چاقی احتمال بروز سنگ صفرا را افزایش می‌دهد

سلامت > تحقیقات
نتیجه یک مطالعه جدید حاکی از آن است که چاقی احتمال ابتلا به سنگ صفرا را افزایش می‌دهد.

سرطان، دیابت، فشار خون بالا و … از جمله بیماری‌هایی هستند که پیش از محققان چاقی را از متهمین ردیف اول بروزشان معرفی کرده بودند. حالا تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد نوجوانانی که چاق هستند در مقایسه با نوجوانانی که وزن نرمال دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا هستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، یک تیم تحقیقاتی ۵۱۰‌‌ هزار نفر که بین ۱۰ تا ۱۹ سال سن داشتند را تحت بررسی قرار دادند. بر اساس نتایج این تحقیقات که در مجله تغذیه و امراض معده و روده کودکان منتشر شده، از میان این افراد ۷۶۶ نفر سنگ کیسه صفرا داشتند.

این تحقیقات معلوم کرد کسانی که چاق بودند دو برابر کسانی که وزن مناسب داشتند به بیماری سنگ کیسه صفرا مبتلا شده بودند. این میزان در مورد کسانی که دچار چاقی مفرط بودند تا شش برابر هم افزایش یافته بود.

مطالعه این تیم تحقیقاتی روی آمار ثبت شده در پرونده مطالعات بهداشت و درمان کودکان جنوب کالیفرنیا، مشخص کرد که ارتباط بین وزن و سنگ کیسه صفرا در دخترها بیش از پسرهاست.

البته ارتباط میان چاقی و سنگ صفرا در بزرگسالالن پیش از این هم شناخته شده بود. نکته جدید تحقیق جدید ارتباط میان این مشکل با چاقی کودکان و نوجوانان است.

کورینا کوبنیک، یکی از مدیران این تیم تحقیقاتی در این زمینه می‌گوید: با اینکه سنگ کیسه صفرا در بزرگسالانی که اضافه وزن شدید دارند، شایع است در طول تاریخ در میان کودکان و نوجوانان نادر بوده است.

این محقق می‌گوید این یافته‌ها اعتقاد دانشمندان را راسخ‌تر می‌کند که جوانانی که اضافه وزن دارند یا دچار چاقی مفرط هستند بیشتر از بزرگسالانی که در این شرایط قرار دارند، در معرض ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا هستند.

به اعتقاد کارشناسان، این‌که سنگ کیسه صفرا در نوجوانان چاق دیده شده، تعجب بر انگیز نیست اما نگران‌کننده است: «پیش از این هم شواهدی مبنی بر افزایش ناهنجاری‌های مرتبط با چاقی در سنین جوانی وجود داشته است. دیابت نوع دوم و فشار خون بالا پیشتر در نوجوانانی که اضافه وزن داشتند دیده شده بود و حالا نوبت به سنگ کیسه صفرا رسیده است؛ همین‌که این مشکلات زودتر بروز می‌کنند باعث می‌شود که سن مرگ و میر هم کاهش بیابد.»


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.