پیشنهاد غربالگری بیماری آندومتریوز مطرح است

۳۰م دیماه ،
ممتاز نیوز: رییس پژوهشگاه ابن سینا گفت: هم اکنون برنامه ای برای انجام غربالگری آندومتریوز به منظور تشخیص به هنگام این بیماری نزد زنان کشور تدوین نشده ، اما پیشنهاد انجام آن مطرح است.

آندومتریوز یک بیماری شایع در بین زنان است که در آن لایه داخلی آندومتر رحم در بافت های نابجا در قسمت های دیگر بدن رشد می کند.

یکی از شایع ترین قسمت هایی که لایه آندومتر در آن رشد می کند، حفره شکمی است که در آن سلول های آندومتر در حفره شکمی وارد می شوند و در آن رشد و بافت های آندومتریوز ایجاد می کنند.

محمدمهدی آخوندی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: درصورتی که نشانگرهای ( مارکرهای ) شناسایی این بیماری را داشته باشیم ، بسیار سریعتر می توانیم غربالگری را انجام دهیم اما هنوز در این زمینه برنامه ای تدوین نشده و تنها درحد پیشنهاد است.

مارکرها صفات وراثتی می باشند که در بین اشخاص جامعه متفاوت اند و به عنوان نشانه ای برای شناسایی تفاوت های ناشی از اختلاف در DNA از آنها استفاده می گردد.

وی در ادامه با بیان اینکه انجام غربالگری با مشکلات بسیاری مواجه است، گفت: غربالگری از یک سو بسیار هزینه بر است و از سوی دیگر از آنجایی که ابزارهای تشخیصی مناسبی در این زمینه وجود ندارد، انجام آن هم اکنون امکان پذیر نیست.

رییس پژوهشگاه ابن سینا خاطرنشان کرد که موانع موجود در انجام غربالگری آندومتریوز نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا وجود دارد و این یک مشکل جهانی است.

آخوندی با بیان اینکه تشخیص این بیماری سال ها به طول می انجامد، گفت: حتی در کشورهای پیشرفته که برنامه ریزی خاصی برای شناسایی و درمان این بیماری دارند، با ابزار و روش های تشخیصی موجود، تشخیص آندومتریوز حدود ۱۰ سال به طول می انجامد.

وی با بیان اینکه آندومتریوز بیماری پنهانی است که مشخصه اصلی آن دردهای شدید به خصوص در زمان قاعدگی است، اظهار داشت: نگرانی اصلی جامعه پزشکی در مورد آندومتریوز، ناآگاهی مردم در مورد این بیماری و اطلاعات کم پزشکان در مورد تشخیص آن است.

آخوندی با تاکید بر اینکه پزشکان در مورد تشخیص این بیماری باید دقت بیشتری داشته و بیمار را به سمت بحث های انحرافی سوق ندهند، ادامه داد: همچنین به بانوان بین ۱۰ تا ۲۰ ساله که با آغاز دوره قاعدگی دردهای شدید دارند، پیشنهاد می گردد نسبت به این مساله حساسیت بیشتری داشته باشند و راه های درمانی را از همان سنین پایین آغاز کنند.

رییس پژوهشگاه ابن سینا با بیان لزوم آگاهی بخشی به دختران از طریق مسوولان بهداشت دبیرستان ها، خاطرنشان کرد: چاره دردهای دوره قاعدگی الزاما همسر اتخاذ کردن یا باردار شدن نیست و پزشکان باید به این موضوع توجه داشته باشند.

آخوندی با تاکید براینکه مارکرهای تشخیصی در مورد این بیماری وجود ندارد و در مراحل اولیه قابل تشخیص نیست، افزود: از آنجایی که یکی از راه های تشخیص این بیماری معاینه است، به بیماران پیشنهاد می گردد به مراکز معتبر در این زمینه مراجعه کنند تا متخصصان مربوطه با انجام سونوگرافی و یا رادیولوژی در صورتی که ضایعه ای وجود داشته باشد، آن را شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه در صورتی که تشخیص این بیماری به تاخیر بیفتد، عوارض شدیدی را برای بیمار به همراه خواهد داشت، اظهار داشت: اگر بافت آندومتریوز وارد حفره شکمی شود، با هر دوره قاعدگی توسعه بیشتری پیدا می کند و سبب ایجاد چسبندگی در اجزای داخلی شکم می گردد.

آخوندی ادامه داد: این بیماری ابتدا تخمدان ها را درگیر می کند، پس از آن رحم و روده ها و سپس این توسعه می تواند مثانه و روده ها را نیز گرفتار کند که در این صورت بیماری بسیار خطرناک می گردد و برای درمان آن نیاز به جراحی های پیشرفته لاپاراسکوپی است.

به گفته ی رییس پژوهشگاه ابن سینا، ۵ تا ۲۰ درصد از بانوان کشور به این بیماری مبتلا می باشند و سبب ۳۰ تا ۵۰ درصد ناباروری ها در بین بانوان در سنین باروری، بیماری آندومتریوز است.

در خصوص بیماری آندومتریوز گفتنی است،همانگونه که بافت آندومتر در طول دوره قاعدگی آغاز به ریزش می کند، بافت های نابجا در داخل حفره شکمی نیز آغاز به ریزش می کنند که در نتیجه آن فرآیندهای التهابی و درد بسیار بسیاری ایجاد می گردد.

به طور کلی آندومتریوز یک قاعدگی دردناک است و عوارض متعددی ازجمله ناباروری دارد به گونه ای که می توان گفت ناباروری و قاعدگی دردناک دو مشخصه اصلی آندومتریوز می باشند.

بنابراین بیماران مبتلا به آندومتریوز دارای زندگی اجتماعی و خانوادگی بسیار دشواری می باشند و با مشکلات روحی روانی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.