پیشنهاد مشارکت ایران و قزاقستان در ایجاد موسسه فارابی‌شناسی

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمد حسینی در پکن تاکید کرد: در نشست امسال شورای وزیران فرهنگ کشورهای شانگهای از سوی ایران برنامه ها و پیشنهادهای متعددی ارائه می‌شود.

وی از جمله این پیشنهادها را تشکیل یک موسسه فرهنگی یا دبیرخانه مانند موسسه فرهنگی اکو عنوان کرد تا ۱۰ کشور عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای ارتباطات فرهنگی بیشتر داشته باشند.


وزیر ارشاد افزود: ایران اگر چه عضو ناظر شانگهای است، اما در همه برنامه‌ها و نشست‌های این سازمان فعالانه شرکت دارد.

 

حسینی همچنین از آمادگی ایران برای میزبانی نخستین نشست و برنامه‌های آن در ایران خبر داد و با تاکید بر اینکه ارتباطات فرهنگی به تفاهم و شناخت بین کشورهای عضو شانگهای کمک می‌کند، افزود: ما در چارچوب فرهنگ شرقی مشترکات زیادی داریم که می‌توانیم با تکیه بر آن از هجمه فرهنگی غرب به کشورهای عضو شانگهای پیشگیری کنیم.

 

حسینی اجلاس پکن را فرصتی مناسب برای روابط متقابل میان ایران و سایر کشورهای خواند و گفت: در دیدار با وزیران فرهنگ سایر کشورها، روابط دوجانبه را نیز مرور می‌کنیم.

 

وی با اشاره به روابط بسیار خوب تهران – پکن گفت: سالهاست در این کشور رایزن فرهنگی داریم اما نیاز است اکنون یک مرکز فرهنگی نیز در شهر پکن ایجاد شود.

 

حسینی گفت: در دیدار با آقای «چای وو» وزیر فرهنگ چین تلاش خواهیم کرد تفاهم نامه‌ای را نهایی کنیم که هم چینی‌ها و هم جمهوری اسلامی ایران یک مرکز فرهنگی فعال در پایتخت‌های دو کشور داشته باشند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در مورد جایگاه سازمان همکاری شانگهای نیز گفت: اگر چه این سازمان در بدو تشکیل جنبه امنیتی داشت، اما اکنون بعدهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی غلبه دارد.

 

وی این شرایط را کمک به توسعه روابط بین کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای از یک سو و ارتقاء جایگاه جهانی آن از سوی دیگر دانست.

 

حسینی تاکید کرد: کشورهای تحت پوشش این سازمان می‌توانند در مقابل زیاده طلبیهای غرب همکاریهای نزدیکتری داشته باشند.

 

وی به مشترکات فراوان به ویژه بین ایران، چین و روسیه اشاره کرد و گفت: ما در این سفر برای ارتقاء مناسبات فرهنگی با روسیه نیز رایزنی خواهیم کرد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: یکی از نکاتی را که در همکاری با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در جریان اجلاس پکن مد نظر داریم توسعه و آموزش زبان فارسی است. زبان فارسی در اکثر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای جایگاه والایی دارد و ما برنامه ویژه ای در این راستا داریم.

 

سیدمحمد حسینی همچنین امروز سه‌شنبه با «دورهان مین بای» وزیر فرهنگ و اطلاعات قزاقستان دیدار کرد.

 

در این دیدار که در حاشیه نهمین نشست وزیران فرهنگ کشورهای عضو شانگهای صورت گرفت، حسینی و مین بای بر توسعه روابط دوجانبه تاکید کردند.

 

وزیر فرهنگ و اطلاعات قزاقستان با ذکر این مطلب که ما کشور ایران را دوست داریم، گفت: ما علاقه‌مند به توسعه روابط فرهنگی با جمهوری اسلامی از جمله برگزاری هفته فیلم، ترجمه کتب و رفت و آمد هیاتها هستیم.

 

وی ساخت فیلم های سینمایی مشترک از جمله در مورد شخصیت‌های ادبی و تاریخی را یکی از زمینه‌های همکاری با ایران دانست.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار اجلاس سازمان همکاری شانگهای را فرصتی برای توسعه روابط دو جانبه بین کشورها خواند و گفت: ما همچنان علاقمند هستیم فعالیت‌های فرهنگی ایران در شهرهای مختلف قزاقستان از جمله آلماتی و آستانه تقویت شود.

 

وی با اشاره به اینکه مشترکات فرهنگی بسیاری بین دو کشور وجود دارد، افزود: ما می‌توانیم یک موسسه فارابی شناسی مشترک ایجاد کنیم و این شخصیت را به جهان معرفی کنیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد کرد در مورد شعر و ادب و تشویق شاعران جوان دو کشور یک جایزه ادبی مشترک تعریف شود و این برنامه هرساله در ایران و قزاقستان به اجرا درآید.

 

وی آمادگی ایران را برای همکاری با قزاقستان در زمینه برگزاری ادیان و هفته‌های فیلم اعلام کرد و از همتای خود دعوت کرد در فرصت مناسب به ایران سفر کند که این پیشنهاد مورد استقبال دورهان مین بای قرار گرفت.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سعی خواهیم کرد که زمینه حضور خبرگزاری قزاقستان در تهران تسریع شود.

 

حسینی همچنین در سخنانی در جمع وزیران فرهنگ ۱۰ کشور عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای، مردمسالاری، آزادی و عدالت را ارزشمندترین و مهمترین دارایی انسان دانست و تاکید کرد: این سه مولفه، آرزو و آمال همه جوامع و انسانها می‌باشد و بی‌مدد اخلاق و آموزه‌های دینی دست نیافتنی است.

 

سیدمحمد حسینی افزود: در صورت فقدان این عناصر، جوامع انسانی دچار فقر و جهالت شده و آدمیان جوهر والای انسانی خویش را از دست می‌دهند. مردمسالاری، آزادی و عدالت نقش و جایگاه ویژه‌ای در پیشرفت و توسعه جوامع انسانی داشته و سعادت آنها را تضمین می‌کند.

 

وزیر ارشاد افزود: سازمان شانگهای باید با توجه به دشواریهای زندگی در هزاره سوم، برای تحقق آرمانهای بشری، همفکری و همکاری کرده و برای پیشرفت و توسعه زندگی انسان ها گام بردارد.

 

وی افزود: این اجلاس نیز از زمان تاسیس بر این سه ویژگی تاکید داشته و راه را برای همکاریهای اقتصادی، سیاسی، بازرگانی، فرهنگی و هنری بین اعضا هموار کرده و موجب آشنایی بیشتر نهادها، انجمنها و بخش‌های متنوع کشورها با یکدیگر شده است.

 

حسینی مراتب تقدیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس جمهوری و ملت ایران را از مردم و دولت چین برای برپایی این نشست مهم و موثر ابراز داشت و گفت: باید تلاش کرد تا الگوی نشست شانگهای از سوی دیگر کشورهای جهان نیز مورد استفاده قرار گرفته و همگان از دستاوردهای مشارکت و همکاری بهره‌مند گردند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه غرب، بیشترین ضربه را در تاریخ به جنبشهای مردمی وارد کرده است ادامه داد: موضوع برخورد تمدن‌ها به دلیل ترس سرمایه‌داری غرب از گسترش اندیشه عدالت پروری، مهرورزی و ارائه فرصت‌های برابر به همه انسانها برای پیشرفت و توسعه است.

 

وی افزود : از آنجا که دنیای غرب به دلیل ماهیت سودپرستانه خود، محوریت را به سرمایه و افزایش قدرت داده و راه را برای رقابتهای ظالمانه هموار می‌سازد با مقوله مردمسالاری دینی، آزادی و عدالت اقتصادی دشمنی دارد.

 

وزیر فرهنگ کشورمان افزود: اسلام به عنوان یک مکتب فکری و راهنمای زندگی این روند را زیبنده جامعه انسانی نمی‌داند و نکوهش رفتارهای ظالمانه استکبار جهانی را وظیفه همه اندیشمندان و صاحبان خرد و وجدان می‌شمارد.

 

حسینی حضور بزرگان کشورهای عضو در نشست سازمان همکاری شانگهای را نشانگر اهتمام و عنایت آنها به فراهم آوردن امکانات زندگی بهتر و امنیت سیاسی – اقتصادی برای کشورهای عضو و تمامی مردم جهان دانست و گفت: ما به عنوان وزرای فرهنگ در این جا گرد آمده‌ایم تا نیازهای مادی و معنوی مردم را مورد توجه قرار دهیم و در راه رفع مشکلات و افزایش همکاریهای مردمی و دولتی کشورهای عضو گام برداریم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد تمدن غربی بر جهان امروز را رویکردی ناعادلانه، مبتنی بر سودجویی گروهی اندک و در یک کلام روندی رو به جاهلیت عنوان کرد و ادامه داد: جاهلیتی که به کمک بهره‌مندی از دانش و فن آوری قادر است در یک لحظه جهان را با بمب‌های هسته‌ای خود به نابودی کشانده و ادامه حیات بشری را نا ممکن سازد.

 

سیدمحمد حسینی که عصر دیروز برای شرکت در نهمین نشست شورای وزیران فرهنگ سازمان همکاری شانگهای به چین سفر کرده، همچنین قرار است روز پنجشنبه با «چای وو» همتای چینی خود در مورد روابط دو جانبه به خصوص تشکیل مرکز فرهنگی ایران در پکن دیدار و گفتگو کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.