پیش بینی قیمت طلا و سکه در فاز دوم هدفمندی

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا:رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر می گوید طلا کالای اساسی مردم محسوب نمی شود اما در صورت افزایش نرخ ارز حتما طلا هم گران می گردد.

بازار جهانی طلا در ۱۰ سال قبل روزهای پر حاشیه و پرنوسانی را تجربه کرده است به طوری که بهای جهانی این فلز ارزشمند در این مدت از قیمت حدود ۳۷۴ دلار در هر اونس به ۱۹۰۰ دلار نیز رسیده است.
این نوسان قیمت در حالیست که قیمت این فلز گرانبها تا سال ۲۰۱۱ رشد نسبتا عادی را داشت ولی از نیمه سال ۲۰۱۱ به یکباره قیمت طلا با جهش ۳۰۰ دلاری در هر اونس خبر سازترین سوژه ی تمام مجامع اقتصادی و سیاسی بود.
روند صعودی بهای جهانی طلا تقریبا تا نیمه سال ۲۰۱۲ ادامه داشت تا اینکه قیمت طلا با کاهش مواجه شد و بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که دوران طلایی بازار طلا به پایان رسیده است.
البته ادامه دار بودن روند نزولی قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ این نظر کارشناسان را بیش از قبل پررنگ تر می کرد و همین موضوع سبب افزایش نگرانی سرمایه داران در بازار جهانی طلا شده بود.
اما با آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی شرایط بازار جهانی طلا با تغییرات قابل توجهی رو به رو شد و با توجه به بحران های اقتصادی موجود در دنیا و همچنین تنش های سیاسی رخ داده در اروپا روند حرکتی قیمت طلا صعودی شد و این موضوع امیدواری ها را به بازار جهانی طلا بازگرداند.
کارشناسان بازار جهانی طلا در تلحلیل های خود دربارهٔ افزایش قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ می گوید سبب اصلی افزایش قیمت طلا در ماه های اول سال ۲۰۲۴ بحران سیاسی اوکراین و همچنین انتشار یافتن گزارش های اقتصادی آمریکا است که البته این افزایش قیمت موقتی خواهد بود و بازار طلا به احتمال فراوان به روند نزولی خود در یک سال قبل باز خواهد گشت.
تحلیل های اقتصادی نشاندهنده این موضوع است که افزایش رشد اقتصادی آمریکا و افزایش ارزش دلار سبب شده تا سرمایه گذاران بسیاری اقدام به خروج سرمایه های خود از بازار طلا کنند و این مساله تاثیر بسیاری بر افت قیمت طلا داشته است.
اما شرایط بازار داخلی طلا نیز تا حدود بسیاری به بازار جهانی طلا شباهت دارد و بر اساس اعلام محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بازار داخلی طلا متاثر از بازار جهانی طلا است و هر زمان که بهای جهانی طلا افزایش یابد بهای طلا در بازار داخلی نیز افزایش می یابد.
وی همچنین می گوید البته مسائل مختلفی همچون تصمیمات سیاسی و اقتصادی در داخل نیز تاثیراتی بر بازار طلای داخل کشور دارد و تمام این مسائل در کنار یک دیگر قیمت طلا در بازار داخلی را تعیین می کند.
بر همین اساس افت قیمت جهانی طلا در روزهای اخیر و ورود طلا به محدوده ۱۲۰۰ دلار سبب شده است تا قیمت سکه در بازار داخل کاهش یافته و از مرز یک میلیون تومان فاصله بگیرد که البته کارشناسان سبب این افت قیمت را منطقی و متاثر از افت قیمت جهانی طلا می دانند.
از طرفی هم اکنون در آستانه مهمترین اتفاق اقتصادی حال حاضر کشور یعنی آغاز فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها قرار داریم و عده ای تحلیل می کنند که اگر قرار باشد اجرای این فاز از هدفمندی تورمی به کشور تحمیل کند این تورم حتما بازار ارز و سکه را بی نصیب نخواهد گذاشت و گرانی قیمت ارز افزایش قیمت طلا را در پی خواهد داشت.
محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، در رابطه با تاثیرپذیری بازار طلای داخلی از تصمیمات اقتصادی دولت می گوید :در حالت عادی این تصمیمات تاثیری در قیمت طلا نمی تواند داشته باشد و سبب اصلی آن نیز تابعیت قیمت طلا در بازار داخل از قیمت جهانی آن است.
کشتی آرای دربارهٔ دلایل دیگر تاثیرپذیری بازار طلای داخلی از تصمیمات اقتصادی دولت می گوید « طلا کالای اساسی مردم محسوب نمی شود اما در صورت افزایش نرخ ارز حتما طلا هم گران می گردد و بر همین اساس ممکن است تصمیمات اقتصادی دولت بر آن تاثیرگذار باشد».
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر معتقد است «سکه و طلا دیگر جنبه سرمایه‌گذاری خود را از دست داده است و در حال حاضر اگر سکه‌ای مبادله می‌شود به سبب رفع نیاز معمول جامعه است و دیگر مانند قبل کسی برای سود کردن۵۰ یا ۱۰۰ سکه نمی‌خرد و بعید است که مانند قبل کسی برای سود به سمت خرید سکه بیاید و روند نه ماه قبل بازار سکه خلاف این را نشان می‌دهد».
وی همچنین می گوید «میزان تقاضای طلا وسکه که قبل از تعطیلات عید نوروز افزایش یافته بود بعد از روزهای آغاز کاری سال تازه قیمت ها تعدیل شد و تفاوت قیمتی که قبل از عید نوروز بود از بین رفت و در حال حاضر نوسانات و افزایش و کاهش قیمت سکه بیشتر ناشی از افزایش و یا کاهش بهای جهانی طلا و تابع هیجانات روزمره است».


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.