پیشگیری از تداخل های دارویی یا عوارض جانبی داروها


به گزارش سرویس اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز:

تداخل های دارویی،داروها
تداخل دارویی یک تهدید جدیِ روزانه‌ برای افراد مسنی است که مجبور هستند از داروها و مکمل‌های مختلف استفاده کنند.یک دارو می‌تواند در تاثیرگذاری سایر داروها و نحوه کاربرد آنها در بدن اختلال ایجاد کند.

چگونه احتمال تداخل دارویی را برطرف کنیم؟

یک دارو می‌تواند در تاثیرگذاری سایر داروها و نحوه کاربرد آنها در بدن اختلال ایجاد کند. ممکن است کلیه‌ها و کبد بیماری که داروی خاصی را مصرف می‌کند عملکرد صحیح نداشته باشد که همین امر می‌تواند بر چگونگی تجزیه دارو و خارج شدن آن از بدن تاثیر بگذارد.

 
پیشگیری از تداخل های دارویی یا عوارض جانبی داروها با رعایت این نکات:

سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده است رعایت چند نکته می تواند در پیشگیری از تداخل های دارویی یا عوارض جانبی آن سودمند باشد:

– رعایت و توجه به توصیه‌های پزشک: افراد باید از مصرف داروهایی که از آن اطلاعاتی ندارند خودداری کنند و طبق نسخه تجویزشده داروهایشان را مصرف نمایند. همچنین در صورتی که دارو تاثیرگذار نبود از تغییر خودسرانه دوز مصرفی پرهیز کنند.

– همراه داشتن همیشگی فهرستی از داروهای مصرفی: فهرستی از داروهای مصرفی و دوز تجویز شده را تهیه کنید و در تمام اوقات همراه خود داشته باشید. همچنین نسخه‌ای از این فهرست را برای مواقع ضروری در اختیار دوستان یا اعضای خانواده خود قرار دهید.

– داشتن اطلاعات در مورد احتمال تداخل‌ داروها و عوارض جانبی آنها: برخی از داروها بر نحوه کارکرد داروهای دیگر در بدن تاثیر گذاشته که این وضعیت می‌تواند خطرناک باشد. حتی داروهای بدون نسخه یا گیاهی می‌توانند بر داروهای دیگر تاثیر بگذارند.

– کنترل کردن مرتب فهرست دارویی با پزشک: با این اقدام می‌توانید مطمئن شوید که با گذشت زمان تمام داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید همچنان ضروری و مناسب هستند. اگر احتمالا نتوانستید پس از مدتی دارویی را تهیه و خریداری کنید حتما موضوع را به پزشک معالج خود اطلاع دهید. همچنین اگر احساس می کنید دارویی که مصرف می کنید تاثیری در درمانتان نداشته، حتما موضوع را به اطلاع پزشکتان برسانید.


دکتر “ساندار ویدر” از سازمان غذا و داروی آمریکا گفت: تداخل دارویی یک تهدید جدیِ روزانه‌ برای افراد مسنی است که مجبور هستند از داروها و مکمل‌های مختلف استفاده کنند.هیچ شکی وجود ندارد که با بالا رفتن سن فیزیولوژی بدن تغییر می‌کند. همچنین بسیاری از بیماری های مزمن به موقع ظاهر نمی‌شود و بروز آن به سال‌های آخر عمر موکول می‌گردد. علاوه بر این برخی از این تغییرات بخشی از فرآیند طبیعی افزایش سن هستند.

منبع:isna.ir

بازنشر: سرویس اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.