پیش‎بینی از آینده دلار در صرافی ها

۲۵اردیبهشت،

بینا- سرانجام نرخ ارز در بودجه مشخص شد و راه تک نرخی شدن را در پیش گرفت. پس از آنکه به سبب ابهام نرخ ارز در بودجه این موضوع دوباره به کمیسیون تلفیق ارجاع شد اعضای کمیسیون تصمیم گرفتند که نرخ ارز در بودجه، همانطور که پیش از این به توافق رسیده بودند ۲۴۵۰ تومان تصویب شود. به عقیده کارشناسان این تصمیم بازار را با یک تلاطم تازه روبرو خواهد کرد.
به گزارش بینا به نقل از فرارو، از این پس ارز دو نرخی (مرجع و مبادلاتی) از نظام اقتصادی حذف خواهد شد. این تصمیم حداقل در سهم دولت ( ۵٫ ۵۷ درصد) اجرایی می گردد و مابقی بر اساس ارز شناور مدیریت شده (نرخ روز) ازسوی بانک مرکزی تعیین می گردد. پیش از این دولت درآمدهای خود را بر اساس ارز مبادله ای محاسبه می کرد.
برخی معتقدند که تعیین چنین نرخی برای ارز در بودجه بازار ارز را با هراسی از آینده روبرو خواهد کرد و احتمالا نرخ ارز دوباره به سمت ۴۵۰۰ تومان حرکت کند. این در حالی است که بعضی دیگر افزایش نرخ ارز را در بازار را تنها در صورتی می دانند که دولت با تعیین ارز ۲۴۵۰ تومانی همچنان به کالای اساسی ارز مرجع تخصیص دهد.
در حالی که هنوز وضعیت ارز تخصیصی کالای اساسی در بودجه مشخص نشده است، پیشنهاد اتاق بازرگانی برای حذف ارز مرجع این است که به واحد‌های صنعتی و تولید‌کننده دارو و مواد غذایی مابه‌التفاوت و یارانه تغییر نرخ ارز مرجع داده شود. دولت هم با این نظر موافق است و در لایحه بودجه سهمی برای یارانه تغییر نرخ ارز در نظر گرفته است.
حالا با تعیین ارز ۲۴۵۰ تومانی در کمیسیون تلفیق و احتمال قریب به یقین تصویب آن در صحن علنی مجلس امروز بهمنی رییس کل بانک مرکزی از تزریق مقدار قابل توجهی ارز به بازار در آستانه انتخابات و تحویل سکه های پیش فروش شده از سال قبل خبر داده است. بر اساس این خبر می توان پیش بینی کرد که بازار نسبت به تعیین ارز ۲۴۵۰ تومانی واکنش نشان خواهد داد و نرخ ارز در بازار سیر صعودی در پیش خواهد گرفت.
این اتفاق، کار بانک مرکزی برای مدیریت ارز شناور را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. تلاش بانک مرکزی در آرام نگاه داشتن بازار در آستانه انتخابات به همین جا متوقف نمانده است و آمارهای بانک مرکزی حکایت از تخصیص ۶/۱ میلیارد دلار ارز مرجع به واردات کالاهای اساسی دارد.
دولت و بانک مرکزی پیش از این با صدور بخش نامه ای ارز مرجع را از کالای اساسی حذف کردند. اما با افزایش ناگهانی گوشت و روغن در بازار از این تصمیم عقب نشستند. پرداخت ارز مرجع به کالای اساسی حداقل تا پایان خرداد قطعی است بر این اساس پیش بینی می گردد بازار کالای اساسی حداقل تا پایان خرداد روزهای آرامی در پیش خواهد داشت.
اما تزریق ارز به بازار تا چه زمانی و تا چه حدی می توان ثبات بازار را حفظ کند سوالی است که باید برای رسیدن به جواب آن اندکی صبر کرد.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.