چاپخانه های فعلی ظرفیت تحقق شعار شمارگان ۱۰ میلیونی را ندارند

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدزاده شامگاه شنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران در محل غرفه سرای روزنامه نگاران ایران در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب، یادآوری شد: در هجدهمین دوره نمایشگاه بین المللی مطبوعات بالغ بر یک میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.

وی گفت: امروزه دیگر شمارگان کاغذی ملاک و معیار نیست، بلکه فضای روزنامه نگاری سایبر به کمک روزنامه نگاری کاغذی آمده و بر این اساس تعداد مراجعان روزنامه های الکترونیک باید به شمارگان روزنامه های کاغذی افزوده شود.

محمدزاده با تاکید براینکه باید پذیرفت شمارگان مطبوعات در کشور قابل توجه نیست، گفت: مهمترین علت این مساله کیفیت مطبوعات کشور است .

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد افزود: مطبوعه خوب، مطبوعه ای است که اگر یک روز منتشر نشود، خلا آن بین مردم جامعه احساس شود.

محمد زاده توسعه کیفی مطبوعات و تهذیب رسانه را دو رویکرد اصلی معاونت مطبوعاتی بیان کرد و گفت: مطبوعات و رسانه های کشور باید به معیارهای حرفه ای و اخلاقی توجه کنند.

وی در ادامه به بحث منبع خبر در رسانه های خبری اشاره کرد و افزود: منبع خبر مساله ای است که هم در اصول حرفه ای روزنامه نگاری و هم در آموزه های دینی ریشه دارد.

معاون وزیر ارشاد با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در سال ۸۸ دولت را موظف کرد یک تبصره به ماده یک قانون مطبوعات اضافه کند، گفت: این تبصره مشمول شدن خبرگزاری ها ذیل قانون مطبوعات بود.

محمد زاده با بیان اینکه پس از این دولت مکلف به تنظیم آئین نامه اجرایی برای خبرگزاری ها و نشریات الکترونیک شد، اظهار داشت: در همین راستا اداره کل مطبوعات داخلی آئین نامه ای را برای خبرگزاری ها تنظیم کرد که این آیین نامه به فصل پنجم قانون مطبوعات کشور اضافه شد.

وی در ادامه به بحث توسعه کیفی مطبوعات اشاره کرد و افزود: امروزه کاغذ مطبوعات از خارج وارد می شود که باید این وابستگی هرچه سریع تر قطع شود.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین توضیح بن های اشتراک در هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و راه اندازی سامانه اشتراک نشریات تخصصی را از جمله اقدامات مهم معاونت مطبوعاتی در سال گذشته برای رفع مشکلات نظام توضیح مطبوعات بیان کرد.

** رتبه بندی اصحاب رسانه آغاز شد

محمد زاده در ادامه از آغاز رتبه بندی اصحاب رسانه بر اساس آیین نامه کار حرفه ای خبرنگاران خبر داد و گفت: در جلسه اول کارگروه رتبه بندی خبرنگاران ۲۴ نفر از افرادی که پرونده خود را در سامانه سمان تکمیل کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفت و طی روزهای آینده پروانه کار حرفه ای خود را دریافت خواهند کرد.

** دو هزار نفر در نوبت دریافت مجوز نشریات قرار دارند

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه پیش از این حدود چهار هزار نفر در صف دریافت مجوز انتشار نشریات از هیات نظارت قرار داشتند، گفت: با صدور یکهزار و ۵۰ مجوز نشریه در ۱۵ ماه گذشته و به روز شدن بررسی مجوز نشریات تخصصی ،هم اکنون دو هزار نفر در نوبت دریافت مجوز نشریات قرار دارند.

فراهنگ**۹۱۴۰**۱۳۵۵**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۵۲۳۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.