پیش بینی موسسه نظرسنجی لبنان از نتیجه انتخابات آتی این کشور

جهان > خاورمیانه
بر اساس نتایج نظرسنجی مؤسسه رسمی نظرسنجی لبنان، در صورتی که انتخابات پارلمانی لبنان دربهار سال آتی بر اساس قانون پیشنهادی دولت (اصل نسبیت) برگزار شود، گروه های ۸ و ۱۴ مارس لبنان، تعدادی از کرسی های خود در مجلس نمایندگان را از دست خواهند داد.

به گزارش ایرنا از بیروت، پس از ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان، روز هشتم مه مارس سال ‎۲۰۰۵ بیش از یک میلیون نفر از مردم لبنان در پاسخ به دعوت حزب الله در میدان مرکزی بیروت گردهم آمده و مراتب حمایت خود را از این حزب ، رییس جمهوری وقت و حمایت های سوریه از کشورشان اعلام کردند.

گروههایی که در این گردهمایی شرکت داشتند به ‎ ۸مارس معروف شدند که هم اکنون اکثریت را در مجلس نمایندگان لبنان تشکیل می دهند.

۶ روز بعد ، گروه های مخالف این دیدگاه طرفداران خود را در همان مکان گردهم آوردند که این تشکل ها نیز به گروه ‎۱۴مارس معروف شدند. این گروه پس از سقوط دولت سعد حریری، هم اکنون در اقلیت هستند.

اما طبق نظرسنجی موسسه نظرسنجی لبنان، در انتخابات آتی، ۲۰ درصد از رای دهندگان، نمایندگان کنونی خود را فارغ از جناح بندی سیاسی، بار دیگر انتخاب می کنند و ۱۷ درصد نمایندگانی جدید از گروههای مستقل را راهی پارلمان خواهند کرد.

بر اساس این نظرسنجی، در جریان انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۴ میلادی، گروه مخالفان دولت (۱۴ مارس) و موافقان (۸ مارس) قادر به کسب اکثریت مطلق آراء پارلمانی نخواهند شد بلکه دو طرف به طور مساوی به ۴۵کرسی در مجلس دست یافته و ۲۰ نماینده مستقل هم به مجلس راه پیدا خواهند کرد.

درصد هواداران قانون نسبیت بر اساس این نظر سنجی، از میزان ۶۱ درصد در سال ۲۰۰۵ میلادی به میزان ۷۷ درصد در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

بر اساس این نظرسنجی، از ۹ کرسی مجلس در حوزه های اشرافیه، الرمیل، المدور، الدور، المرفا، الصیفی، الباشوره به ترتیب ۵ کرسی در اختیار ۱۴ مارس و ۴ کرسی در اختیار ۸ مارس قرار خواهد گرفت.

تعداد نمایندگان احتمالی گروههای ۱۴ و ۸ مارس در مناطق بیروت، دارالمریسه، الحصن، زقاق البلاط، و المصیطبه به ترتیب ۷ و ۲ کرسی خواهد بود.

گروههای مستقل نیز در این مناطق یک نماینده به مجلس خواهند فرستاد.

در مناطق بعبدا و متن نیز از ۱۴ کرسی مجلس، ۶ کرسی برای ۱۴ مارس، ۷ کرسی برای ۸ مارس و یک کرسی نیز برای مستقل ها خواهد بود.

در حوزه های شوف ،عالیه، جبیل، کسروان، بعلبک هرمل، زحله، راشیا، بقاع غربی، صیدا، صور، جزین، بنت جبیل، نبطیه، مرجعیون، حاصبیا، عکار، المنیه، الضینه، زغزتا، بشری، الکوره، التبرون و طرابلس نیز کرسی ها به درصدهای مختلفی میان دو جریان سیاسی برجسته و مستقل ها تقسیم خواهد شد.

این گزارش با اشاره به وقوع تغییرات احتمالی در شکل و ساختار ائتلاف های انتخاباتی گروههای سیاسی تاکید دارد: این‌که گفته شود، ساختار ائتلاف های انتخابات پارلمانی آینده لبنان شبیه به ساختار ائتلاف های انتخابات سال ۲۰۰۹میلادی خواهد بود؛ امری غیرمنطقی است، چراکه قانون جدید انتخابات بر اساس اصل نسبیت، تغییرات ریشه ای و اساسی را در سطح ائتلاف ها به وجود خواهد آورد و دست گروههای اصلی و تـأثیر گذار در انتخابات را خواهد بست.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.