چاوز:اوباما ادم خوبی است!

در پی انتقاد میت رامنی از باراک اوباما به دلیل “کم اهمیت شمردن تهدید ونزوئلا”، هوگو چاوز با رد این اظهارات تاکید کرد کشورش تهدیدی برای هیچ کس نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا طی مصاحبه‌ای با یکی از ایستگاه‌های تلویزیونی اسپانیایی زبان گفت که اقدامات هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا طی چند سال اخیر تاثیر چندانی بر امنیت ملی آمریکا نداشته است.

به دنبال این اظهارات میت رامنی، رقیب جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا، اظهارات اوباما را “هولناک” اطلاق کرد و الگوی سیاست‌های خارجی اتخاذ شده توسط این رئیس‌جمهور دموکرات را ضعیف دانست.

در همین حال هوگو چاوز در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی محلی ونزوئلا اتهامات وارد شده مبنی بر اینکه کشورش تهدید و خطری بزرگ به شمار می‌آید، تکذیب کرد.

چاوز گفت: امروزه ونزوئلا دیگر تهدید به شمار نمی‌آید.

وی افزود: این که “ما اورانیوم غنی شده داریم، پایگاه‌های موشکی تاسیس می‌کنیم و به حمایت از تروریسم می‌پردازیم”، همگی اظهاراتی هستند که از سوی دسیسه‌های برنامه‌ریزی شده از سوی امپریالیست‌ها و راست‌گراهای افراطی نشات می‌گیرند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین گفت هر زمانی که تلاشی در راستای بهبود روابط بین واشنگتن و کاراکاس صورت گرفته، قدرت‌های دسیسه چین در کمین بوده‌اند تا از طریق نشر اکاذیب و ایجاد رعب و وحشت در رسانه‌های آمریکا مانع چنین روابطی شده و نگذارند تا روابط به خوبی پیش رود.

چاوز که به دلیل اتخاذ سیاست‌های ضدآمریکایی خود در میان کشورهای عضو اوپک مشهور است، برخلاف فشارهای روزافزون اعمال شده از سوی آمریکا و سایر کشورها بر ایران، روابط خود را با این کشور گسترش داده است.

سال پیش اوباما در مصاحبه با یک روزنامه چاپ ونزوئلا گفت: مقامات آمریکا به هیچ وجه قصد ندارند در روابط خارجی ونزوئلا با سایر کشورها دخالت کنند اما من معتقدم که روابط ونزوئلا با ایران و کوبا به هیچ وجه به نفع مردم ونزوئلا نخواهد بود.

چاوز که همچون اوباما همتای آمریکایی خود، خود را برای مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آماده می‌کند، در طی اظهارات خود با لحنی آشتی‌جویانه گفت که اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا باید در قالب خود سنجیده شود.

وی گفت: اوباما در جریان مبارزات انتخاباتی قرار دارد، او نامزد ریاست جمهوری شده است. من امیدوارم تا انقلابیون این مطلب را درک کنند. به اعتقاد من اوباما جدا از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا است، “آدم خوبی” هم است.

چاوز برخلاف آنکه طی سال گذشته به دلیل ابتلا به سرطان سه بار زیر تیغ جراحی رفته در تلاش است تا برای سومین دور متوالی خود را نامزد ریاست جمهوری ونزوئلا کند چرا که احتمال می‌دهد مردم این کشور هنوز به طور قطعی تصمیم نگرفته باشند تا به چه کسی رای دهند.

این امر حاکی از سیاست میانه‌روی چاوز است. چاوز همچنین از دوستی خود با رهبر سوسیالیست کشور همسایه‌اش کلمبیا خبر داده که این امر نشان‌دهنده تاثیر او بر امور کشورهای آمریکای لاتین است.

رئیس‌جمهور کلمبیا در طی اظهارات خود تاکید کرد: چاوز عامل ثبات، صلح و یکپارچگی این منطقه است.

تیم انتخاباتی اوباما، نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری را متهم کرده به اینکه او به چاوز قدرت لازم برای جلب توجه بین‌المللی را داده و خود را از این طریق بازیچه او کرده است.

چاوز مرتبا در اظهارات خود از انقلاب کوبا به رهبری فیدل کاسترو تمجید می‌کند و می‌گوید اظهارات رامنی می‌تواند موجب خوشحالی رای‌دهندگان آمریکایی-کوبایی شود؛ افرادی که بسیاری مخالف کاسترو و چاوز هستند.

پس از آنکه باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ تصدی سمت ریاست جمهوری را بر عهده گرفت پنجره جدیدی در پیش روی روابط کاراکاس و واشنگتن گشوده شد که می‌توانست موجب بهبود روابط این دو کشور شود. به موجب آن چاوز از اظهارات شدید‌اللحن خود کاست و طی نشستی با اوباما دست دوستی داد.

اما طی چند ماه بعد، چاوز گفت که رهبر آمریکا در اتخاذ سیاست‌های خارجی مشابه جورج بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا عمل کرده و موجب شگفتی و تعجب همگان گشته است. چاوز بار دیگر جملات طعنه‌آمیز خویش را بیان کرد.

۲۶۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.