پیش بینی سود هر سهم سایپا ۹۶ درصد کاهش یافت

این خبر امروز دوشنبه ۸ آبان در پورتال خبری ممتاز نیوز از منبع ذکر شده در انتهای خبر، بازنشر گردیده است

پیش بینی سود هر سهم سایپا ۹۶ درصد کاهش یافت

عصر خودرو : در حالی که شرکت خودرو سازی سایپا برای امسال ۵۰۱ ریال سود پیش بینی نموده بود که بر اساس گزارش تفسیری شش ماهه با کاهش قابل توجه پیش بینی سود مواجه شد و برای سال مالی ۹۱ مبلغ ۱۲ ریال پیش بینی نمود.

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از عصرخودرو iبه نقل از ایسنا شرکت خودروسازی سایپا که در سال گذشته ۵۵۰ ریال سود پیش بینی نموده و مطابق صورتهای مالی حسابرسی نشده مبلغ ۵۰۱ ریال و بر اساس صورتهای مالی حسابرسی شده مبلغ ۵۰۲ ریال محقق نموده بود در نیمه اول امسال iبه سبب مشکلات متعدد صنعت خودروسازی با کاهش قابل توجه پیش بینی سود مواجه شد.
به این ترتیب شرکت خودروسازی سایپا که پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی iبه ۳۰ اسفند ۹۱ شرکت اصلی را در iبهمن و اسفند ۹۰ و فروردین و تیر ماه ۹۱ (حسابرسی شده)مبلغ ۵۰۱ ریال اعلام نموده بود، در ۶ ماهه اول امسال با کاهش ۹۶ درصدی پیش بینی سود مواجه شد و در اطلاعیه تازه پیش بینی سود هر سهم را مبلغ ۱۲ ریال اعلام نمود.
دلایل تغییر اطلاعات پیش بینی سال منتهی iبه ۳۰ اسفند ۹۱ (حسابرسی نشده) نسبت iبه اطلاعیه پیشی کاهش سود عملیاتی شرکت ناشی ازکاهش تولید و فروش و افزایش قیمت مواد اولیه وقطعات اعلام شده است؛ضمنا درمحاسبه فروش سال۹۱ پیش بینی شده است از ابتدای دی ماه قیمت فروش محصولات بطورمتوسط ۲۰ درصد افزایش یابد.
از دیگر دلایل کاهش ۹۶ درصدی سود هر سهم این شرکت ،کاهش درآمدهای متفرقه ناشی از کاهش حجم فروش های اعتباری و iبه تبع ان کاهش درآمد فروش اقساطی خودرو ذکر شده است.
همچنین عنوان شده است که پیرو اعلام نظرسازمان حسابرسی مبنی بر تسویه بدهی های ارزی با نرخ توافقی بانک ها ، بدلیل نهایی نشدن مذاکرات با بانکها ، درآمد و یا iبها ای از بابت تسعیرارز در صورتهای مالی شش ماهه وهمچنین بودجه سال ۹۱ لحاظ نشده است.
سایپا در حالی با کاهش چشمگیر پیش بینی سود مواجه شده است که دلایل کاهش سود هر سهم و مفروضات تهیه بودجه را اعلام نموده و گفته است که کاهش سود عملیاتی شرکت ناشی ازکاهش تولید وفروش و افزایش قیمت مواد اولیه وقطعات و کاهش درآمدهای متفرقه ناشی ازکاهش حجم فروش های اعتباری و iبه تبع آن کاهش درآمد فروش اقساطی خودرو از دلایل کاهش سود شرکت است.
این در حالی است که مطابق اعلام شرکت دربخش درآمد سهم شرکت در شرکتهای سرمایه پذیر خارج از بورس رقم سود متعلق iبه شرکت در شرکتهای سایپا یدک و سرمایه گذاری نیوان ابتکار جابجا ثبت شده است و بدین ترتیب رقم سهم سود سایپا در شرکت بازرگانی سایپایدک یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و سود شرکت سرمایه گذاری نیوان ابتکار عدد ۱۵۷ هزار و ۵۳۲ میلیون ریال صحیح است.
شرکت پیش بینی سود تلفیقی هر سهم سال مالی منتهی iبه ۳۰ اسفند ۹۱ را در اسفند ۹۰ مبلغ ۴۷۹ ریال اعلام نموده بود و پیش بینی تازه سود هر سهم تلفیقی را تاکنون ارائه نکرده است.
همچنین در حالی که بیش از ۲۷۳ میلیارد و ۷۲۸ میلیون تومان از سود سال ۹۱ شرکت (معادل ۲۶۳ ریال iبه ازای هر سهم) مربوط iبه سود حاصل از سرمایه گذاری در شرکت سرمایه گذاری سایپا است که شرکت اعلام نموده که در پیش بینی خود تقسیم ۱۰۰ درصد سود هر سهم شرکت سرمایه گذاری سایپا در سال ۹۱ را پیش بینی نموده است درحالی که شرکت سرمایه گذاری سایپا در پیش بینی ارائه شده خود تقسیم ۱۰ درصد از سود هر سهم خود را پیش بینی نموده است .
قابل ذکر است که در سال مالی ۹۰ نیز پیش بینی تقسیم سود توسط شرکت سرمایه گذاری سایپا iبه میزان ۱۰ درصد سود خالص اعلام شده بود که در مجمع عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری سایپا معادل ۹۰ درصد سود خالص شرکت تقسیم شد.
شرکت لیزینگ رایان سایپا پیش بینی سود هر سهم سال ۹۱ خود را iبه مبلغ ۸۳۳ ریال و پیش بینی تقسیم سود خود را iبه مبلغ ۵۸۲ ریال ارائه نموده است درحالی که در اطلاعات شرکت سایپا پیش بینی سود تقسیمی هر سهم شرکت فوق iبه مبلغ ۷۸۰ ریال در نظر گرفته است.
مطابق اطلاعات ارسالی منابع و مصارف ارزی شرکت در شش ماهه اول سال iبه ترتیب مبلغ ۱۰۵،۲۶۳،۴۷۰ دلار و ۸۳،۹۵۶،۷۷۰ دلار و نرخ برابری آن نیز iبه ترتیب برابر با ۱۷۰۰ و ۱۲۲۶ تومان بوده است.

دوشنبه ۸ آبان   ۷:۳۳

منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.