پیش بینی اوضاع اقتصادی ایران درسال ۲۰۲۴

۱۰م دیماه ،

بینا- بانک جهانی در گزارشی موسوم به «دورنماهای اقتصاد جهانی» پیش بینی خود از ۸ شاخص کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۴ را ارائه داده است.
به گزارش بینا به نقل از تسنیم، در حالی که به سبب بعضی عوامل از جمله تحریم ها شاخص های اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۲ رو به کاهش گذاشت این نهاد بین المللی انتظار دارد وضعیت اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۴ بهتر از سال ۲۰۱۲ باشد که نشان دهنده کمتر شدن تاثیر تحریم هاست.
بر اساس این گزارش تولید(اسمی) ناخالص داخلی ایران که در سال ۲۰۱۲ به ۴۵۴.۵ میلیارد دلار رسیده در سال ۲۰۲۴ با افزایش حدود ۳۶ میلیارد دلاری مواجه خواهد شد و به ۴۹۰.۸ میلیارد دلار خواهد رسید. سرانه تولید ناخالص داخلی ایران نیز از ۵۹۵۴.۹ دلار در سال ۲۰۱۲ به ۶۳۲۹.۷ دلار در سال آینده خواهد رسید.
تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۲ رشد منفی ۱ درصد را تجربه کرده است و بر اساس پیش بینی بانک جهانی رشد منفی اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۴ کمتر خواهد بود و تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۴ رشد منفی ۰.۷ درصدی را تجربه خواهد کرد.
این گزارش افزود: در حالی که رشد سرمایه گذاری در ایران طی سال ۲۰۱۲ منفی ۲.۵ درصد بوده است در سال ۲۰۲۴ سرمایه گذاری ها در ایران رشد مثبت ۱.۵ درصد خواهد داشت.
بر اساس پیش بینی بانک جهانی افت صادرات ایران در سال ۲۰۲۴ کمتر از امسال خواهد بود. صادرات ایران در سال ۲۰۱۲ رشد منفی ۴.۸ درصدی داشته که انتظار می رود این رقم در سال میلادی آینده به منفی ۳.۷ درصد برسد. واردات نیز که در سال ۲۰۱۲ رشد ۳ درصدی داشته در سال آینده رشد ۴.۲ درصدی خواهد داشت.
رشد مصرف بخش خصوصی نیز از ۲.۵ درصد در سال جاری به ۲ درصد در سال آینده می رسد و رشد مصرف بخش عمومی بدون تغییر ۶ درصد خواهد بود.
پیش بینی بانک جهانی در مورد رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴ تفاوت بسیاری با پیش بینی صندوق بین المللی پول دارد. در حالی که بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در این سال را منفی ۰.۷ پیش بینی کرده، صندوق بین المللی پول معتقد است اقتصاد ایران در این سال رو به رونق خواهد داشت و رشد ۰.۸ درصدی را تجربه خواهد کرد.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.