره D به معنای صفر نیست.

وی درمورد دیگر جزییات آیین نامه جدید دوره های کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه ها گفت:‌با توجه به اینکه دانش آموزان ما اغلب در دوره دبیرستان درک صحیحی از رشته های دانشگاهی به دست نمی آورند و بعضا مشاهده می شود پس از گذراندن یکی دو ترم در رشته دانشگاهی خود، تمایل چندانی به ادامه تحصیل در این رشته ها ندارند تسهیلات بیشتری در آیین نامه جدید برای تغییر رشته و دانشگاه متقاضیان درنظر گرفته شده است.

معاون وزیرعلوم اضافه کرد: در آیین نامه جدید، ترتیبی داده شده تا دانشجویان بتوانند درصورت تمایل به ادامه تحصیل در رشته های دیگر دانشگاه های خود بتوانند از یک گروه آموزشی به گروه دیگر تغییر رشته بدهند و چنانچه این رشته در آن دانشگاه وجود نداشته باشد بتوانند به دانشگاه های دیگر تقاضای انتقال بدهند.

وی خاطرنشان کرد: درخواست تغییر رشته برای دانشجویان متقاضی، شرایط و ضوابط خاصی دارد که باید دانشجو حداقل های لازم را برای این کار داشته باشد.

نادری منش،‌ کمک به تحصیل هدفمند و کاهش اضطراب دانشجویان را از جمله اهداف این تصمیم جدید وزارت علوم عنوان کرد.

به گفته وی، کاهش سقف دوره تحصیل دانشجویان کارشناسی از ۵ سال به چهار سال و نیم نیز از دیگر بندهای آیین نامه جدید دوره های کارشناسی است به طوریکه دانشجویان باید دوره کارشناسی خود را حداکثر در طول چهار سال و نیم به اتمام برسانند.

نادری منش ابراز امیدواری کرد با آیین نامه جدید دوره کارشناسی پیوسته و ناپیوسته به زودی به تایید نهایی وزیرعلوم برسد تا برنامه آموزشی دانشگاه ها در سال تحصیلی پیش رو (۹۲- ) براساس این آیین نامه به اجرا گذاشته شود.

آیین نامه فعلی دوره کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه ها مربوط به ۱۵ سال قبل است که آیین نامه جدید پس از آخرین بازبینی جایگزین آن خواهد شد.

فراهنگ**۱۰۵۵**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۲۸۸۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.