چالش وزیر بهداشت با سازمان نظام پزشکی/ نگرانی از رفتارهای پرخطر جنسی

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه بهداشت و درمان کشور در این هفته همچون هفته های گذشته شاهد اخبار و رویدادهای گوناگونی بود که چکیده ای از مهمترین آنها را در گزارش آخر هفته مرور می کنیم.

روز شنبه را با انتقاد دکتر سیدشهاب الدین صدر، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران از نحوه اجرای نسخه ۰۲ برنامه پزشک خانواده آغاز کردیم.

وی گفت که اگر قرار باشد که نسخه ۰۲ پزشک خانواده به شکل کنونی اجرا شود احتمال توفیق آن کم است.

صدر عنوان داشته که اعتبارات لازم برای اجرای نسخه ۰۲ در بودجه سالیانه دیده نشده است و برای اجرای مطلوب آن لازم است که بودجه نظام سلامت افزایش یابد. البته این طرح حاوی نکاتی مثبتی مانند رایگان بودن خدمات برای بیماران است. اما تحقق آن نیازمند تخصیص اعتبارات است.

در همین روز دکتر ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان ایران از ناکافی بودن بودجه سلامت انتقاد کرد و گفت: طبق قانون باید ۱۰ درصد از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به بخش سلامت اختصاص پیدا کند ولی معلوم نیست این پول کجاست.

وی همچنین از عملکرد صندوقهای بیمه گر در کشور گلایه کرد و افزود: اگر این صندوقها وجود نداشته باشند کمتر مشکل پیدا می‌کنیم. صندوقهای بیمه نباید برای مال اندوزی تاسیس شوند بلکه باید گره گشای مشکلات مردم باشند چرا مردم باید در جامعه ما برای درمان بیماریهای خود زیر خط فقر بروند. از سوی دیگر نیز صندوقهای بیمه تنها مقداری از تعهدات خود را پس از ماهها تاخیر به گروههای پزشکی می‌پردازند.

توصیه های وزیر بهداشت به مدیران زیر مجموعه وزارت بهداشت برای مواجهه با روزهای سخت حوزه سلامت، یکی دیگر از اخبار اولین روز هفته بود.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه امسال سخت ترین سال کاری را در طول سالهای گذشته در پیش داریم، اظهارداشت: وضعیت خاصی در بودجه سال ۹۱ داریم و با توجه به تحریمها احتمالا سال سختی هم در پیش داریم و باید کمربندها را محکم ببندیم.

دکتر مرضیه وحیددستجردی همچنین گفت: امسال باید برخی بودجه ها را برای ذخیره دارو و تجهیزات پزشکی ذخیره سازی کنیم و لازم است در صرف اعتبارات دقت بیشتری صورت گیرد و روسای دانشگاههای علوم پزشکی مسئله گذر از بحران را مد نظر داشته باشند.

یکی دیگر از اخبار روز شنبه مربوط بود به هشدار رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در مورد افزایش موارد ابتلا به اچ آی وی از طریق رفتارهای پرخطر جنسی.

دکتر عباس صداقت با اعلام اینکه سهم انتقال جنسی در موارد جدید بروز HIV در حال افزایش است، اظهارداشت: زنان به عنوان یک گروه در معرض خطر بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرند.

به گفته رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، آمارهای جمع آوری شده از دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور نشان می دهد که تعداد موارد جدید ابتلا به HIV رو به کاهش است ولی سهم انتقال جنسی در موارد جدید بروز بیماری در حال افزایش است به گونه ای که در سال ۸۹ ، ۳۲۹ مورد ثبت شده ابتلا به HIV از طریق ارتباط جنسی محافظت نشده در کشور داشته ایم، که این امر نشان دهنده خطر آغاز موج سوم بیماری ایدز در کشور است. بنابراین توجه به الگوی انتقال از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

روز یکشنبه خبری داشتیم مبنی بر اینکه ترافیک تهران باعث می شود که بیماران سکته مغزی نتوانند به موقع به مرکز درمانی برسند تا امیدواری به درمان آنها بیشتر شود.

دکتر عسکر قربانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، زمان طلایی برای درمان به موقع بیماران سکته مغزی را کمتر از ۳ ساعت دانست و گفت: این بیماران را باید در زمان طلایی به مرکز درمانی که داروی ضد لخته خون را دارد رساند اما ترافیک تهران در اغلب موارد مشکل ساز می شود.

وی، اتلاف زمان را یکی دیگر از علل بروز مشکل در روند درمان بیماران سکته مغزی دانست و افزود: مکث و تاخیر بیماران از منزل تا آمدن به مرکز درمانی، یکی دیگر از علتهایی است که باعث می شود روند درمان این بیماران دچار مشکل شود.

خبر بعدی که روز یکشنبه انعکاس داشت، مربوط می شد به پرعارضه ترین داروی مخدر.

دکتر رضا افشاری رئیس منتخب جامعه سم شناسی پزشکی آسیا اقیانوسیه از ترامادول به عنوان پرعارضه ترین داروی مخدر نام برد.

وی با اشاره به اینکه این دارو یکی از مسکن های مخدر به شمار می رود، اظهار داشت: مصرف بدون تجویز و اعتیاد گونه این دارو موجب بروز تشنج، نارسایی کبد و کلیه، مشکلات قلبی و عروقی و مرگ می شود.

روز دوشنبه را با خبر وزیر بهداشت آغاز کردیم.

وزیر بهداشت که در جمع تعدادی از ماماهای کشور حضور یافته بود از جذب ماماهای بیکار در برنامه پزشک خانواده، وضعیت قرارداد بیمه ماماها و مطالبات بر جای مانده این قشر خبر داد.

وی به افزایش جذب ماماها در بخشهای مختلف و بیمارستانهای جدید‌التأسیس اشاره کرد و گفت: سال گذشته تعدادی از ماماها را برای اتاق زایمان و بخش‌های زایمان در بیمارستانهای جدید‌التأسیس جذب کردیم و بخشنامه‌ای اعلام شده که ماماها در بخش زنان و پست‌ پارتوم (بعد از زایمان)‌ جذب شوند.

 

خبر دوم که روز دوشنبه منتشر شد مربوط به میزان معلولیت نوزادان در کشور.

 

دکتر احمدرضا طهماسب رئیس مرکز پزشکی جنین، مجتمع کنترل اختلالات رشد، تکامل و ناهنجاریهای زمان تولد، از نقص ستون فقرات جنین (NTD) به عنوان یکی از اشکالات شایع نام برد و گفت: تقریبا صد درصد موارد این عارضه قابل تشخیص است اما آماری که در کشور داریم بسیار پایین تر از حد انتظار است.

 

وی با اعلام اینکه در خوشبینانه ترین حالت حدود ۳۰ درصد و در بدترین حالت حدود ۱۰ درصد از موارد نقص ستون فقرات جنین در کشور قابل تشخیص است، ادامه داد: برای تشخیص نقص ستون فقرات جنین می بایست سونوگرافی در سه سطح بر روی جنین انجام شود.

 

همچنین دکتر سعید رضا غفاری رئیس مجتمع کنترل اختلالات رشد، تکامل و ناهنجاریهای زمان تولد، هدف اصلی این مرکز پزشکی را جلوگیری از معلولیت قبل و بعد از دوران بارداری دانست و گفت: بیش از ۷۰ درصد معلولیتها قابل پیشگیری هستند.

 

خبر بعدی مربوط بود به آمار مبتلایان به تالاسمی در کشور.

 

دکتر حسن ابوالقاسمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به قرار گرفتن ایران بر روی کمربند تالاسمی دنیا و وجود ۱۸ هزار بیمار مبتلا به تالاسمی در کشور گفت: ۲۵ درصد خونهای سازمان انتقال خون یعنی از دو میلیون واحد خون در سال، یک چهارم آن برای بیماران تالاسمی استفاده می‌شود و ۴ هزار نفر نیز از داروهای خوراکی استفاده می‌کنند.

 

اخبار مربوط به روز سه شنبه را با خبری مربوط به شیوع بالای سوءهاضمه در بین ایرانیها آغاز کردیم.

 

دکتر رضا ملک زاده رئیس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نزدیک به ۲۰ درصد ایرانیها هفته ای یک بار ترش می کنند.

 

وی گفت: وقتی بررسی شد، متوجه شدیم که مهمترین علت ترش کردن افراد مربوط به پرخوری است. به طوریکه نزدیک به ۶۵ تا ۷۰ درصد مردم کشورمان بیشتر از نیازشان غذا می خورند.

 

دکتر حسین پاکدامن رئیس انجمن مغز و اعصاب در ارتباط با آمار مبتلایان به ام اس در ایران گفته است که بر اساس تقسیم بندیهای جغرافیایی باید در هر ۱۰۰ هزار نفر ۳ نفر به ام اس مبتلا باشند که بر اساس محاسبات  اکنون باید ۲ هزار مبتلا به ام اس در ایران داشته باشیم این در حالی است که در کشور ما حدود ۵۰ هزار مبتلا به ام اس زندگی می کنند و متخصصان موفق به یافت علت این افزایش بیش از اندازه مبتلایان نشده اند. البته در منطقه هم با افزایش آماری ۳۰ تا ۴۰ درصد روبرو بوده است.

 

روز چهارشنبه با اعلام تعرفه های جدید پزشکی از سوی سازمان نظام پزشکی آغاز شد.

 

دکتر محمدرضا نوروزی نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی در همین ارتباط گفت: براساس تصویب اعضای شورای عالی نظام پزشکی کشور، تعرفه ویزیت پزشکان در سال جدید ۳۰ درصد وحق الزحمه جراحی، بیهوشی ومتخصصین داخلی نیز ۲۰ درصد افزایش یافت.

 

اما در همین روز وزیر بهداشت که برای بازدید از ساختمان جدید مرکز آزمایشگاههای مرجع غذا و دارو در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، نسبت به ابلاغ تعرفه های نظام پزشکی واکنش نشان داد و گفت که سازمان نظام پزشکی نمی تواند تعرفه های بخش خصوصی را ابلاغ کند. چون این وظیفه وزارت بهداشت است که می بایست تعرفه های بخش خصوصی و دولتی را ابلاغ کند.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.