پیش‌بینی ۶۵ درصدی شیوع بیماری فشار خون در جامعه ‌/ راه‌های کنترل فشار خون

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : رئیس اداره سلامت قلب و عروق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه ۱۷٫۴ درصد اشخاص بین سنین ۱۵ تا ۶۴ سال مبتلا به فشار خون می باشند، گفت: پیش‌بینی می‌شود در آینده شیوع بیماری فشار خون در جامعه به بیش از ۶۵ درصد برسد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ طاهره سماوات بعد از ظهر امروز در چهارمین همایش سراسری راهکارهای ارتقای سلامت و چالش‌ها با محوریت فشار خون در جمع دانشجویان این دانشگاه و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیماری فشار خون یکی از بیماری‌های بسیار مهم در جامعه ما و جهان است که باید با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، مردم و تمام دستگاه‌های اجرایی از افزایش این بیماری در بین مردم جلوگیری کنیم.

رئیس اداره سلامت قلب و عروق وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فشار خون اولیه ۹۵ درصد این بیماری را تشکیل می‌دهد، گفت: مردها قبل از ۵۰ سال بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

سماوات یکی از سبب‌های افزایش بیماری فشار خون در جامعه را استفاده بی‌رویه از نمک، دیابت، چاقی، شرایط اقتصادی و سبک زندگی دانست و افزود: پنج درصد بیماری فشار خون به گروه ثانویه مرتبط می‌شود.

وی تصریح کرد: عوامل استرس‌زا، تحریکات دردناک، دمای سرد و مصرف دخانیات نیز در ابتلا به فشار خون نقش اساسی دارد.

این مسئول اظهار داشت: هر چه سن اشخاص افزایش یابد، احتمال ابتلا به بیماری فشار خون نیز افزایش می‌یابد.

رئیس اداره سلامت قلب و عروق وزارت بهداشت با اشاره به اینکه  ۱۷٫۴ درصد اشخاص بین سنین ۱۵ تا ۶۴ سال مبتلا به فشار خون می باشند، افزود: پیش‌بینی می‌شود در آینده شیوع بیماری فشار خون در جامعه به بیش از ۶۵ درصد برسد.

سماوات با اشاره به اینکه ما در طول روز فشار خون ثابتی نداریم، گفت: فعالیت بدنی در تنظیم فشار خون تاثیر بسیار مناسبی دارد.

وی با اشاره به اینکه نظام مراقبت از بیماران فشار خون موظف است اشخاص بالای ۶۵ سال را مورد آزمایش فشار خون قرار دهد، بیان داشت: ۶۲ درصد سکته‌های مغزی ناشی از فشار خون بالا صورت می‌گیرد که از هر چهار نفر، یک نفر به این بیماری مبتلا است.

رئیس اداره سلامت قلب و عروق وزارت بهداشت با تاکید بر تغییر رفتار زندگی اشخاص جامعه، گفت: تا زمانی که رفتارهای مردم و شیوه زندگی آنان تغییر نکند، در اهداف خود برای کاهش و یا پیشگیری از بیماری فشار خون بالا، موفق نمی‌شویم.

سماوات با اشاره به اینکه طرح غربالگری خون در شهرهای بیش از یک میلیون نفر در حال انجام است، افزود: وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند سلامت جامعه را کنترل کند و این امر نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و به‌ویژه خود مردم است.

رئیس اداره سلامت قلب و عروق وزارت بهداشت، کاهش سرانه مصرف نمک، افزایش پتاسیم با افزایش مصرف میوه و سبزی، کنترل وزن و عدم مصرف دخانیات را از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری فشار خون دانست.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.