پیکان هم گران شد

۲۴م دیماه ،

سال ۹۱ را می‌توان سال افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو دانست.

به گزارش «عصرخودرو به نقل از اقتصاد پرس، در ۱۰ ماهه اول امسال بعضی خودروهای داخلی مانند پراید افزایش قیمتی بین ۶ تا ۸ میلیون تومان و بعضی محصولات دیگر مانند انواع پژو بیش از این میزان افزایش قیمت را تجربه کردند و در این میان در اتفاقی نادر،خودرو در کشورمان از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شد.
سال ۹۱ را می‌توان سال پرحاشیه صنعت خودرو دانست؛ به طوری که در چند ماه قبل تعیین قیمت خودرو از سوی خودروسازان، شورای رقابت، کمیته نرخ‌گذاری و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به یک چالش مهم تبدیل و سبب شد تا بسیاری از خودروهای وطنی به چندین برابر قیمت خود خرید و فروش شوند.
 همچنین بسیاری از شرکت‌های بزرگ و به نام خودروسازی کشور بارها بر وضعیت نامناسب این صنعت تاکید کرده‌اند و خواستار ارائه راهکار و حمایت‌های دولتی برای برون‌رفت از این وضعیت شده اند، اما متاسفانه هنوز هم خبرهای مایوس‌کننده‌ای از حال و روز خودروسازان داخلی به گوش می‌رسد که حاکی از کاهش ۵۰‌ درصدی تولید و بدهی‌های میلیاردی تولیدکنندگان داخلی است.
همین مشکلات سبب شد که بازار خودرو دستخوش تغییرات بسیاری شود، به طوری که قیمت‌ها با نوسانات فراوانی روبه رو بود و در این میان آزاد شدن قیمت گذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان، افزایش قیمت کارخانه ای بعضی از محصولات داخلی و بالا رفتن قیمت همین محصولات در بازار آزاد را در پی داشت و تاثیر مستقیم بر ایجاد حباب کاذب برای قیمت خودرو گذاشت.
این وضعیت نه تنها شامل خودروهای صفر کیلومتر و حتی کارکرده شده، بلکه سبب رونق مجدد خودروهای از رده خارجی مانند پیکان که دیگر تولید نمی شوند نیز شده است.
متاسفانه بلبشوی افزایش غیر منطقی قیمت خودرو در ماه‌های اخیر سبب شده تا خودروی پیکان که دیگر چند سالی است خط تولید آن متوقف شده و به اصطلاح آنچه از این محصول در بازار موجود است، تقریبا عتیقه محسوب می‌شود، با قیمتی بین ۵/۳ تا ۷ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شود.

 

خودرو

تاریخ فروش

قیمت

۱۳۸۳، پیکان، گوناگون

سفید، کارکرد ۱۵,۰۰۰

فنی سالم – دوگانه سوز

 

/۱۰/۲۲

 

 

۶,۸۰۰,۰۰۰

 

۱۳۸۱،پیکان، گوناگون

سفید، کارکرد ۲۰۰,۰۰۰ فنی فوق العاده سالم و…

 

/۱۰/۲۲

 

 

۵,۲۰۰,۰۰۰

۱۳۷۶، پیکان، گوناگون

سفید، گیربکس گتراگ آلمان ۵ دنده بسیار سالم و…

 

/۱۰/۲۲

 

 

۳,۴۰۰,۰۰۰

۱۳۷۳، پیکان، گوناگون

سفید، کارکرد ۳۰۰,۰۰۰ مدل خودرو پیکان پژو

 

/۱۰/۲۰

 

 

۳,۲۰۰,۰۰۰

۱۳۸۱، پیکان، گوناگون

سفید، کارکرد ۱۳۲,۰۰۰

دوگانهCNG،…

 

/۱۰/۱۹

 

 

۵,۲۰۰,۰۰۰

۱۳۸۳، پیکان، گوناگون

سفید، کارکرد ۲۱۰,۰۰۰، ماشین از نظر فنی بسیار سالم و…

 

/۱۰/۱۸

 

 

۴,۲۰۰,۰۰۰

۱۳۸۳، پیکان، گوناگون

سفید، کارکرد ۱۰۰,۰۰۰، بدون رنگ بیمه تا۹۲/۸

 

/۱۰/۱۸

 

 

۶,۰۰۰,۰۰۰

۱۳۸۲، پیکان، گوناگون

سفید، کارکرد ۱۸۵,۰۰۰، هشت سال تخفیف بیمه دارد دو ماه بیمه…

 

/۱۰/۱۸

 

 

۴,۵۰۰,۰۰۰

 

این موارد نمونه ای از پیکان‌های مورد معامله در چند روز قبل بوده که شاید چند ماه پیش هیچ گاه تصور نمی شد این محصول از رده خارج بتواند با چنین قیمت‌هایی خرید و فروش شود اما متاسفانه شرایط بازار خودروهای داخلی سبب شده تا پیکان مدل ۱۳۸۳ با قیمتی برابر ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش برسد؛ در حالی که چند ماه پیش می‌شد پیکان را در مدل‌های ۷۳ تا ۷۶ از ۵/۱ تا ۲ میلیون تومان و مدل‌های بالاتر مثل ۸۱ را هم تا ۵/۳ میلیون تومان پیدا کرد.
بهار سال ۱۳۸۴ خزان پیکان بود و از آن سال این خودرو با تمام بدی‌ها و کاستی‌هایش در یادها باقی ماند و انتظار می‌رفت در چند سال آینده پیکان به خاطره‌ها بپیوندد، اما پاییز و زمستان ۹۱، بهار مجدد پیکان در بازار ایران شد و این بار خودروهایی با عمر ۹-۱۰ ساله دوباره ارزش یافتند و با مبالغی نجومی به فروش رفتند و اکنون باید گفت سلام پیکان!
حال باید دید که قیمت خودرو تا کجا قرار است رشد کند و آیا قیمت ارز همچنان کنترل‌کننده این بازار است؟ آیا خودروسازان برای کنترل بازار دست به کاهش قیمت محصولات خود خواهند زد و آیا ورود رئیس‌جمهور به حوزه صنعت خودروسازی خواهد توانست قیمت‌ها رادر این آشفته بازار متعادل سازد؟‌!

منبع:عصرخودرو
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.