پیمان معادی:چطور میشه خوشحال بود با وجود سوزاندن خواهرانمان؟!؟!

گردآوری توسط گروه سینما ممتاز نیوز

پیمان معادی:چطور میشه خوشحال بود با وجود سوزاندن خواهرانمان؟!؟!

بازی پیمان معادی در فیلم «کمپ ایکس ری» در نقش “علی امیر” مسلمانی متولد تونس و بزرگ شده آلمان، توجه و تمجید رسانه‌های آمریکایی را همزمان با اکران عمومی برانگیخته است، تا جاییکه برخی او را شایسته دریافت جایزه اسکار می‌دانند و سایت رسمی “راجر ایبرت” منتقد فقید و سرشناس، دربارۀ او اینطور نوشته است: «پیمان معادی می‌تواند پسرخاله داستین هافمن در خاورمیانه باشد.».

 

همچنین نیویورک تایمز در یادداشتی عنوان داشته که معادی نقش‌ را چندلایه کرده و طوری به اجرای آن پرداخته که هرگز هیچ بازیگر دیگری نمی‌تواند چیزی به آن اضافه کند.

این بازیگرِ بین‌المللی سینمای ایران که این روزها برای اکران “کمپ ایکس ری” به کارگردانی پیتر ساتلر و همچنین برای بازی در سریال “جنایت” در آمریکا به سر می‌برد، در گفت‌وگویی تلفنی با خبرنگار ایسنا به برخی سوالات دربارۀ بازی در نقشِ علی امیر، حواشی اکران کمپ ایکس‌ری و برنامه‌های آتیِ خود پاسخ داد.

توضیح می‌دهید که چطور شد برای ایفای نقش علی امیر انتخاب شدید؟

کارگردان و تهیه‌کنندگان فیلم بعد از تماشای فیلم “جدایی”، خودِ فیلم و بازی من‌ رو دوست داشتند و بعد از دیدن “جدایی” برای انتخاب من با عوامل دو فیلمِ دیگری که قبل‌تر در هالیوود بازی کرده بودم مشورت کردند و با نظر مثبت آنها تصمیم به همکاری با من گرفتند. دو فیلمِ قبلی هم “آخرین شوالیه” به کارگردانیِ کازواکی کریا و قسمتِ اوّلِ همین سریالی بود که در حال حاضر مشغول فیلم‌برداری ادامۀ آن هستیم.

البتّه جا داره همون‌طور که بارها گفتم باز هم عنوان کنم که بخش عمده‌ای از این اتّفاق مرهون زحمات و هدایت بی‌نظیر اصغر فرهادی در مقام کارگردان “جدایی” و اعتمادی بود که ایشون برای نقش‌آفرینی توی این فیلم به من داشتند.

b2ap3_thumbnail_3_003.jpg

اصولاً اولویت‌های شما برای پذیرفتن بازی در فیلم‌های غیر ایرانی چیست؟

من خط مشی مشخصی دارم که به مدیر برنامه‌هایم گفتم؛ اون هم اینکه در هیچ فیلم ضدِّ دولت و ملّت ایران و مذهب خودم بازی نکنم،همچنین هرگز در فیلمی که رویه‌ای خلاف اصول اخلاقی داشته باشه، شرکت نخواهم کرد.

اکرانِ کمپ ایکس‌ری در سینماهای ایران می‌تواند باعث خوشحالی سینما دوستان و البتّه خود شما باشد.

به هرحال این اتّفاق که فیلم من در کشور خودم اکران بشه، باعث افتخاره ولی راستش حرف زدن از خوشحالی با اخبار وحشتناکی که اخیراً از اصفهان به گوشمون رسیده خیلی کار سختیه؛ واقعاً چطور می‌شه خوشحال بود وقتی خواهرهامون به طرز فجیعی سوزانده شدن و عدّۀ دیگه‌ای هم با نگرانی و دلهره پا از خونه بیرون می‌ذارن. این اتّفاق حتّی اگه برای یک نفر هم می‌افتاد کافی بود تا حلاوت هر شادی و دلخوشی به کاممون تلخ بشه. از طرفی هم به نظر می‌رسه بعضی از هموطنامون هنوز متوجّه ابعاد تاسف‌بار این فاجعه نشدند و این ماجرا رو دستمایۀ شوخی و خندۀ کلامی و حتّی فیزیکی قرار دادند؛ من همین جا عاجزانه از این دوستان خواهش می‌کنم که کمی بیشتر روی همچین مسائلی تامل کنند تا کار به جایی نکشه که با هرچیزی شوخی کنیم و به سادگی از کنارش بگذریم.

به همین خاطر من پیشنهاد دادم قسمتی از عواید اکرانِ “کمپ ایکس‌ری” در ایران به قربانیان حادثۀ تاسف‌بار و غیر قابلِ باورِ حملات اسیدپاشی در اصفهان تعلّق بگیرد و امیدوارم اکران هرچه سریع‌تر فیلم بتونه باری از روی دوش این عزیزان و خونوادشون کم کنه.

از وضعیّت اکران فیلم در کشورهای خاورمیانه اطّلاعی دارید؟

فیلم توسط خیلی از کشورهای خاورمیانه مثل عراق وامارات متحده عربی خریداری شده و گویا با استقبال خیلی خوبی هم همراه بوده. فستیوال‌های مختلف منطقه خلیج فارس هم متقاضی نمایش کمپ ایکس‌ری هستند. به زودی هم فیلم در فستیوال ابوظبی نمایش داده می‌شه.

b2ap3_thumbnail_3-96279.jpg

امیدوارم مسئولین فرهنگی کشور خودمان هم قدر این فرصت را بدانند و زودتر شرایط اکران این فیلم در سینماهای ایران را فراهم کنند.

از مدت فیلمبرداری و لوکیشن فیلم بگویید؟

فیلم طیِّ سه هفته در لوکیشنی به فاصلۀ یک و نیم ساعتی لس آنجلس فیلمبرداری شد.لوکیشن هم زندان متروکه ایست که محل فیلمبرداری خیلی از پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی از جمله «فرار از زندان» بوده. برای فیلم کمپ ایکس ری بخش بزرگی از همین زندان متروکه با دقّت زیاد به شکلِ زندان گوانتانامو دراومد.

پیش بینی شما در موردِ آیندۀ شخصیّت علی امیر در زندان گوانتانامو چیست؟ به نظر شما مخاطب در نهایت علی امیر را شخصی امیدوار می‌یابد یا خیر؟

علی امیر در مدّت کوتاه آشنایی با زندانبانِ جدیدش اِمی،دست به کشف و شهود تازه‌ای در دنیای اطراف خودش میزنه که منتجّ به یادآوریِ بخش فراموش شده‌ای از وجودش طیّ هشت سال اسارت میشه.همین یادآوری باعث میشه تا کورسوی امیدی در دلِ علی امیر روشن بمونه.امّا فیلم در نهایت نشون میده که این داستان برای این زندانی تبدیل به یک دورِ باطل شده و در حقیقت گوانتانامو این زندانیهارو به یک گرداب ملال آورِ ابدی مهمان کرده؛و این نکته نه فقط برای زندانیان که در مقیاسی متفاوت در مورد سربازها نیز صدق می‌کند،همانطور که خانم استوارت در مصاحبه‌ای گفته: همین الآن که من دارم حرف می‌زنم سربازهای دیگه‌ای توی مسیر دایره‌ای دارن قدم می‌زنن…

پیش بینی‌ شما برای ادامۀ مسیر زندگی حرفه‌ایتان بعد از کمپ ایکس ری چگونه است؟

من به هر پروژه‌ای که بازی می‌کنم به عنوان دری برای کشف دنیایی بزرگ‌تر نگاه می‌کنم؛فرقی نمی‌کند این دنیای بزرگتر در کجای این جغرافیا باشد. وقتی «درباره الی»را بازی کردم دری برایم باز شد به «جدایی»؛ وقتی «جدایی»را بازی کردم درهای بزرگتری برایم باز شد و به امید خدا بااین فیلم هم درهای بزرگتری به رویم باز می‌شود؛به هر حال در هر فیلمی که بخواهم بازی کنم برایم قصّه مهمترین بخش خواهد بود. الان مشغول بازی درسریال “جنایت” برای شبکۀ”اچ بی او”هستم و پس از پایان فیلمبرداری برای بازی در یک فیلم سینمایی به ایران برمی‌گردم.

b2ap3_thumbnail_3_002.jpg

به عنوان بازیگری که از سینمای ایران در عرصۀ بین الملل مشغول فعّالیّت حرفه‌ای‌ست و نسبت به هردو فضا شناخت کافی دارد،می‌خواهیم بدانیم که چقدر راه حضور عوامل ایرانی در سینمای جهانی رو هموار می‌بینید؟

من همواره در مصاحبه‌هایم عنوان کردم که در ایران بازیگرهایی به مراتب بهتر از من حضور دارند که می‌توانند در سطح جهانی بدرخشند.نه تنها بازیگر بلکه ما در ایران فیلمبردار،کارگردان و نویسنده‌های خوبی هم داریم که حرف‌ زیادی برای گفتن دارند و اگه شرایط مهیا باشه می‌تونند در عرصه‌های بین‌المللی خودی نشون بدن.امیدوارم که حضور من در عرصۀ بین الملل دق‌البابی باشه برای این تعامل فرهنگی که هم پای ایرانی‌های بیشتری به سینمای غرب باز بشه و هم سینماگران غیر ایرانی به همکاری با گروه‌ها و عوامل داخل ایران ترغیب بشن.

گویا در فیلم جدید خانم بنی‌اعتماد هم بازی خواهید کرد؟

سال گذشته با خانم بنی‌اعتماد،فرید مصطفوی،نغمه ثمینی و حبیب رضایی قصه‌ای را نوشتیم که هنوز در حال تصحیح و نگارش است و قراراست درآن بازی کنم که در این صورت افتخارِ دوباره‌ای که نصیب من خواهد شد که بار دیگه برای خانم بنی‌اعتماد بازی کرده باشم. اصولاً هدف اصلی من در بازیگری بازی در فیلم‌هایی که قصّه‌شون‌رو دوست دارم و از این جهت تفاوتی بین سینمای ایران و خارج از ایران قائل نیستم؛هرچند معمولاً قصّه‌های مورد علاقم‌ رو توی ایران بهتر پیدا می‌کنم.

این روزها علاوه بر بازیگری،مشغول کار دیگری هم هستید؟

همزمان مشغول نوشتن فیلمنامه‌ای به نام «خندنده»با رامبدجوان،امیررضاکوهستانی و پویا مهدوی‌ زاده هستیم.همین روزها که اینجا درگیر بازی در سریال هستم،بعد و قبل از ساعت فیلم‌برداری و حتّی مواقعی در زمان استراحت بینِ فیلمبرداری روی این فیلمنامه کار می‌کنیم.

به جز این یک فیلمنامۀ آماده و یک فیلمنامۀ درحال نگارش هم دارم که در برگشتم به ایران باید تصمیم بگیرم کدامشان را زودتر بسازم.

ایسنا


تی وی – سینما
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.