پیوند مدفوع مصنوعی برای مقابله با عفونت باکتریایی روده

سلامت > تحقیقات
پژوهشگران می‌گویند پیوند مدفوع مصنوعی ممکن است به راه علاجی موثر برای افرادی که دچار عفونت‌های مقاوم باکتریایی روده هستند، تبدیل شود.

به گزارش لایو ساینس دانشمندانی که این مدفوع مصنوعی – یک “ابر- پروبیوتیک به نام RePOOPulate – را ساخته‌اند می‌گویند این مخلوط ممکن است جایگزین ایمن‌تری نسبت به پیوند مدفوع واقعی باشد که پیش از این برای درمان بیماران مبتلا به عفونت‌های روده‌ای با باکتری “کلستریدیوم دیفیسیل” به کار رفته است.

عفونت‌های کلستریدیوم دیفیسیل باعث اسهال و سایر مشکلات روده‌ای می‌شوند که هر سال ۱۴۰۰۰ نفر را در آمریکا به کام مرگ می‌‌فرستند.

خطر دچار شدن به این عفونت در سالمندان و افرادی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، بیشتر است. تصور بر این است که آنتی‌بیوتیک‌ها با کشتن برخی از گونه‌های باکتری‌های مفید روده، به باکتری کلستریدیون دیفیسیل امکان رشد غیرعادی می‌دهند. در برخی از افراد دچار عفونت با باکتری کلستریدوم دیفیسیل، درمان با آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند مترونیدازول و وانکومایسین موثر واقع نمی‌شود، و در موارد شدید جراحی برای خارج کردن بخش‌های عفونی‌شده روده لازم است.

c.difficile2

اما بررسی‌های اخیر بیانگر موثر بودن پیوند مدفوع به عنوان درمانی موثر برای افراد دچار عفونت‌های عودکننده کلستریدیوم دیفیسیل بوده‌اند. بر اساس این بررسی‌ها هنگامی که مواد مدفوعی به دست آمده از افراد سالم با آب گرم مخلوط می‌شوند و از راه لوله به روده بزرگ بیماران فرستاده می‌شوند، به بازگشت تعادل طبیعی باکتری‌های روده کمک می‌کنند.

اما این بررسی جدید نشان می‌دهد که با استفاده از مدفوع مصنوعی می‌توان نیاز به اهداکننده مدفوع را برطرف کرد.

RaPOOPulate که از کشت‌های خالص‌شده باکتری‌‌های روده‌ای ساخته شده است، به درون روده دو بیمار – دو زن در دهه ۷۰ زندگی مبتلا به عفونت مزمن کلستریدیوم دیفسیل- پیوند زده شد که به درمان‌های قبلی با آنتی‌بیوتیک‌های ضد این باکتری پاسخ نداده بودند.

به گفته پژوهشگران سه روز پس از این درمان با مدفوع مصنوعی، علائم در هر دو زن برطرف شد، و شش ماه بعد آزمایش این باکتری در آنها منفی شد. به علاوه برخی زا باکتری‌های پایدارکننده درون مدفوع مصنوعی در مجرای روده‌ای هر دو زن جایگزین شده بودند.

اما آلن-ورکو میکروب‌شناس در دانشگاه گوئلف کانادا که RaPOOPulate را ایجاد کرده است، در این باره گفت: “این یافته‌ها مهم است زیرا اغلب فراورده‌های پروبیوتیک موجود در بازار تنها به طور موقت باعث جایگزینی باکتری‌های مفید می‌شوند.”

به گفته پژوهشگران یک سودمندی دیگر مدفوع مصنوعی این است که مانند مدفوع طبیعی خطر انتقال بیماری‌های عفونی به بیماران را ندارد. آلن ورکو افزود: “ترکیب دقیق باکتری‌هایی که به این ترتیب وارد روده بیمار می‌شود معلوم و قابل کنترل است.”

به گفته این پژوهشگر ایده بازسازی زیست‌بوم میکروبی روده ممکن است روزی برای درمان سایر بیماری‌های روده‌ای مانند بیماری التهابی روده نیز به کار رود.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.