چاق‌ها بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب می باشند

۳ م دیماه ،

چاق‌ها بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب هستند

آمارها نشان می‌دهد بیماران مبتلا به کبد چرب، چاق می باشند و از آنجا که چاقی در جوامع و گروه‌های سنی مختلف رو به گسترش است، شیوع این بیماری هم در حال افزایش است.

به گزارش راسخون به نقل از وب دا، دکتر سید ضیاء الدین مظهری با بیان این مطلب اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد بیماران مبتلا به کبد چرب، چاق می باشند و از آنجا که چاقی در جوامع و گروه‌های سنی مختلف رو به گسترش است، شیوع این بیماری هم در حال افزایش است.

وی افزود: اشخاصی که گرایش عجیبی به فست‌فودها و سرخ‌کردنی‌ها دارند، در معرض ابتلا به کبد چرب می باشند و به طرف چاقی خزنده‌ حرکت می‌کنند چربی یا میزان ترانس موجود در این غذاها چربی بد (LDL‌) را افزایش و چربی خوب خون (HDL) را کاهش می‌دهد و خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی و کبدی را افزایش می‌دهد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: مصرف بیش از حد غذاهای پرکالری یکی از عوامل موثر در شیوع بی‌رویه چاقی است. وقتی اشخاص این انرژی مازاد را با فعالیت بدنی مصرف نمی‌کنند، چربی‌ها در اطراف شکم و سلول‌های کبدی ذخیره می‌شود و عملکرد این عضو حیاتی را با مشکل مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: اشخاصی که آبمیوه‌های مصنوعی بسیار مصرف می‌کنند، به سبب افزایش فروکتوز که تبدیل به تری‌گلیسیرید بالا می‌شود، کبد خود را در معرض خطر قرار می‌دهند.

دکتر مظهری بهترین راه برای تشخیص این بیماری را نمونه‌برداری از کبد عنوان کرد و گفت: اشخاص چاق‌ و دارای شکم بزرگ، مبتلایان به دیابت نوع ۲، مبتلایان به بعضی اختلالات چربی‌ خون بخصوص چربی تری‌گلیسیرید یا نارسایی‌های قلبی، اشخاص الکلی، مبتلایان به سوء‌تغذیه، اشخاصی که بسرعت و غیراصولی لاغر شده‌اند و کسانی که بعضی داروها مانند داروهای کورتون و ضدتشنج مصرف می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به کبد چرب می باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: اشخاصی که دهانشان بدطعم است و نفخ دارند و احساس خستگی می‌کنند و همچنین انباشتگی ناحیه شکم دارند، باید این بیماری را جدی بگیرند و با آزمایش و سونوگرافی کبد را از رفتــــن به طرف چرب بودن بازدارند.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.