پ‌ک‌ک: استانبول را به حمص سوریه تبدیل می‌کنیم

پایگاه خبری المنار اعلام کرد که اخیرا حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) نخست‌وزیر ترکیه را تهدید کرده و خواستار اطمینان از صحت و سلامتی رهبر بازداشتی خود شده است.
 در حالی که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در (مصاحبه با روزنامه جمهوریت ترکیه و در) پاسخ به اتهامات مقامات ترکیه اعلام کرد که اگر ترکیه از جانب پ.ک.ک نگران است، این امر نتیجه سیاست دولت ترکیه است و ربطی به همسایگان این کشور ندارد، پایگاه خبری المنار اعلام کرد که حزب کارگران کردستان رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه را تهدید کرده است که استانبول را به شهر حمص سوریه تبدیل می‌کند.

المنار با رد هرگونه مسئولیت خود درباره محتوای این خبر، آن را نظر نویسنده گزارش یعنی «نضال حماده» دانست و به نقل از وی نوشت: عبدالله اوجالان رهبر حزب کارگران کردستان از حدود یک سال پیش تحت بازداشت انفرادی و اجباری در زندانی در جزیره ایمرالی در نزدیکی استانبول است و تا همین ایام اخیر مقامات ترکیه هرگونه درخواست وکلای او و سازمان‌های حقوقی جهانی برای دیدار کردها با او یا جویا شدن حال او را رد می‌کردند و آنکارا بر موضع مخالف خود با این موضوع تا دو هفته پیش پافشاری می‌کرد در حالی که از دو هفته پیش شایع شده است که اوجالان به دلیل بیماری و سال‌ها حبس و شکنجه در زندان درگذشته است.

نضال حماده افزود: از دو هفته گذشته شرایط روند صعودی گرفته است. حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) تهدید کرد که اگر مقامات ترکیه به کمیته مستقلی اجازه دیدار با اوجالان را در زندان ندهند تا از زنده بودن او اطمینان حاصل کنند، استانبول را به حمص دیگری تبدیل خواهند کرد.

بنا بر این گزارش، همزمان با این تهدید، عملیات نظامی پ.ک.ک در مناطق متعددی در ترکیه و درگیری ها در کوه‌های قندیل افزایش یافته است و همین امر سبب شده است ترکیه از موضع سرسختانه خود عقب‌نشینی کند و اجازه دیدار با اوجالان را بدهد.

نضال حماده افزود: برخی رهبران بلندپایه در حزب کارگران کردستان به من تاکید کردند که کمیته‌ای بین‌المللی از مبارزه با شکنجه، آخر هفته گذشته با اوجالان دیدار کرده و این کمیته تاکید کرده است که اوجالان زنده است و وضعیت سلامتی او خوب است.

این منابع تاکید کردند که از طریق میانجیگران آمریکایی که میان ما و مقامات ترکیه در مذاکرات اوسلو هستند، به سران ترکیه تاکید کردیم که می‌توانیم فصل گردشگری ترکیه را خراب کنیم و شما قدرت ما را در عملی کردن تهدیدهایمان می‌دانید و می‌توانیم استانبول را به حمص دیگری تبدیل کنیم.

تلاش مرتبط آمریکا در اوسلو

در همین ارتباط، منابع کرد نزدیک به پ.ک.ک اعلام کردند که مذاکرات اسلو بین حزب کارگران و دولت ترکیه به شکست منجر شد؛ مذاکراتی که با میانجیگری آمریکا آغاز شده است زیرا آمریکا در صدد است کردها را به دلیل وضعیت سوریه کنار نگاه دارد تا بتواند به تلاش براندازانه خود در سوریه ادامه بدهد اما منابع کرد تاکید کردند که اردوغان و دولت او اصلا قصد امتیازدهی ندارند و همه این مذاکرات مانوری سیاسی برای کنار نگاه داشتن کردهاست.

۴۹۲۶۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.