پیش بینی رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه از مذاکرات مسکو: «توافق حداقلی» حاصل می شود

نماینده‌ی مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات پیش روی ایران و ۱+۵ در روسیه، ابراز امیدواری کرد که با توجه به میزبانی روسیه، مسکو نقش خود را در این مذاکرات و هم‌چنین احیای طرح گام به گام نشان دهد.

مهدی سنایی اظهار کرد: به نظر می‌رسد واقعیات موجود در مذاکرات و فضاسازی‌های رسانه‌ای در این زمینه دو راه متفاوت را طی می‌کنند و ما امیدواریم واقعیات مذاکرات تحت تاثیر این فضاسازی‌ها قرار نگیرد.

وی افزود: آن‌چه در مذاکرات عینیت دارد این است که سیاست‌های یک بام و دو هوا و فشار و مذاکره‌ی همزمان پاسخگو نیست؛ هم‌چنان که دیدیم مذاکرات پیشین که فضا بر آن حاکم بود، در سال‌های گذشته نتیجه‌ای در بر نداشت.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در مجلس هشتم ادامه داد: ویژگی مذاکرات بغداد این بود که طرفین خواسته‌های یکدیگر را به شکل شفاف شنیدند. طبیعی است در مذاکرات مسکو انتظار می‌رود با توجه به نیازمندی غرب به توافق در شرایط حاضر و تاثیر چین و روسیه بر روی مذاکرات، توافق‌های حداقلی حاصل شود.

سنایی تصریح کرد: فضای رسانه‌ای که از سوی صهیونیست‌ها دنبال می‌شود به دو شکل سعی می‌کند تاثیر مخربی بر مذاکرات بگذارد؛ یکی در قالب افزایش انتظارات و این‌که گویی قرار بوده تحول بزرگی در مذاکرات بغداد رخ دهد که این تشدید انتظارات، نوعی تخریب مذاکرات به حساب می‌آمد؛ چرا که توافق حداقلی و باز شدن راهی برای تداوم مذاکرات بسیار مهم است.

نماینده‌ی مردم نهاوند در مجلس خاطرنشان کرد: تاثیر مخرب دیگری که فضای رسانه‌ای می‌خواهد بر مذاکرات بگذارد با فضاسازی‌هایی است که مدام از سوی رسانه‌های غربی صورت می‌گیرد و مسائلی در زمینه‌ی پرونده‌ی هسته‌یی مطرح می‌شود که در جهت تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات ارزیابی می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که نهایتا عقلانیت در مذاکرات مسکو حاکم باشد و غرب ضمن پذیرش آشکار حق ایران در غنی‌سازی و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی، راهی را در قالب طرح گام به گام و اعتمادسازی گام به گام برای تداوم مذاکرات باز کند.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در مجلس هشتم، درباره‌ی میزبانی روسیه در این دور از مذاکرات اظهار کرد: طبیعتا در مسکو نگاه‌های متفاوتی به پرونده‌ی هسته‌یی ایران وجود دارد اما سیاست‌های رسمی دولت این کشور خصوصا با روی کار آمدن پوتین، حل و فصل از طریق مذاکره است. بنابراین برای روسیه هم مهم است که مذاکرات بی‌نتیجه پایان نیابد؛ چرا که نتیجه‌ی این مذاکرات به میزان زیادی تاثیرگذاری مسکو و موضع شفاف‌تر مسکو را در پرونده‌ی هسته‌یی ایران به نمایش خواهد گذاشت.

سنایی یادآور شد: در چارچوب اعلامیه‌ی پوتین و سیاست خارجی او انتظار می‌رود مسکو به شکل شفاف بر حق ایران در زمینه‌ی غنی‌سازی و فعالیت صلح‌آمیز هسته‌یی تاکید کند و در واقع همزمانی مناسبی است که در این شرایط هم نیاز به توافق در پرونده‌ی هسته‌یی ایران وجود دارد و هم این‌که مسکو طرفی از ۱+۵ است که مواضعش به ایران نزدیک‌تر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم، در پایان ابراز امیدواری کرد که مسکو در مذاکرات پیش رو نقش خود را در پرونده‌ی ایران و احیای طرح گام به گام نشان دهد.

/۲۷۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.