«پینوکیو» بخش «روزهای ونیز» را افتتاح می‌کند

سینما پرس-گروه سینما/ انیمیشن «پینوکیو» به کارگردانی انزو دالو در تاریخ ۳۰ اوت (۹ شهریور) تابستان سال در شب افتتاحیه بخش «روزهای ونیز» این جشنواره ایتالیایی نمایش داده می‌شود.

به گزارش سینما پرس، مسئولان برگزارکننده بخش «روزهای ونیز» شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز روز گذشته به صورت رسمی اعلام کردند که انیمیشن «پینوکیو» (Pinocchio) به کارگردانی انزو دالو در تاریخ ۳۰ اوت (۹ شهریور) تابستان سال جاری در شب افتتاحیه این بخش جنبی به نمایش در می‌آید.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی ورایتی، شرکت های اروپایی «کومتا فیلم» از ایتالیا، «آیریس» از لوکزامبورگ و «واکینگ دداگ» از بلژیک تهیه کنندگان «پینوکیو» هستند و استودیو «لاکی رد» نیز این انیمیشن سینمایی را در تاریخ ۲۱ دسامبر (یکم دی) زمستان سال جاری روی پرده سینماهای ایتالیا می برد.

لوچیا دالا؛ خواننده معروف و محبوب ایتالیایی موسیقی متن «پینوکیو» را ساخته است و گابریل کاپری، روکو پاپالئو، پائولو روفینی، میشلی ماریتزیو و پینو کوارتولو نیز به جای شخصیت های این انیمیشن سینمایی حرف زده اند.

انزو دالو با همکاری اومبرتو مارینو فیلمنامه «پینوکیو» را نوشته اند و داستان این انیمیشن سینمایی تا حد خیلی زیادی به داستان کلاسیک «پینوکیو» که توسط کارلو کولودی نوشته شده است، وفادار است. «پینوکیو» داستان آدمک چوبی را روایت می کند که آرزو دارد تا یک روز به شکل یک پسر بچه واقعی در بیاید.

داستان «پینوکیو» برای نخستین بار با نام «ماجراهای پینوکیو» (The Adventure of Pinocchio) در سال ۱۸۸۳ میلادی توسط کارلو کولودی نوشته شده است و برای اولین بار نیز شرکت «دیزنی» در سال ۱۹۴۰ میلادی نسخه کارتونی آن را روانه بازار کرد.

فیلم های سینمایی «بلوندی» (Blondie) به کارگردانی جسپر گانسلاندت (سوئد)/ «بچه‌های کینشاسا» (Kinshasa Kids) به کارگردانی مارک هنری واجنبرگ (بلژیک)/ «ملکه مونترویل» (Queen of Montrevil) به کارگردانی سالویگ آنسپاچ (فرانسه)/ «داستان‌هایی که ما می‌گوییم» (Stories We Tell) به کارگردانی سارا پالی (کانادا)/ «میراث» (Inheritance) به کارگردانی هیم عباس (فرانسه و ترکیه)/ «لبخند بزن» (Keep Smiling) به کارگردانی راسادان چکونیا (فرانسه، گرجستان و لوکزانبورگ)/ «سنگینی» (The Weight) به کارگردانی جیون کیو هوان (کره جنوبی)/ «Epiloque» به کارگردانی امیر مانور (رژیم صهیونیستی)/ «Il Gemello» به کارگردانی وینسنزو مارا (ایتالیا)/ و «Acciaio» به کارگردانی استفانو موردینی (ایتالیا) آثار حاضر در بخش جنبی «روزهای ونیز» شصت و نهمین دوره این جشنواره ایتالیایی هستند.

فیلم های حاضر در بخش «روزهای ونیز» شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز بین روزهای ۳۰ اوت (۹ شهریور) تا ۸ سپتامبر (۱۸ شهریو) تابستان سال جاری در جریان برگزاری این جشنواره ایتالیایی نمایش داده می شود.

مسئولان برگزارکننده شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز چندی پیش نیز به صورت رسمی اعلام کردند که فیلم سینمایی «بنیادگرای ناراضی» به کارگردانی میرا نایر که در بخش خارج از مسابقه این جشنواره ایتالیایی حضور دارد، در مراسم افتتاحیه این جشنواره بین المللی به نمایش در می‌آید.

ریز احمد، کیت هادسون، کیفر ساترلند، لایو شرایبر و مارتین دونوان در «اصول‌گرای بی‌میل» ایفای نقش کرده اند و این فیلم هیجان انگیز سیاسی داستان یک مرد پاکستانی (احمد) را روایت می کند که بین شغل حرفه ای خود در وال استریت و وفاداری به وطن خود دو دل مانده است.

مسئولان برگزارکننده شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز چندی پیش اعلام کرده بودند که با اهدای «شیر طلایی» یک عمر دستاورد هنری این جشنواره ایتالیایی به فرانچسکو رزی، از این کارگردان و نویسنده صاحب‌نام ایتالیایی قدردانی می‌کنند.

رزی که در سال ۱۹۲۲ میلادی و در شهر ناپل کشور ایتالیا به دنیا آمده است، فعالیت خود را در عرصه فیلمسازی از دهه ۱۹۵۰ میلادی آغاز کرده است و تا سال۱۹۹۷ میلادی به فعالیت خود به عنوان نویسنده و کارگردان ادامه داد. او پیش از این در سال ۱۹۵۸ میلادی برای ساخت فیلم سینمایی «چالش» (The Challenge) موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم ونیز شده است.

این کارگردان ۸۹ ساله در سال ۱۹۶۳ میلادی نیز برای ساخت فیلم سینمایی «دست‌های روی شهر» (Hands Over the City) جایزه بهترین فیلم جشنواره ونیز را به خود اختصاص داده است. رزی در طی فعالیت خود به عنوان فیلمساز ۴ بار نامزد دریافت جایزه نخل طلایی جشنواره فیلم کن شده است که یک بار و در سال ۱۹۷۲ میلادی برای ساخت فیلم سینمایی «ماجرای ماتئی» (The Mattei Affair) موفق به دریافت جایزه نخل طلایی بهترین فیلم این جشنواره فرانسوی شده است.

رزی در سال ۱۹۶۱ میلادی نیز برای ساخت فیلم سینمایی «سالواتور جیولیانو» (Salvatore Giuliano) جایزه خرس نقره ای جشنواره بین المللی فیلم برلین را دریافت کرده است. این کارگردان ایتالیایی ۷ جایزه مراسم اهدای جوایز ایتالیایی «دیوید دی دوناتل» (David di Donatello) و یک جایزه دستاورد هنری جشنواره بین المللی فیلم تائورمینا در سال ۲۰۰۴ میلادی را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

جشنواره فیلم ونیز برای نخستین بار در سال ۱۹۳۲ میلادی افتتاح شده است و شصت و نهمین دوره این جشنواره ایتالیایی بین روزهای ۲۹ اوت تا ۸ سپتامبر (۸ تا ۱۸ شهریور) تابستان سال جاری برگزار می شود.

انتهای پیام/ع.م/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۷۲۸


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.