پیشنهاد ستاد نانو برای رفع چالش کمبود اعتبارات/صادرات دستگاه تولید ماسک به دانمارک

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴۵ شرکت صنعتی دارای محصول نانو در کشور فعال هستند، گفت: با توجه به کاهش بودجه‌های این ستاد پیشنهاد می‌شود با در نظر گرفتن درصدی از مالیات شرکت‌های نانو و همچنین با تصویب ساختار مناسب برای ستاد نانو، مشکل کمبود و کاهش بودجه را می‌توان حل کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، دکتر سعید سرکار در جلسه یکصد و سی‌ویکم ستاد نقشه جامع علمی کشور با ارائه گزارشی از وضعیت فناوری نانو در کشور، افزود: برنامه راهبردی اول توسعه فناوری نانو که از سال ۱۳۸۴ تا اجرایی شد، به آگاهی‌بخشی، توسعه منابع انسانی، ایجاد و توسعه زیرساخت و توسعه علم و فناوری تمرکز داشته است و تمرکز بیشتری به دانشگاه‌ها برای جذب نیروی انسانی متخصص صورت گرفت و برنامه راهبردی دوم این ستاد که برای دوره ۱۰ ساله از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۴ است، بر همکاری بین‌المللی، توسعه صنعتی و تولید محصولات نانو، تجاری‌سازی و بازاریابی بین‌المللی، صادرات محصولات و فناوری تاکید دارد.

سرکار، بهبود کیفیت زندگی مردم و تولید ثروت از طریق توسعه پایدار فناوری نانو را به عنوان چشم‌انداز و هدف این ستاد عنوان کرد و یادآور شد: حوزه‌های انرژی، کشاورزی، سلامت و آب و محیط زیست از حوزه‌های ملی اولویت‌دار فناوری نانو است، ضمن آنکه برنامه‌های در دست اجرای ستاد نانو که در قالب ۱۵۰ فعالیت اجرا می‌شوند، همگی دارای پیوست فرهنگی و اقتصادی هستند.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو باشگاه دانش‌آموزی نانو را از بخش‌های این ستاد نام برد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۴۰۰ نهاد ترویجی دانش‌آموزی در سراسر کشور به منظور آموزش نانو به دانش‌آموزان فعال هستند که یک میلیون و ۲۰۰هزار دانش‌آموز آموزش دیده‌اند و در این زمینه وزارت آموزش و پرورش همکاری خوبی با ستاد نانو داشته است.

وی تجهیز ۸۸ آزمایشگاه دانش‌آموزی نانو در سراسر کشور را به عنوان یکی از نتایج این آموزش‌ها عنوان کرد و گفت: همه تجهیزات این آزمایشگاه‌ها ساخت ایران است که همین موضوع در خودباوری دانش‌آموزان تأثیر بسزایی داشته است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو درمورد همکاری‌های بین‌المللی و صادرات خدمات و تجهیزات آموزشی نانو، اظهار کرد: تجهیز دبیرستان‌های برخی از شهرهای کشور چین و همچنین برگزاری دوره آموزشی نانو برای ۲۰۰۰ دانش‌آموز عمانی انجام شده است.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰هزار متخصص در ۱۵۷ دوره آموزشی ارشد و دکترا در گرایش‌های مختلف حوزه فناوری نانو فارغ‌التحصیل و یا مشغول به تحصیل هستند.

رسوخ محصولات نانویی در صنایع

سرکار با اشاره به رشد تولیدات علمی حوزه نانو با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۱ با تولید ۱۰ مقاله در حوزه نانو در رتبه ۵۷ دنیا قرار داشت و این رتبه در سال ۲۰۱۹ با تولید ۱۱هزار مقاله در رتبه چهارم بعد از آمریکا، چین و هند قرار دارد، خاطر نشان کرد: ۴هزار مقاله از این ۱۱ هزار مقاله در Q1 قرار دارد و کشورمان در رتبه هشتم است. علاوه بر آن ۳۸ درصد تولیدات علمی جهان اسلام را مقالات جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده و همچنین ۲۷۰ اختراع داشتیم که ۵۰درصد از این اختراعات مربوط به شرکت‌های نانو است که ثبت شده‌ است.

وی با بیان اینکه توسعه صنعتی و تجاری‌سازی در ۳ فاز نانو مواد، رسوخ در صنعت و محصولات هوشمند اجرا می‌شود، گفت: در حال حاضر ۲۴۵ شرکت صنعتی دارای محصول نانو در کشور فعال هستند که نمونه محصولات تولیدی آنها فیلترهای نانویی است که در حال حاضر صنایع نیروگاهی، نفت و پتروشیمی، کشتی‌رانی و هواپیمایی از نانو فیلترهای ساخت داخل استفاده می‌کنند.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری از درآمد ۲،۵۴۶ میلیارد تومانی از فروش محصولات، تجهیزات و خدمات نانو در سال ۹۷ خبر داد و گفت: طبق آمار، فروش شرکت‌ها در هر سال تقریباً ۲ برابر شده است.

سرکار ضمن ابراز نگرانی از کاهش بودجه ستاد نانو در سال‌های گذشته، پیشنهاد داد که با در نظر گرفتن درصدی از مالیات شرکت‌های نانو و همچنین با تصویب ساختار مناسب برای ستاد نانو مشکل کمبود و کاهش بودجه حل شود.

محصولات کرونایی نانویی

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به موضوع مقابله با ویروس کرونا گفت: در ابتدای شیوع کرونا ظرفیت تولید روزانه ۱۰هزار ماسک N۹۵ را داشتیم که با تلاش‌های شبانه‌روزی بعد از یک هفته به تولید روزانه ۲۵هزار ماسک N۹۵ دست یافتیم.

سرکار همچنین از تولید تست تشخیص سریع کرونا خبر داد و گفت: با استفاده از این تست ظرف ۳۰ ثانیه فرد مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده می‌شود و با پیگیری‌های متعددی که با بخش علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا صورت گرفته، به زودی مجوز تولید انبوه آن صادر می‌شود.

صادرات محصولات کرونایی ایرانی

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این جلسه از صادرات دستگاه تولید ماسک به کشور دانمارک خبر داد و گفت: فلسفه تشکیل ستادها به منظور حل مشکلات روزمره است و ستاد نانو از زمان تشکیل تا به حال رشد جهشی بسیار خوبی داشته است.

وی با اشاره به وجود مشکلات صادرات در سال‌های اخیر، افزود: با این حال صادرات کیت تشخیص کرونا صورت گرفته و همچنین برای اولین بار دستگاه تولید ماسک به کشور دانمارک صادر شده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.