چاقی نوجوانان کارکرد تحصیلی آنان را دچار اشکال می‌کند

سلامت > تحقیقات
یک بررسی جدید نشان می‌دهد که چاقی در نوجوانان با کاهش حجم مغزی و اشکال در کارکرد تحصیلی آنان ارتباط دارد.

به گزارش ای بی سی نیوز این بررسی بر روی ۱۱۰ نوجوان آمریکایی نشان داد که نوجوانانی که دچار سندروم متابولیک- ترکیبی از چاقی، پیش-دیابت، فشار خون بالا، تری‌گلیسرید بالا و میزان پایین کلسترول خوب یا HDL- هستند، نسبت به همکلاسی‌های‌ که وضعیت متابولیک سالمتری دارند، نمرات کمتری در آزمون‌های ریاضیات و املا می‌گیرند و دامنه توجه کوتاهتری دارند.

همچنین تصویربرداری از مغز این نوجوانان نشان می‌دهد که در آنان هیپوکامپ – بخشی از مغز که با یادگیری و حافظه مربوط است- کوچکتر است.

پژوهشگران می‌گویند این نتایج به خصوص با توجه به شیوع بالای سندروم متابولیک – از هر ۱۲ کودک و نوجوان آمریکایی یک نفر به این عارضه دچار است، ممکن است پیامدهای نگران‌کننده‌ای داشته باشد.

به گفته این پژوهشگران کارکرد ضعیف‌تر شناختی و اختلال در تمامیت ساختاری مغز در میان نوجوانان دچار سندروم متابولیک بیانگر آن است که حتی اختلال نسبتا کوتاه‌مدت در سوخت و ساز با وجود نبود مشکلات عروقی می‌تواند به عوارض مغزی منجر شود.

تحقیقات پیشین سندروم متابولیک را با اختلالات مغزی در بزرگسالان نیز مربوط کرده بودند. اما روشن نبود که این نقائص به خود این سندروم مربوط است یا ناشی از تغییرات جریان خون ناشی از بیماری قلبی – عروقی است.

اما نتایج این بررسی نشان می‌دهد که سندروم متابولیک به خودی خود ممکن است کارکرد مغز را بدتر کند، زیرا نوجوانان دچار مشکلات عروقی که بزرگسالان در طول زمان دچار آن می‌شوند، نیستند.

پژوهشگران امیدوارند این یافته‌ها خانواده‌ها را وادارد که با تغییر سبک زندگی‌شان برای کاهش وزن و برطرف شدن سندروم متابولیک به سلامت نوجوانان‌شان کمک کنند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.