پیشگیری از تغییر شکل اندام ها در بیماران هموفیلی ممکن است

با کمک اقدامات مراقبتی و درمانی لازم، می توان نشانه های بیماری را در بیماران هموفیلی کنترل کرده و از تغییرشکل اندام ها پیشگیری کرد.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتراسلام یعقوبیان، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: امروزه تشخیص زودهنگام برخی بیماری های جنینی، مانند هموفیلی در کشور ما امکان پذیر بوده و سقط جنین های مبتلا به این بیماری، دارای مجوز قانونی است.

دکتراسلام یعقوبیان در رابطه با مشکلات جسمی بیماران هموفیلی نیز تصریح کرد: مهم ترین مشکل این بیماران که در دهه دوم زندگی رخ می دهد، خونریزی های مکرری است که منجر به عوارض مفصلی و آرتروپاتی بیماران هموفیلی شده و می تواند سبب درد، خشکی، محدودیت حرکتی، بدشکل شدن مفصل و در نهایت معلولیت فرد شود.

وی با بیان این که لازم است بیماران هموفیلی با یک رژیم غذایی مناسب، از اضافه وزن که سبب ایجاد استرس به مفاصل می شود، پیشگیری نمایند، تاکید کرد: هم چنین این افراد از مصرف ماهی به دلیل وجود تیغ و امکان ایجاد زخم و خونریزی در گلو پرهیز نمایند.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه هموفیلی یک بیماری مادام العمر است، تصریح کرد: محققان شیوه جدیدی برای دستکاری ژنوم سلول های زنده ارایه کرده اند که هم اکنون در حال بررسی بوده و در آینده می توان با آزمایش بر روی انسان، به شرایط مطلوبی در مقابله با این بیماری دست یافت.

یعقوبیان در پایان خاطرنشان کرد: بیمار هموفیلی می تواند با درمان مناسب، اتخاذ تصمیمات آگاهانه و تشخیص به موقع، از طول عمر طبیعی و زندگی نسبتا سالمی برخوردار بوده که این امر، اهمیت نقش والدین و مراقبان سلامت را پر رنگ تر می نماید./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.