پیش بینی صندوق بین المللی پول از قیمت نفت در سال آینده

صندوق بین المللی پول (IMF) پیش بینی کرد قیمت نفت در سال میلادی آینده رشد چندانی پیدا نکرده و در محدوده ۴۰ تا ۵۰ دلار در هر بشکه خواهد ماند و فشار روی صادرکنندگان نفت خاورمیانه را مضاعف می کند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، صندوق بین المللی پول در به روزرسانی گزارش “دورنمای اقتصاد منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی” اعلام کرد تولید ناخالص داخلی این منطقه امسال ۴.۱ درصد افت می کند. پیش بینی اخیر ۱.۳ درصد در مقایسه با پیش بینی آوریل ۲۰۲۰ این وام دهنده مورد بازبینی نزولی قرار گرفته است. انتظار می رود اقتصادهای صادرکنندگان نفت در خاورمیانه و شمال آفریقا آسیب بیشتری دیده و ۶.۶ درصد در سال ۲۰۲۰ کوچک شوند.

شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی با افت شش درصدی اقتصادهایشان در سال ۲۰۲۰ روبرو می شوند و سپس رشد ۲.۳ درصدی در سال ۲۰۲۲ خواهند داشت.

اقتصاد عربستان سعودی در سه ماهه دوم هفت درصد کوچک شد و تحت تاثیر سقوط قیمت نفت و شیوع پاندمی ویروس کرونا، نرخ بیکاری در این کشور به رکورد بالایی صعود کرد.

طبق گزارش صندوق بین المللی پول، چشم انداز ضعیف احیای اقتصاد جهانی و قیمتهای پایین نفت فاینانس صادرکنندگان نفت خاورمیانه را همچنان تحت فشار قرار می دهد و ریسکهای نزولی غالب بوده و دورنما را تیره کرده اند.

این وام دهنده جهانی خاطرنشان کرد در کوتاه مدت تا میان مدت، مازاد عرضه و ذخایر بزرگ همچنان مایه نگرانی مانده اند و تقاضا برای نفت با وجود بهبود ترافیک جاده ای، به دلیل حجم اندک ترافیک هوایی پایین می ماند. منحنی معاملات نفت نشان می دهد که قیمتها از ۴۱ دلار در سال ۲۰۲۰، به سوی ۴۸ دلار در هر بشکه در میان مدت افزایش پیدا می کنند و حدود ۲۵ درصد پایین میانگین قیمت سال ۲۰۱۹ می مانند.

جهاد آزور، مدیر دپارتمان خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول به شبکه سی ان بی سی گفت: پیش بینیها برای قیمتهای نفت بین ۴۰ تا ۴۵ دلار برای اوایل سال آینده و برای کل سال ۲۰۲۲ بین ۴۰ تا ۵۰ دلار است. این قیمت تقریبا نصف قیمت ۸۰ دلار است که عربستان سعودی برای متوازن کردن بودجه اش به آن نیاز دارد.

قیمت نفت مهمترین عامل برای احیای اقتصاد صادرکنندگان نفت به خصوص کشورهایی مانند عربستان سعودی، عراق، ایران، امارات متحده عربی، بحرین و کویت است که این کالا عمده درآمدهایشان را تشکیل می دهد. اگرچه قیمتهای نفت از سقوط تاریخی که در مارس داشتند، بهبود پیدا کرده اند اما شاخص نفت برنت همچنان حدود ۴۰ درصد پایینتر از سطح قیمت پیش از شیوع ویروس کرونا مانده است و در معاملات روز دوشنبه بازار لندن ۴۲ دلار و ۸۷ سنت در هر بشکه معامله شد.

دورنمای تقاضا برای نفت در بحبوحه موج جدید شیوع ویروس کرونا که همه مناطق جهان را فراگرفته و ابهامات نسبت به بسته محرک مالی آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری این کشور ضعیف مانده است. آژانس بین المللی انرژی در سپتامبر دورنمای تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را به ۹۱.۷ میلیون بشکه در روز کاهش داد که در مقایسه با سال گذشته ۸.۴ میلیون بشکه در روز کاهش نشان می دهد. اوپک دورنمای تیره تری را برای امسال متصور است و پیش بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را ماه گذشته به ۹۰.۲ میلیون بشکه در روز کاهش داد که ۹.۵ میلیون بشکه در روز کاهش سالانه نشان می دهد. این گروه دورنمای تقاضا برای نفت را ضعیف توصیف کرده و هشدار داده که ریسکها بالا مانده و به سمت نزول متمایل هستند.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، آزور بر تنوع سازی اقتصادی و ادامه اقدامات ایمنی در برابر شیوع ویروس کرونا به عنوان اقدامات کلیدی برای تحکیم اقتصادهای منطقه تاکید کرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.