پیکره های شش هزار ساله گلی در استان مرکزی کشف شد

‘غفور کاکا’ روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این لایه نگاری، ۳۳ پیکره گلی مربوط به دوران مس ، مفرغ و آهن کشف شده که ۳۰ پیکره آن به شکل حیوان و سه پیکره انسان است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین پیکره های گلی حیوانی کشف شده در این کاوش ها مربوط به بز و گوسفند است که دست ها، پاها و سرهای آنها شکسته شده و بیانگر آن است که پیشینیان این منطقه با این کار موفقیت در شکار را آرزو می کرده اند.

سرپرست گروه باستان شناسی لایه نگاری تپه تاریخی سرسختی شازند در استان مرکزی گفت: در بین پیکره های گلی حیوانی کشف شده اشکالی به شکل خرس به دست آمده که نشان می دهد در شش هزار سال پیش در تنوع زیستی منطقه سرسختی شازند ‘گونه خرس’ از حیوانات غالب بوده است.

کاکا ادامه داد: همچنین پیکره انسانی به شکل مرد با دست های گشاده و دو پیکره به شکل زن یافت شده که نشانگر الهه مادر است.

وی گفت: ظرافت در ساخت از ویژگی های بارز پیکره های کشف شده در تپه سرسختی شازند است که نشانگر مراحل تکامل پیکره های دست ساخت و به کارگیری شیوه های پخت است.

سرپرست گروه باستان شناسی لایه نگاری تپه تاریخی سرسختی در استان مرکزی افزود: این پیکره ها با نمونه های مشابه از پیکره های گلی تپه سیلک کاشان، تپه گیان نهاوند ، گنج دره کرمانشاه و تپه گوران لرستان مشابهت دارد.

کاکا یادآور شد: پیکره های گلی حیوانی و انسانی کشف شده به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تحویل داده شده است تا در موزه ها در معرض دید عموم گذاشته شود.

وی، خواستار همراهی مسوولان استانی و مرکز باستان شناسی کشور برای ایجاد سایت موزه در محل کاوش های سرسختی برای نمایش یافته های بکر باستانی لایه نگاری تپه مذکور شد.

سرپرست گروه باستان شناسی لایه نگاری تپه تاریخی سرسختی شازند استان مرکزی ادامه داد: در این کاوش ها، اسکلتی هفت هزار و ۵۰۰ ساله نیز متعلق به یک مرد با ویژگی دفن چمباتمه ای و جنینی در عمق ۲۲ متری زیر تپه کشف شده که برای تعیین قدمت سنی دقیق آن نمونه کربن ۱۴ آن به دانشگاه های معتبر جهان ارسال شده است.

وی کشف چندین نمونه ظروف بدوی و دست ساخته های سنگی، سنگ چخماق، لاک لاکپشت و اجاق در اطراف این اسکلت را بیانگر اعتقاد به جهان باقی و زندگی پس از مرگ دانست.

کاوش های لایه نگاری تپه باستانی سرسختی علیا شازند از توابع استان مرکزی امسال در ۹۰ روز در محوطه ای با ابعاد دو در دو انجام شد که در این کاوش ها نتایج ارزشمندی از آثار تمدنی، عصر آهن، ذوب فلز، دوره اشکانی تا اسلامی به دست آمده است.

در این فصل کاوش، بیش از یکصد قطعه اشیای موزه پسند شامل پیکره های سنگی انسانی و حیوانی، ابزارهای سنگی، معماری سنگی و خشتی سکونت گاهی، درفش های استخوانی، ابزار کار و ظروف سفالی سالم به دست آمده که به لحاظ تنوع داده ها بسیار ارزشمند است.

فضای اصلی تپه باستانی سرسختی حدود یک هکتار است که در مرحله اول ابعاد کوچک دو در دو آن لایه نگاری شده و گروه باستان شناسی مذکور برای فصول جدید کاوش ها در وسعت ۱۰ در ۱۰ متر آمادگی دارد.

تیم کاوش های لایه نگاری باستان شناسی در تپه باستانی سرسختی علیای شازند هفت نفره است که با سرپرستی مشترک ‘غلام شیرزادی’ و ‘غفور کاکا’ راهبری می شود.

روستای سرسختی علیای شازند از توابع استان مرکزی در ۳۵ کیلومتری اراک، ۱۱ کیلومتری شازند و شش کیلومتری آستانه واقع شده‌ و جمعیت آن بالغ بر ۹هزار نفر ‌است.

گویش عموم مردم سرسختی علیا یکی از لهجه‌های محلی لری است و عمده ساکنان آن از طریق دامپروری و کشاورزی ارتزاق می کنند.

تپه باستانی سرسختی علیا در لبه شرقی زاگرس مرکزی واقع شده است و از نظر مطالعات باستان شناسی اهمیت بالایی دارد.ک/۳

۵۶۰/۵۵۹/ ۶۸۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۶۰۷۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.