پیوستن ایران به معاهدات حقوق مالکیت ادبی و هنری یک ضرورت است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ‘سید محمد حسینی’ روز سه شنبه در دومین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های گذشته، بدیهی‌ترین حقوق آفرینندگان، پدیدآورندگان و مالکان آثار علمی، ادبی و آثار متنوع هنری بویژه آثار سینمایی و موسیقایی و تولیدات رادیو- تلویزیونی کشور، گستاخانه در خارج از کشور به یغما رفته و هیچ کس را عزم و یارای آن نیست که جلو سرقت، چپاول و نقض حقوق پدیدآورندگان ایرانی را در خارج از کشور بگیرد.

وی افزود: این نقص بزرگ، از آنجا ناشی می‌شود که جمهوری اسلامی ایران، برغم پذیرش عضویت در بیشتر معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی ناظر بر شاخه مالکیت صنعتی حقوق مالکیت فکری ، تاکنون به هیچ‌یک از معاهدات و کنوانسیون‌های شاخه حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط نپیوسته است.

حسینی با بیان اینکه این وضعیت، قابل تداوم نیست و خسارت‌های هنگفتی به سرمایه‌های علمی و معنوی ایرانیان وارد خواهد کرد، گفت: تجربه نشان داده است که عدم حمایت موثر از حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان آثار علمی، ادبی و هنری چه بسا منجر به فرار مغزها از یک کشور شده و خالقان و پدیدآورندگان آثار و آفرینش های فکری را از ابتکار، خلاقیت و آفرینش آثار بدیع ناامید خواهد کرد.

حسینی اظهار داشت: در نخستین همایش ‘حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط’ که در سال ۱۳۸۹ برگزار شد، مبانی و موضوعات مختلف حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، با نظر به تحولات بی‌شمار در فناوری‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی، از منظر فقهی، حقوقی و فلسفی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در آن همایش وضعیت نظام حقوقی کشور از حیث میزان کارآمدی قوانین و مقررات جاری کشور برای دفاع و حمایت موثر از آفرینندگان آثار و مالکان حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، در کانون توجهات و تاملات قرار گرفت.

وزیر ارشاد ادامه داد: آن گردهمایی رهگشا، سنگ بنای برخی از اقدامات بنیادین سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران شد و بسیج همت و نیک‌اندیشی بسیاری از متفکران و حقوق‌دانان را در پی داشت.

حسینی اضافه کرد: سرانجام نیز آن مباحث و گفت‌وگوهای ارزشمند، به بار نشست و اقدامات و تحولاتی را نتیجه داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پاره‌ای از تصمیمات که برگرفته از مباحث علمی آن هم‌اندیشی بزرگ بود، جامه عمل پوشید و شماری نیز در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، در آغاز یا میانه راه است.

وی به برخی از این اقدامات انجام گرفته اشاره کرد و گفت: حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، گستره دامنه‌داری از انواع آثار نوشتاری، علمی و پژوهشی و انواع آثار هنری را شامل می‌شود.

حسینی ادامه داد: در یک سوی این گستره بزرگ فرهنگی، کتاب ، مقاله و تحقیقات علمی است، و در سوی دیگر آن، آثار معماری، موسیقایی، سینمایی، نمایشی، عکاسی، طراحی، نرم‌افزاری، پایگاه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی است.

وزیر ارشاد یادآورشد: افزون بر اینها، حقوق مالکیت ادبی،هنری و حقوق مرتبط، شامل حقوق مجاور، یعنی حقوق هنرمندان مجری، مانند بازیگران، مجریان، خوانندگان و صنعت ضبط و تکثیر حامل‌های صوتی، صوتی- تصویری و سازمان های پخش رادیو و تلویزیونی است و چنین گستره و قلمرویی که به گوشه‌هایی از آن اشاره شد، نشانه اهمیت موضوع و حساسیت بی‌مانند آن در تمامی نظام های حقوقی ملی جهان است.

دبیر کمیسیون فرهنگی دولت اظهار داشت: در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران، تردیدی در مالکیت آثار و آفرینش‌های علمی، ادبی و هنری نیست.

وی با اشاره به اینکه نظام کنونی حقوق مالکیت ادبی ،هنری و حقوق مرتبط کشور، از سه جهت پاسخگوی نیازهای مشروع حقوقی، معنوی و مادی آفرینندگان و پدیدآورندگان نیست، افزود: نخست اینکه قوانین فعلی کشور از جمله قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان سال ۱۳۴۸شمسی، با توجه به تحولات شگرف در حوزه فناوری و توسعه موازین حقوقی خاص این رشته در ایران و جهان، اکنون پاسخگوی مسایل روز نبوده و قادر به حمایت حقوقی موثر از پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری و صاحبان حقوق مجاور یا مرتبط نیست.

وی خاطرنشان کرد: در سه دهه گذشته، در پاسخ به نیازهای فوری و اضطراری، قوانین پراکنده‌ای به تصویب رسیده است که اکنون وقت گردآوری آنها تحت قانون جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی ، هنری و حقوق مرتبط است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: بر پایه منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز تصمیم قانونگذار، دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف به درخواست رسمی عضویت در سازمان جهانی تجارت شد و این درخواست چند سال پیش تقدیم آن سازمان شد. دستگاه‌های اجرایی کشور در حال پاسخ دادن به سوالات ارسالی از دبیرخانه آن سازمان هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد که پس از برگزاری موفق اولین همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط در سال ۱۳۸۹، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصمم شد که با یک برنامه‌ریزی سنجیده و جامع، و با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی کشور، گام‌هایی را بردارد.

وی با اشاره به برخی از این اقدامات، اظهار داشت: ضروری است این اقدامات متضمن منافع حداکثری و مصالح کلان توسعه‌ای کل کشور باشد، پاسخگوی نیازهای مشروع، منطقی و به‌حق پدیدآورندگان و آفرینندگان آثار علمی، تحقیقاتی، ادبی و هنری کشور بوده، و منطبق با تحولات روز داخل و خارج از کشور باشد تا آسیب های فعلی به حداقل ممکن کاهش یابد.

وی ادامه داد: همچنین این اقدامات از نقض گسترده حقوق وهرگونه جفا و دست‌اندازی به حقوق پدیدآورندگان آثار علمی، ادبی و هنری ایرانیان فرهیخته در خارج از کشور، جلوگیری کرده، آنان را به داشته‌ها و کوشش‌های بی‌دریغ‌شان بیش از پیش امیدوار کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در سه دهه گذشته، این وزارتخانه با همکاری موثر دستگاه‌های اجرایی ذیربط و با بهره‌مندی از تحقیقات و پژوهش‌های ارزشمند دانشگاهیان کشور و نیز از رهگذر مذاکرات رسمی و حضوری معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیرکل و معاونین و مدیران ارشد سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) و حضور فعال در جلسات کمیته دائم کپی‌رایت و حقوق مرتبط آن سازمان بین‌المللی که با حمایت و پشتیبانی دستگاه‌های موثر، به‌خصوص وزارت امور خارجه همراه بوده، اقداماتی را به عمل آورده است.

حسینی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در این زمینه افزود: با تشکیل کارگروه فنی و حقوقی و برگزاری جلسات متعدد با محققان برجسته حوزه‌های علمیه، حقوقدانان و صاحب‌نظران عرصه مالکیت ادبی و هنری، و نیز با استفاده از همه متون و پیش‌نویس‌های ارائه ‌شده از قانون جامع مالکیت ادبی و هنری، پیش‌نویس قبلی لایحه قانون جامع حقوق مالکیت ادبی و هنری را جهت طرح در هیأت محترم دولت و تصویب لایحه تقدیم کرد.

حسینی یادآورشد: نظر به آنچه گفته شد و نیز ضرورت پیوستن کشور به سازمان جهانی تجارت و تکالیف دولت در قانون برنامه پنجم توسعه کشور ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۰ رسما پیش‌نویس لایحه الحاق دولت به کنوانسیون‌های برن و روم را جهت طرح و تصویب در هیات دولت آماده کرد.

وی ابراز امیدواری کرد هر چه سریعتر کمیسیون لوایح، کار بررسی‌های کارشناسانه خود را به پایان رسانده، شاهد تصویب پیوستن دولت جمهوری اسلامی ایران به آن دو کنوانسیون مهم بین المللی توسط هیات محترم دولت و مجلس شورای اسلامی باشیم.

فراهنگ ۱۸۸۳**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۴۶۰۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.