پیش بینی آینده اقتصاد ایران از سوی موسی غنی نژاد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

نتیجه مثبت مذاکرات اقتصاد را از بن بست خارج می کند

واقعیت این است که در سال رکود اقتصادی و رکود تورمی کشور را با مشکلات بسیاری مواجه می کند. در چند سال قبل نیز رکود سبب کوچک شده اقتصاد ایران شد که این وضعیت به افزایش بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم انجامید.

خبراقتصادی:موسی غنی نژاد اقتصاددان تحولاتی که طی دو سال قبل برای اقتصاد ایران رخ داده است را سخت ترین دوران اقتصاد ایران می داند. به باور او تشدید تورم تا رشد منفی اقتصادی همگی اتفاقاتی بودند که برای کشور هزینه های بسیاری تحمیل کردند. او در این مورد به خبرآنلاین گفت: تشدید تورم در تابستان تاثیر منفی بر اقتصاد ایران در سال گذاشت که مهمترین آن نوسانات نرخ ارز بود. اواخر سال ۱۳۰ و پس از آن تشدید این نوسانات در دو سال بعد رشد اقتصادی ایران را منفی کرد. اما پس ا برگزاری انتخابات در سال جاری و فزایش امید در جامه نوسان نرخ ارز نیز کاهش پیداکرد و حتی نرخ ارز به تدریج کاهش یافت و روی حدود ۳ هزار تومان تثبیت شد.

وی بیان داشت: کاهش نرخ ارز اتفاق مثبت اقتصادی در سال به شمار می آید. اما به سبب مدیریت های نادرست رشد اقتصاد منفی هرچند با آهنگ کمتر اما همچنان منفی است. از سوی دیگر در این سال آهنگ رشد نرخ تورم نیز کندتر شد. البته این اتفاقهای مثبت ناشی از برنامه ریزی دولت نیست. بلکه رفتار صلبی دولت یازدهم مناع از ادامه مدیریت نادرست قبلی شد همچنید دولت جلوی استفاده از ذخایر ارزی را گرفت که این اقدام ها به کاهش تورم منجر شد. در هر صورت سال سالی سخت برای اقتصاد ایران بود. برآورد می گردد که میانگین نرخ رشد تورم در این سال حدود ۳۵ درصد باشد که این رقم در زمره بالاترین ترخ های تورم تاریخ ایران به شمار می آید.

وی در مورد پیش بینی خود از سال آینده نیز بیان داشت: واقعیت این است که در سال رکود اقتصادی و رکود تورمی کشور را با مشکلات بسیاری مواجه می کند. در چند سال قبل نیز رکود سبب کوچک شده اقتصاد ایران شد که این وضعیت به افزایش بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم انجامید. دولت باید برای این وضعیت خود را اماده کند و اصلاح سیاست های پولی و مالی را ادامه دهد. البته همه اینها در گرو نتایج مذاکرات هسته ای ایران است. در صورت مثبت بودن مذاکرات اقتصاد ایران از بن بست خارج خواهد شد اما در صورت منفی شدن نتایج مذاکرات یا طولانی شدن مذاکرات وضعیت بد اقتصادی همچنان ادامه خواهد یافت.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.