پیشگیری از کووید-۱۹ با ترکیب چند پادتن

پژوهشگران آمریکایی دریافتند که شاید ترکیب چند پادتن به دست آمده از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بتواند از ورود کروناویروس به سلول‌ها پیشگیری کند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، پژوهشگران “مرکز پزشکی دانشگاه واشنگتن”(UWMC) در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که ترکیبی از پادتن‌های به دست آمده از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ می‌تواند به شناسایی و مسدود کردن دستگاه عفونت کروناویروس کمک کند و جلوی ورود آن را به سلول‌های بدن بگیرد. هر یک از انواع پادتن‌، این کار را به صورت متفاوتی انجام می‌دهند.

پژوهشگران در بررسی خود نشان دادند که دوزهای کمی از این پادتن‌ها می‌توانند با پیشگیری از تکثیر کروناویروس در ریه‌ها، از همسترهایی که در معرض کروناویروس قرار می‌گیرند، در برابر عفونت محافظت کنند.

مزیت چنین ترکیبی این است که شاید بتواند از جهش‌های طبیعی کروناویروس که طی دوره همه‌گیری آن برای فرار از درمان رخ می‌دهد، پیشگیری کند. از آنجا که طی دوره همه‌گیری کروناویروس، تفاوت‌هایی در دستگاه عفونت آن کشف شده است، شاید استفاده از ترکیب پادتن‌ها بتواند به خنثی‌سازی طیف وسیعی از این تنوع ویروسی منجر شود.

به نظر می‌رسد که حضور پادتن‌ها علاوه بر پیشگیری از ورود ویروس به سلول‌های میزبان بتواند فعالیت‌هایی برای مقابله با عفونت سلول‌های ایمنی انجام دهد که کار پاکسازی ویروس را انجام می‌دهند. پژوهشگران در مقاله این بررسی نوشتند: ما باور داریم که شاید استفاده از چندین مکانیسم متمایز و مکمل بتواند مزایای بیشتری را برای کاربردهای بالینی فراهم کند.

پژوهشگران توانستند نحوه عملکرد پادتن‌ها در سطح مولکولی را به واسطه بررسی‌های میکروسکوپی تغییرات صورت گرفته در دستگاه عفونت ویروس تعیین کنند. آنها در این پروژه، ساختار مولکولی و مکانیسم عفونت انواع کروناویروس و ویروس‌های دیگر را مورد بررسی قرار دادند.

یکی از دو پادتن کشف شده می‌تواند علاوه بر پیشگیری مستقیم از تعامل ویروس با گیرنده میزبان، دستگاه عفونت را در یک ساختار غیرفعال قفل کند؛ بین ترتیب کروناویروس نمی‌تواند با غشای سلول میزبان ترکیب شود. اگر کروناویروس نتواند با غشای سلول میزبان ترکیب شود، توانایی تجزیه شدن و رساندن آران‌ای خود به سلول را نیز نخواهد داشت.

یافته‌های این پژوهش، در مجله “Science” به چاپ رسید.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.