چراغ سبز اتحادیه اروپا به مداخله نظامی در مالی

aljazeera-44.jpeg

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا طرح فوری مداخله نظامی احتمالی در کشور مالی را تایید کردند که این اقدام به منظور بازپس‌گیری شمال این کشور از دست شورشیان و گروه‌های تندرو است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای اعلام کردند که این اتحادیه مصمم است تا از برقراری دوباره حاکمیت قانون و تشکیل یک دولت دموکراتیک و کاملا مستقل در مالی، حمایت کند.

در این بیانیه‌ همچنین برنامه‌ کاری برای ماموریت نظامی احتمالی درخواست شده است.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: اتحادیه اروپا حامی کشور مالی است.

گوییدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت: نمی‌توانیم اجازه دهیم که تروریسم در این منطقه گسترش یابد.

کودتاچیان نظامی در باماکو، پایتخت مالی در ماه مارس سال جاری میلادی قدرت را در اختیار گرفتند و آمادو تومانی دوره، رییس جمهوری پیشین این کشور را بر‌کنار کردند. در پی این اقدام آن‌ها شورشیان طوارق نیز از فرصت استفاده کرده و مناطق شمالی و شرق مالی را تصرف کردند.

چند روز گذشته نیز هزاران تن از مردم مالی به خیابان‌ها آمدند و خواستار مداخله نظامی از سوی کشورهای غرب آفریقا برای بیرون کردن گروه‌های تندرو شدند. گروه‌های تندرو زنان را در این کشور مجبور کرده‌اند تا بر روی صورت‌های خود نقاب بگذارند. آن‌ها همچنین مقبره‌های قدیمی را در این مناطق تخریب کرده‌ و قصد دارند تا قوانین خود را در این منطقه تحمیل کنند.

این طرح که هم‌اکنون تحت بررسی اتحادیه اروپا قرار دارد به بررسی سازمان‌دهی و آموزش نیرو‌های دفاعی مالی و بررسی شرایط لازم برای اجرای یک ماموریت نظامی محتمل، از جمله حمایت همه‌جانبه از مقامات مالی می‌پردازد.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا به خبرگزاری فرانسه گفت: ما شاهد یک منطقه هستیم که تحت کنترل تروریست‌ها در‌آمده و در آن هرگونه قاچاقی از جمله قاچاق مواد مخدر صورت می‌گیرد. آن‌چه در این شرایط لازم است تهدید به استفاده از زور است.

طرح‌های مختلفی هم‌اکنون پیش از نشست باماکو در روز جمعه در حال بررسی است. در نشست روز جمعه بلوک اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس)، اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و کشورهای همسایه مالی حضور خواهند داشت تا به بررسی و بحث در رابطه با یک راهبرد سیاسی و مالی لازم برای پایان دادن به این بحران بپردازند.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا گفت که احتمالی‌ترین طرح برای اجرایی شدن اعزام فوری ۱۵۰ تن از آموزش‌دهندگان ارشد نظامی به این کشور است.

در همین حال فرانسه نیز قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را مطرح کرده که طی آن این شورا قصد دارد یک برنامه دقیق ۳۰ روزه را برای دخالت نظامی به دنبال درخواست رسمی از سوی مقامات باماکو به مورد اجرا در آورد.

شورای امنیت سازمان ملل جمعه گذشته قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که طی آن کشورهای غرب آفریقا تحت فشار قرار می‌گیرند تا برنامه‌های خود را برای بازپس‌گیری شمال مالی از گروه‌های تندرو سرعت بخشند.

این شورا از بان‌ کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل درخواست کرده تا با بلوک اقتصادی کشورهای غرب آفریقا و اتحادیه آفریقا به منظور ارائه توصیه‌های قابل عمل و دقیق برای استقرار نیروهای بین‌المللی در مالی همکاری کند.

پس از آنکه جزئیات این طرح به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد، این شورا باید یک قطعنامه دیگر را برای دادن چراغ سبز برای استقرار نیروهای بین‌المللی به تصویب برساند و به نظر نمی‌رسد این مساله تا پایان سال جاری میلادی اتفاق بیفتد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.