چارلی؛ جاسوس زیردریایی سیا که الهام بخش ربات‌های امروزی شد

ارتش آمریکا تعدادی ربات‌ زیرآبی برای جاسوسی از دشمن دارد اما این فناوری‌های پیشرفته سال‌ها پس از ربات گربه‌ماهی “چارلی” به وجود آمدند.

به گزارش ممتازنیوز و به نقل از دیلی‌میل، ربات بدون سرنشین “چارلی” در دهه‌ی ۱۹۹۰ توسط آژانس اطلاعات مرکزی (CIA) ساخته شد. این ربات دارای حسگرهای بصری و صوتی برای جاسوسی از دشمنان و همچنین نمونه برداری از آب است.

این “گربه‌ ماهی” محافظ در برابر فشار بود و سیستم “حفظ تعادل”(ballast) و سیستم ارتباطی در بخش اصلی بدنه و سیستم پیشرانه در قسمت دم دارد.

جزئیات ماموریت‌های “چارلی” هنوز محرمانه است اما فناوری‌های آن به دانشمندان در ساخت زیردریایی‌های رباتیک و دیگر دستگاه‌های الهام گرفته شده از آبزیان برای جستجوی دریاها کمک کرد.

این ربات ماهی ۲ فوت(۶۰ سانتی‌متر) طول دارد و طبق گفته‌ی وبسایت آژانس اطلاعات مرکزی برخی از ویژگی‌های آن شامل سرعت، استقامت، کنترل عمق و دقت بالا در شناست.

اگرچه “چارلی” اندازه‌ای کوچک‌تر از ماهی‌های معمولی که طول متوسط آن‌ها ۳ فوت(۹۰ سانتی‌متر) است دارد اما ظاهر و نحوه‌ی حرکتش مشابه گربه ‌ماهی‌های واقعی است. “چارلی” برای زمان خود بسیار پیشرفته بود اما پیش از آن ربات‌های دیگری نیز هنگامی که ایالات متحده در دهه‌ی ۱۹۵۰ به مطالعه‌ی ربات‌های زیر دریایی پرداخت وجود داشتند.

رباتی که توسط آزمایشگاه دانشگاه فیزیک کاربردی واشنگتن ساخته شده بود از اولین‌ها بود که شکلی شبیه به اژدر داشت و برای جمع‌آوری داده‌هایی از ویژگی‌های فیزیکی اقیانوس ساخته شده بود.

ربات‌ تحقیقاتی زیرآبی قبلی(SPURV) برخلاف چارلی مخفیانه در آب حرکت نمی‌کردند و با این وجود تا قبل از سال ۱۹۷۹، ۴۰۰ ماموریت را به اتمام رساندند.

نزدیک به دو دهه‌ی بعد مهندسان موسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) یک ربات‌ماهی به نام “چارلی” ساختند اما این ربات قادر به حرکت آزادانه نبود. آن‌ها کار خود را با ربات دیگری ادامه دادند که می‌توانست آزادانه شنا کند و اسم آن را “وندا” گذاشتند اما این ربات نیز نمی‌توانست بدون برخورد به دیواره‌های تانکی که در آن بود شنا کند.

در سال ۲۰۲۲ نیروی دریایی ایالات متحده از یک ماهی رباتی که به شکل یک ماهی تن تحت برنامه‌ای به نام “نموی ساکت” در آب پنهان می‌شود رونمایی کردند.

این ماهی قابل کنترل از راه دور است و یا می‌توان آن را برای شنای آزادانه برنامه‌ریزی کرد. این ربات بدون سرنشین می‌تواند چرخش‌هایی تند و تیز انجام دهد و به آرامی در آب حرکت کند این ویژگی برای انجام ماموریت‌های اکتشافی و جاسوسی مناسب است.

نیروی دریایی امیدوار است بتواند از آن برای ماموریت‌هایی مثل بررسی بدنه‌ی کشتی‌ها، بررسی آب برای خطرات احتمالی مثل مین، رساندن محموله و دسترسی به مکان‌های غیرقابل دسترسی استفاده کند.

همچنین نیروی دریایی اکنون بر روی رباتی زیرآبی با هوش مصنوعی کار می‌کند که بتواند دشمنان را بدون دخالت نیروهای انسانی بکشد. جزئیات آن به عنوان بخشی از پرونده‌ی بودجه سال ۲۰۲۰ اعلام شد و مشخص شد نام آن کلاز (CLAWS) است.

زیردریایی‌های خودمختار امروزه وجود دارند اما به اندازه‌ی کافی باهوش نیستند و هر عملیات پیچیده‌ای نیازمند دخالت انسانی است اما زیردریایی‌های جدید دارای هوش مصنوعی هستند و قادر خواهند بود بدون کنترل انسان‌ها فعالیت‌های گسترده‌تری انجام دهند.

انتهای پیام 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.